قاطعیت بهترین سبک فرزند پروری

یک روانشناس گفت: والدین لازم است به شیوه درست فرزند پروری توجه کرده و قاطعیت داشته باشند.

دکتر ربابه غفار تبریزی، روانشناس در گفت‌و‌گو با خبرنگارحوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار کرد: والدین از لحاظ شیوه‌های فرزند پروری شامل سه دسته مستبد، آسان گیر و قاطع هستند.

وی عنوان کرد: در شیوه مستبدانه والدین شنوای خواسته‌های کودکان نبوده و با آن‌ها به بحث نمی‌پردازند. این والنی بدون ارائه دلیل به فرزندان خود دستور می‌دهند و در صورت سرپیچی کودک از اوامرشان اقدام به تنبیه وی می‌کنند. کودکان در این خانواده‌ها خشن، منزوی و غمگین رشد می‌کنند.

غفار تبریزی در مورد شیوه فرزند پروری به سبک سهل گیرانه گفت: این والدین کنترل کمتر بر کودکان داشته و در واقع فرزندان حاکم خانه هستند. فرزند سالاری و تسلیم شدن در برابر خواسته‌ها یا بهانه جویی فرزندان شیوه این والدین است.

وی افزود: کودکان والدین آسان گیر، در آینده نا پخته و در برابر ناملایمات روی گردان می‌شوند و به فعالیت‌های بی هدف می‌پردازند، چون در این خانواده‌ها در رعایت قوانین اهمال می شود، بنابراین کودکان در بزرگسالی در برابر رعایت قوانین جامعه سرخورده خواهند شد.

این روانشناس با اشاره روش صحیح فرزند پروری تاکید کرد: قاطعیت بهترین سبک تربیت فرزندان است. والدین قاطع فرصت تصمیم گیری، مشورت به کودکان خود می‌دهند اما در عین حال قاطعیت داشته و تصمیم گیری نهایی با توجه به مصلحت کودک بر عهده والدین آن‌هاست.

غفار تبریزی خاطرنشان کرد: محبت کردن به فرزند و برآورده شدن نیازهای عاطفی کودکان در حد معقول، روش والدین قاطع است. همچنین نظارت، راهنمایی و کنترل تربیت فرزندان بر عهده این دسته از والدین است. رعایت قوانین در این خانواده‌ها مهم بوده و کودکان والدین قاطع با اعتماد به نفس، مسئولیت پذیر و واقع گرا رشد می‌کنند و در نوجوانی هویت مستقل خود را کسب می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار