اصفهان؛

افتتاح 4 طرح بزرگ ذوب آهن اصفهان تا پایان شهریور ماه

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان از افتتاح 4 طرح این شرکت تا پایان شهریور ماه خبر داد و گفت: طی 3 ماه نخست امسال شرکت ذوب آهن اصفهان 247 هزار تن صادرات داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اردشیر سعد محمدی در مجمع سالیانه ذوب آهن اصفهان با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در سال 93، اظهار داشت: چین با تولید 822 میلیون تن فولاد خام در مقام نخست دنیا قرار دارد در حالی که ایران با تولید 16.3 میلیون تن فولاد خام و قرار گرفتن در رتبه چهاردهم جهان، رقابتی سخت با چین خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تولید فولاد در دنیا به دو روش کوره بلند و احیا مستقیم انجام می شود، افزود: در دنیا 73.9 درصد تولید فولاد به روش کوره بلند و 26.1 درصد به روش احیا مستقیم است در حالیکه در ایران 83.3 درصد تولید فولاد کشور به روش احیا مستقیم و 16.7 درصد به روش کوره بلند انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه شرکت ذوب آهن تنها تولیدکننده فولاد به روش کوره بلند در کشور است، بیان داشت: با توجه به رکود بازار مسکن ناچار به صادرات محصولات خود هستیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه یک تن فولاد در ایران به روش کوره بلند 579 تومان و به روش احیای مستقیم 195 تومان است، گفت: در جهان تولید یک تن فولاد با هزینه انرژی ارز آزاد در روش کوره بلند 630 تومان و در روش احیای مستقیم 700 تومان است.

سعیدمحمدی با ابراز تاسف نسبت به اینکه سال گذشته 3.7 میلیون تن فولاد وارد کشور شد، افزود: برای ممانعت از ضرر و زیان تولیدکنندگان فولاد در کشور به دنبال جلوگیری از واردات این محصول به کشور هستیم.

وی با بیان اینکه دولت با گذاشتن تعرفه واردات فولاد سعی در جلوگیری از آسیب بیشتر تولیدکنندگان داخل است، تاکید کرد: با این وجود ما به دنبال افزایش تعرفه واردات فولاد به کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه طی 3 سال گذشته شاهد روند نزولی مصرف فولاد در کشور بودیم، تصریح کرد: در سال 2011 با وجود تولید 10 میلیون تن فولاد میزان مصرف این محصول به ازای هر نفر 277 کیلوگرم بود در حالیکه با وجود افزایش تولید فولاد در سال 2014 به 16 میلیون تن میزان مصرف در کشور 219 کیلوگرم به ازای هر نفر اعلام شد

وی همچنین تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای افق 1404 در نظر داریم تولید فولاد کشور باید به 55 میلیون تن افزایش یابد.

سعدمحمدی بیان داشت: در سال 2014 تولید فولاد کشور 16.3 میلون تن بود در حالی که مصرف داخل 19 میلیون تن برآورد بود که از این میزان 3.7 میلیون تن فولاد وارداتی بوده است.

وی با اشاره به روند رشد تولید ذوب آهن طی چند سال گذشته، افزود: طی چند سال گذشته رشد تولید در ذوب آهن اصفهان 19 درصد، فولاد مبارکه 3 درصد و فولاد خوزستان 3 درصد منفی بوده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: در سال 93 ذوب آهن اصفهان با تولید آگلومره به میزان 3 میلیون 580 هزار تن، چدن مذاب به میزان 2 میلیون و 700 هزار تن و شمش به میزان 2 میلیون و 937 هزار تن رکورد زد.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در ذوب آهن اصفهان موفق به تولید فولاد A900 برای تولید ریل ملی شدیم، گفت: سال گذشته ذوب آهن اصفهان موفق به تولید میلگرد ترمکسی مطابق با استاندار BS4449، تیرآهن بال پهن سبک، تیرآهن فوق سبک و آرک معادن شد.

سعدمحمدی با بیان اینکه با وجود حکفرمایی شرایط رکود طی سال 93 در کشور فروش داخلی ذوب آهن اصفهان نسبت به سال 92 معادل 17 درصد افزایش یافت، افزود: میزان صادرات ذوب آهن در سال 93 نسبت به سال 92 برابر با 56 درصد رشد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته در دنیا قیمت سنگ آهن از 141 دلار به 60 دلار کاهش یافت، بیان داشت: با این وجود قیمت سنگ آهن در کشور افزایش یافت همچنین بهای زغال سنگ نیز نسبت به قیمت جهانی در ایران افزایش داشت که این موجب کاهش رقابت با کشور چین شده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه طی سال های قبل 60 درصد فروش ذوب آهن در طرح های عمرانی و 20 درصد دیگر مربوط به طرح های ساختمانی بود، ادامه داد: با توجه به رکود بخش مسکن و همچنین تخصیص بودجه عمرانی به طرح های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی باید به دنبال برنامه و بازاری دیگر برای محصولات خود باشد.

وی یادآور شد: مسکن مهر با وجود نقاط منفی بسیار برای ذوب آهن سوددهی داشت که امروز این منبع از بین رفته است.

سعدمحمدی با اشاره به برنامه های آینده شرکت ذوب آهن، گفت: گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش و ارائه بهتر با خدمات پس از فروش مشتریان، افزایش فروش محصولات جانبی، برنامه ریزی جهت فروش فراوده های جدید و با ارزش افزوده بالا از قبیل تیرآهن ها بال پهن، انواع کلاف هاف های صنعتی، ریل و آرک تونلی، حفظ و بهبود سهم بازار داخلی شرکت، افزایش میزان فروش صادراتی و تلاش برای دستیابی به بازارهای جدید صادراتی و ... از جمله این برنامه هاست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان رشد قیمت ها در ذوب آهن نسبت به فولاد مبارکه و فولاد خوزستان کمتر است، تاکید کرد: شرکت ذوب آهن سعی در کنترل قیمت های خود دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در بهمن سال 92 در بورس فروش سهام محصولات اصلی و فرعی شرکت ذوب آهن را 1877 تومان پیشنهاد شد تا به سود 390 میلیارد تومان دست یابیم، گفت: در عمل رقم 1605 تومان اتفاق افتاد که موجب 285 میلیارد تومان ضرر برای ذوب آهن می شد اما با کنترل هزینه های خود 128 میلیارد سود کردیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری نزدیک به 2 هزار میلیارد پروژه در ذوب آهن اصفهان آغاز شده که 8 طرح تا پایان سال 94 افتتاح می شود، تصریح کرد: تا پایان شهریور امسال پروژه ریخته گری یک میلیون 200 هزار تنی، ریل ملی، پساب تصفیه خانه زرین شهر و تیرآهن پهن بال در ذوب آهن اصفهان به بهره برداری می رسد.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه در سال جاری برای نخستین بار شرکت ذوب آهن اصفهان موفق به تولید تیرآهن پهن بال شد، در خصوص پروژه ریل ملی، بیان داشت: طی 10 ماه گذشته از شروع پروژه ریل ملی تاکنون، این طرح 76 درصد پیشرفت داشته و تا 3 ماه آخر امسال به طور قطع افتتاح می شود.

وی یادآور شد: در سه ماه نخست امسال شرکت ذوب آهن اصفهان 247 هزار تن صادرات داشته است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید براینکه شرکت ذوب آهن در سال 94 به دنبال تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا است، گفت: در سه ماه سوم امسال شرایط ذوب آهن تغییر و در سال 95 نیز به طور کلی استراتژی این شرکت محول و به سمت تولیداتی می رود که دیگران توان تولید ندارند. 


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.