شاعری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

بی‌اطلاعی مسئولان شهری آب تهران و مشهد را آلوده کرد

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهری تهران گفت: بی‌اطلاعی برنامه‌ریزان، مسئولان شهری و شهروندان از مسیر قنات‌های موجود در زیر کلان‌شهرهایی مانند تهران و مشهد باعث شده تا هنگام ساخت و سازها توجهی به مسیر قنوات و پی‌سازی آن‌ها نشود و این امر سبب ریزش و تخریب ساختمان‌ها در آینده خواهد شد.

بی‌اطلاعی مسئولان شهری آب تهران و مشهد را آلوده کردمحمدعلی شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، با بیان این که گسترش افقی شهرها در سال‌های اخیر موجب نابودی منابع آبی پایدار شهر (چشمه‌ها و قنات‌ها) شده است، اظهار کرد: نامطلوب‌ترین تأثیر گسترش افقی شهرها بر قنوات، بی‌توجهی به حریم آن‌ها در هنگام ساخت و ساز است که باعث نابودی قنات‌ها و خارج کردن آن‌ها از چرخه تأمین آب می‌شود و از آن‌ها به عنوان مجرایی جهت انتقال فاضلات شهری استفاده می‌شود.

وی افزود: بی‌اطلاعی برنامه‌ریزان، مسئولان شهری و شهروندان از مسیر قنات‌های موجود در زیر کلان‌شهرهایی مانند تهران و مشهد باعث شده تا هنگام ساخت و سازها توجهی به مسیر قنوات و پی‌سازی آن‌ها نشود و این امر سبب ریزش و تخریب ساختمان‌ها در آینده خواهد شد.

شاعری تأکید کرد: برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی دشت‌ها باعث شده که طی دهه‌های گذشته شاهد افت هرچه بیشتر سطح آب‌های زیرزمینی باشیم و همچنین نتایج اندازه‌گیری سطح آب زیرزمینی مشخص می‌کند که افت سطح آب‌های زیرزمینی طی این سال‌ها رقمی قابل توجه و موجب فرونشست زمین شهری شده است.

به گفته رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران مهم‌ترین علت آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی شهرها با توجه به سیستم فاضلاب چاه‌های جذبی، نشت از فاضلاب شهری است و علاوه بر این جهت کلی آب زیرزمینی در شهرها و استقرار نامناسب کارخانجات صنعتی که خود از منابع آلوده کننده هستند در مناطق بالادست سبب آلودگی جدی آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بالا بودن غلظت آلاینده‌های نیترات، کلراید و سولفات در چاه‌های واقع شده در مناطق شهری که در محدوده گسترش شهرها قرار دارد، تصریح کرد: آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی از زمان گسترش بی‌رویه شهرها شروع شده که علت آن افزایش جمعیت شهری و توسعه افقی شهرها در حواشی بوده است.

شاعری در پایان یادآور شد: غلظت بالای بعضی از آنیون‌ها (سولفات) و کاتیون‌ها (منیزیم) در آب‌های زیرزمینی به خاطر وجود آن‌ها در مواد شوینده بوده که از طریق نشت فاضلاب وارد سفره آب زیرزمینی شهر شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار