نامزد ریاست جمهوری آمریکا: تحریم ها علیه ایران باید تشدید شود

مارک روبیو سناتور جمهوریخواه و نامزد ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد، باید تحریمها علیه ایران تشدید شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مارک روبیو سناتور جمهوریخواه و نامزد ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد، باید تحریمها علیه ایران تشدید شود.

مجری شبکه تلویزیونی سی بی اس از سناتور مارک روبیو پرسید: جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت، خیالپردازی است اگر فکر کنیم می توانیم با بمباران ایران، دانش هسته ای این کشور را از بین ببریم. گزینه پیشنهادی شما به جای توافقنامه هسته ای چیست؟

سناتور مارک روبیو پاسخ داد: به نظر من اینکه فکر کنیم ایران به توافقنامه عمل می کند، خودش خیالپردازی است . دست کم رهبران ایران سابقه ای طولانی از توافقنامه های بین المللی را دارند. آنها همیشه برنامه پنهانی هسته ای داشته اند. آنها دو سایت هسته ای مخفی داشتند که نه اسرائیلیها و نه آمریکاییها سالها از آن خبر نداشتند. به نظر من، ما نه فقط باید تحریمهای کنونی را علیه ایران حفظ کنیم بلکه باید آنها را افزایش دهیم. همچنین باید ائتلاف بین المللی را علیه ایران حفظ کنیم. آنچه که درباره تحریمها، ائتلاف بین المللی را از بین برد، این بود که ما به خواسته های ایران برای برداشته شدن تحریمهای موشکهای بالستیک دوربرد و حفظ ظرفیت غنی سازی اورانیوم تن دادیم. حال باید دوباره تحریمهای آمریکا را علیه ایران برقرار و تشدید کنیم و به ایران حق انتخابی روشن را بدهیم یا اینکه اقتصادی سالم داشته باشد یا برنامه تسلیحات اتمی داشته باشد و نمی تواند هر دو را با هم داشته باشد.

مجری شبکه گفت: این توافقنامه از حمایت همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار شد. وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفت، از این توافقنامه حمایت می کنند. آیا کنگره آمریکا رای لازم را برای ابطال وتوی رئیس جمهور دارد؟

روبیو گفت: همه چیز بستگی به این دارد که چه تعداد از دموکراتها در این قضیه با ما همراهی خواهند کرد. شکی نیست اکثریت اعضای کنگره علیه این توافقنامه رای خواهند داد. مسئله این است آیا تعداد دموکراتهایی که علیه این توافقنامه رای خواهند داد کافی خواهد بود که بتواند وتوی رئیس جمهور را باطل کند. به نظر من برای کل مردم جهان مهم است که بدانند این توافقنامه ای با دولت اوباماست و یک پیمان نیست و برای رئیس جمهور آینده آمریکا الزام آور نیست. پیش بینی من این است که رئیس جمهور بعدی آمریکا به احتمال زیاد و اگر خودم باشم حتما دوباره تحریمهای آمریکا را علیه ایران وضع می کنیم.

مجری گفت: آیا هیچ توافقنامه ای واقع بینانه با ایران امکان دارد که شما از آن طرفداری کنید؟

روبیو پاسخ داد: البته که این امکان وجود دارد. در چنین توافقنامه ای باید موشکهای دوربرد برای ایران ممنوع باشد. چرا آنها موشکهای دوربرد می سازند. اگر آنها علاقه ای به ساخت سلاح اتمی نداشتند، دنبال موشکهای دوربرد نمی رفتند. در واقع موشکهای بالستیک بین قاره ای جز برای حمل کلاهک هسته ای نیست. مشکل دیگر این است که ایران با توافقنامه هسته ای قرار است میلیاردها دلار به عنوان رفع تحریمها دریافت کند. همه نشانه ها در تاریخ ایران ثابت می کند که آنها از این پول برای حمایت از تروریسم در سراسر جهان استفاده خواهند کرد. آنها از گروههای تحت فرمان خود یعنی حزب الله ، شبه نظامیان شیعه عراقی و ائتلاف جنبش چهاردهم فوریه در بحرین و حوثیهای یمن حمایت می کنند. ایران کشوری است که حکومت آن تلاش کرد سفیر عربستان سعودی را همین چند سال پیش، درست در همین جا یعنی واشنگتن ترور کند.

مجری سی بی اس در ادامه گفت: جان کری گفت اگر ما از این توافقنامه کنار بکشیم، دیگر تنها می مانیم و بهترین شانس خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی از دست می دهیم؟

روبیو گفت: باید توجه داشته باشیم سیاست خارجی ما را نباید سازمان ملل متحد یا اجماعی از هر چیزی تعیین کند. آمریکا باید بر اساس منافع امنیت ملی خود عمل کند. به علاوه ما از حمایت بسیاری از متحدانمان برخورداریم، زیرا این ما بودیم که آنها را رهبری کردیم، زیرا همین دولت بود که آنها را در آن جهت هدایت کرد. ما می دانیم که فرانسوی دنبال توافقی بهتر از این بوده اند. آنها نگرانیهای جدی درباره مسائلی که من درباره آنها صحبت کردم، داشته اند. اسرائیل مهمترین متحد آمریکا در خاورمیانه که تنها دموکراسی آزاد و طرفدار آمریکا در منطقه به شدت با این توافقنامه مخالف است، زیرا آنها ماهیت واقعی حکومتی را که با آن سر و کار داریم می شناسند. درباره سعودیها باید بگویم آنها در بحثهای مربوط به این مسئله سعی می کنند، از زبان دیپلماتیک استفاده کنند. البته سعودیها خیلی رک و صریح گفته اند هر چه ایران به دست آورد ایران عربستان نیز باید آن را داشته باشد. معنای آن این است که آنها دنبال توانمندی غنی سازی و توانمندی موشکهای دوربرد خواهند رفت و اگر ایران به سمت دستیابی به سلاح اتمی حرکت کند، آنها نیز می خواهند سلاح اتمی داشته باشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۰۸:۲۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
اینها از تو آدم تر نداشتند بفرستند جلو
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
خفه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
تف به شرف آمریکاییت
آخرین اخبار