شیراز؛

آغاز برداشت 800 هکتار مزارع گلرنگ در استان فارس

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش بینی می شود امسال بالغ بر 1000 تن دانه گیاه گلرنگ از مزارع کشاورزی استان فارس برداشت شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ احمد دهقان افزود :در حال حاضر یکی از اهداف اصلی سازمان  جهادکشاورزی تامین و امنیت غذایی است و چون یکی از محصولات اساسی مورد نیاز کشور و خانواده‌های ایرانی، روغن است، تامین آن از طریق دانه‌های روغنی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شهر زرقان  به دلیل دارا بودن آب و هوای مطلوب و زمین حاصلخیز برای نخستین بار800 هکتار از اراضی کشاورزی را به کشت گلرنگ اختصاص داده که با توجه به اینکه این گیاه در آب و هوای خشک رشد می کند، کشت آن در این منطقه به خوبی نتیجه داده است.

دهقان با بیان اینکه کاشت گلرنگ  صرفه اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت،خاطر نشان کرد: این محصول بازار پسندی بسیار خوبی دارد به طوری که هر کیلو گل آن 20 تا 30 هزار تومان به فروش می رسد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در حال حاضر کار برداشت از 800 هکتار از مزارع گلرنگ در استان فارس آغاز شده است ، ادامه داد: کشت گلرنگ دارای مزیت های بیشتری  نسبت به کشت گندم است که امید واریم  کشاورزان نسبت به این محصول استقبال بیشتری  برای کشت  داشته باشند.

دهقان با اشاره به مزیت های دانه روغنی گلرنگ گفت: دانه روغنی گلرنگ در طول مدت برداشت فقط به دو بار آبیاری نیاز دارد و این مسئله با توجه به کمبود آب و خشکسالی نسبت به گندم برتری دارد.

این مسئول افزود: زمان کشت و برداشت این محصول مانند بذر گندم است ،در پاییز کشت و در نیمه های فصل بهار برداشت می شود.

به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس ،روغن گلرنگ به دلیل داشتن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع یکی از سالم ترین روغن های نباتی به شمار می‌رود ، که اصلاح بافت خاک، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تناوب زراعی با محصولات دیگر از جمله‌ گندم دیم از دیگر مزایای کشت دانه‌های روغنی گلرنگ است.

دهقان افزود: مقاومت بالا به شوری و پایین بودن نیاز آبی از عوامل انتخاب گیاه روغنی گلرنگ برای کشت در منطقه رحمت آباد بخش زرقان و به دلیل  تغییر  الگوی کشت در راستای مقابله با پدیده  خشکسالی محسوب می‌شود.

وی تشریح کرد: در صورت کشت گلرنگ، ضمن اجرای عملیات زراعی با توجه به خصوصیات زراعی گلرنگ موجب افزایش تولید گندم در واحد سطح بعد از زراعت گلرنگ در مزرعه می‌شود.

این مسئول افزود :با کشت این محصول فاز جدید و گام موثر و نویدبخشی در زراعت استان و در نهایت در تولید محصولات دانه‌های روغنی استان شروع خواهد شد.

دهقان اظهار کرد: گل برگ گیاه در بازار در هر هکتار حدود  2  الی 4میلیون تومان بازدهی دارد و فروش دانه روغنی آن از قرار هر کیلو به مبلغ  2هزار 150 تومان به صورت خرید تضمینی و همچنین استفاده از کاه و کلش باقیمانده به ازای هر کیلو به مبلغ  600- 400تومان  در بازار عرضه می شود که صرفه اقتصادی دارد .

وی با اشاره به این که دانه گلرنگ دارای 25 الی 45 درصد روغن، 12 تا 24 درصد پروتئین و 35 الی 60 درصد پوسته است، تاکید کرد: کنجاله گلرنگ حدود 23 درصد پروتئین و 35 درصد فیبر دارد و به عنوان نیمه مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر امور زراعت  سازمان جهاد کشاورزی استان فارس: علت افزایش کشت گلرنگ در استان را خشکسالی سال‌های اخیر و شوری زمین‌های کشاورزی عنوان کرد .

دهقان تاکید کرد: روش کاشت مرسوم در اکثر مزارع بصورت گندم - آیش بوده و با کشت گلرنگ در تناوب با گندم علاوه بر اینکه از آیش زمین ممانعت شده، کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان نیز امکان پذیر خواهد شد.

‌مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که  سطح زیرکشت این گیاه روغنی در پارسال 20 هکتار بود  افزود: سطح زیر کشت گلرنگ در سال جاری بالغ بر 800 هکتار  افزایش یافته  است .

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس از میزان عملکرد در هکتار گلرنگ در استان گفت و ادامه داد: کارشناسان سازمان با درنظر گرفتن شرایط دیم زراعت این محصول عملکرد 800کیلو تا 1500 کیلو  در هکتار را متصور هستند.

انتهای پیام/س


برچسب ها: برداشت ، هکتار ، مزارع ، گلرنگ ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.