گزارش آسوشیتد پرس از اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا:

جان کری انتقادهای مخالفان توافق با ایران را به چالش کشید

وزیر خارجه آمریکا ضمن انتقاد از مخالفان توافق هسته ای ایران اعلام کرد رویکردهای سخت گیرانه پس از نهایی شدن توافق، نمی تواند یک گزینه باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه تنها سناتور دموکرات را که به طور علنی مخالفت خود را با توافقنامه هسته ای ایران اعلام کرده است به چالش کشید و گفت هیچ راهی وجود ندارد که آمریکا بتواند از روابط بازرگانی متحدان آمریکا با ایران در صورت مخالفت کنگره با این توافقنامه جلوگیری کند.

سناتور دموکرات «چاک شومر» با اعلام مخالفت خود با توافقنامه هسته ای ایران مدعی شده بود: آمریکا همچنان می تواند جهان را مجبور به منزوی کردن ایرانی ها کند تا آنها امتیازهای هسته ای گسترده تری بدهند.
بحث ها برسر توافقنامه هسته ای ایران در حالی به موضوعی مهم میان قانونگذاران آمریکا تبدیل شده است که آنها برای رای گیری درباره این توافقنامه آماده می شوند.
اگر قانونگذاران آمریکا این توافقنامه را رد کنند و بتوانند از وتو احتمالی رئیس جمهور در امان بمانند، توانایی «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا را در عمل کردن به تعهدات خود درخصوص کاهش تحریم های اقتصادی علیه ایران به شدت تحت الشعاع قرار خواهند داد. 
براساس موافقتنامه به دست آمده بین ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) تحریم های فلج کننده علیه ایران در ازای اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای این کشور کاهش خواهد یافت.
جمهوریخواهان تقریبا در مورد مخالفت با توافقنامه هسته ای ایران اتفاق نظر دارند.
کری در مصاحبه ای در دفتر رویترز در نیویورک ، آنهایی را در کنگره هدف قرار داد که همچنان می گویند می توان به توافقنامه ای بهتر دست یافت. چنین استدلالی حفظ یا افزایش فشار بر ایران را از طریق تهدید دولت ها و شرکت های بازرگانی خارجی به تجارت با ایران یا خرید نفت از این کشور به همراه خواهد داشت، راهبردی که هم اوباما و هم جمهوریخواهان آن را عامل حضور ایران در مذاکرات هسته ای می دانند.
کری افزود اکنون که این توافقنامه نهایی شده است چنین رویکرد سخت گیرانه ای دیگر نمی تواند یک گزینه باشد.
وی تصریح کرد: ‌ سر به سر من می گذارید ؟ آمریکا متحدانش را، بانک های آنها و تجارت با آنها را تحریم کند به این علت که ما از یک توافقنامه کنار کشیده ایم؟ آیا ما باید آنها را مجبور کنیم کاری را انجام دهند که ما می خواهیم آن هم در حالی که آنها توافقنامه ای را پذیرفته اند که ما به آن دست یافته ایم؟ 

کری همچنین درمورد پیامدهای جدی ادامه چنین رویکردی آنهم در حالی که ایران و دیگر شرکای مذاکره کننده یعنی انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه توافقنامه به دست آمده را پذیرفته اند و مورد تایید 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است هشدار داد.
وی تصریح کرد دولت های اروپایی ممکن است از راهبرد تحریم های تحت رهبری آمریکا علیه روسیه خارج شوند، آمریکا و اسرائیل دیگر برای اقدام نظامی علیه ایران، در صورتی که چنین گزینه ای مورد نیاز باشد، مورد حمایت نخواهند بود و دلار آمریکا نیز جایگاه خود را به عنوان یک ارز قوی در جهان از دست خواهد داد.
این دیپلمات ارشد آمریکا همچنین آنهایی را که از مدت محدودیت ها بر غنی سازی ایران براساس این توافقنامه انتقاد می کنند به چالش کشید و گفت :نگرانی در مورد اینکه ایران طی 15 تا 20 سال آینده یک کشور در آستانه هسته ای خواهد بود غیر منطقی است زیرا این کشور پیشتر یک کشور در آستانه هسته ای بوده است. آنها زمانی به این موقعیت دست یافتند که ما سیاست توقف کامل غنی سازی در ایران را دنبال می کردیم. 
کری این اظهارات را در اشاره به درخواست های مکرر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل و جمهوریخواهان درخصوص توقف کامل فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران بیان کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد: ‌ بدون محدودیت، بدون بازرسی ها، بدون تلاش برای کاهش ذخایر ایران و بدون آگاهی از اینکه آنها چه کاری انجام می دهند، ایران را آزاد خواهیم گذاشت تا فعالیت های خود را به راحتی ادامه دهد. 
این اظهارات کری کمی پس از اظهارات شومر در مصاحبه با خبرنگاران به منظور ارائه توضیحات درباره علت تصمیم خود برای مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران مطرح شد.
شومر گفت تحریم ها علیه شرکت هایی که با ایران داد و ستد دارند می تواند متحدان آمریکا و شرکای تجاری واشنگتن را مجبور کند به میز مذاکره بازگردند.
وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که این تحریم های ثانویه بسیار قدرتمند است. این تحریم ها به شرکت ها از جمله شرکت نفتی توتال فرانسه هشدار می دهد اگر با ایران داد و ستد داشته باشد نمی تواند با آمریکا داد و ستد کند.
 
شومر در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا قصد دارد برای متقاعد کردن همتاهای خود به مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران، با آنها لابی کند گفت: قطعا من قصد دارم همتایان خودم را متقاعد کنم که دیدگاه من صحیح است اما هرکس فکر کند می تواند کسی را در سنا مجبور کند تا از رای او حمایت کند مشخص است که سنا را نمی شناسد. این یک رای شخصی است. برای من و همتایان من نیز یک رای شخصی است. 
کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارد موافقتنامه تاریخی با ایران را بررسی کند و می بایست تا 17 سپتامبر درمورد این موافقتنامه رای گیری و در قطعنامه ای آن را تصویب یا رد کند.
کنگره، هشتم سپتامبر از تعطیلات تابستانی ماه اوت باز می گردد و پیش بینی می شود مجلس نمایندگان و سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان قرار دارد به قطعنامه عدم تایید موافقتنامه رای بدهند و آن را برای اوباما ارسال کنند. رئیس جمهور نیز پس از آن 12 روز فرصت خواهد داشت همانطور که وعده داده است این قطعنامه را وتو کند. سپس مجلس نمایندگان و سنا 10 روز فرصت دارند درمورد ملغی کردن وتو رای گیری کنند.
برای اینکه کنگره بتواند از وتو رئیس جمهور در امان باشد نیازمند کسب دو سوم آراء در مجلس نمایندگان و سنا است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار