ساری ؛

"شیر آشپزون" سنت قدیمی در سوادکوه شمالی مازندران

شیر آشپزون جشنی سنتی (مذهبی) که هر ساله در روستای خرکاک لفور سوادكوه شمالي روز بعد عید فطر برگزار می شود و اکثر مردم روستاهای اطراف در این جشن حضور پیدا می کنند.

 به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ، در این مراسم علاوه بر پخت غذاهای سنتی مانند شیر برنج , نان های محلی , شیرینی جات محلی، صنایع دستی منطقه نیز به نمایش گذاشته می شود و موسیقی های محلی نیز نواخته می شود.

دراين مراسم برنامه های مختلفی از جمله مسابقه امیری خوانی ؛طالبا ؛نمايش؛شعر بومي محلي و.. توسط هنرمندان به نام استاني وشهرستاني برگزار گردید.

اجرای موسیقی شاد محلی هم از جمله برنامه هایی بود که با حضور هنرمندان سرشناس در اين مراسم برگزار شد.

در پایان مراسم با شیر آش ( شیر برنج ) از همه ی مهمانان پذیرایی می شود. ناگفته نماند که در گوشه و کنار محل برگزاری مراسم انواع و اقسام صنایع دستی قدیمی را به نمایش گذاشته بودند که یادآور خاطرات گذشتگان بود سخن: دبير مراسم شير آش پزون

آقاي علي حسين عابدي چهره اي فرهنگي وپشتاز در اجراي برنامه هاي سنتي در منطقه كه اين مراسم رااينگونه معرفي مي كند

از آنجا که اساس معیشت و کشاورزی مردم مازندران ومنطقه سوادكوه شمالي بر پایه آب است ، کم یا زیادشدن باران و آب ، مشکلاتی را ایجاد می کند.

اگرچه استان مازندران از مناطق پرباران ایران است ولی در برخی سال ها و یا فصول سال، دچار کمبود آب می شود و اهالی مناطق مختلف مازندران خصوصا منطقه لفور، مراسم خاصی را به جای می آورند تا خداوند متعال دعای آنها را مستجاب کند و باران بفرستد.

برای استجابت دعا و اجرای مراسم باران خواهی، اهالی روستا همگی به امامزاده، مسجد محل، میدان بزرگ روستا و یاخارج از روستا و در چمنزاری جمع می شوند و دعا می کنند . ملا یا یکی از سادات روستا،گوشه ای از جلد قرآن را خیس می کند یا منبر مسجد را به این نیت که باران بیاید، با گلاب می شویند .

افزون براین ، در برخی مناطق چون منطقه لفورمرسوم است که مردم شیر و برنج می آورند و با آن شیر برنج درست کرده، می خورند و مقداری از آن را با این باور که باران ببارد روی پشت بام می ریزند.در برخی روستاهای منطقه سوادكوه شمالي ، اگر خشکسالی طولانی باشد و نیز برای پیشگیری از خشکسالی و خسارت های احتمالی آن، مراسم بزرگ باران خواهی انجام می دهند. این رسم به زبان محلی شیلون shilon، یا شیلان shilan و نیز به گویش عده ای ، شلم کشیshelem kashi نامیده می شود. برای انجام این مراسم ،تمامی اهالی محل، مواد اولیه پخت شیر برنج و یا آش را جمع آوری می کنند و در روز معین در مکان مقدسی مانند: تکیه ، امامزاده و یا در اطراف درختی مقدس جمع می شوند و پس ازپخت آش توسط زن های روستا، مراسم دعا و روضه خوانی انجام می شود و از خداوند طلب باران می کنند.

پس ازصرف آش و خواندن فاتحه ، مراسم شیلان به پایان می رسد. مراسم شیلان یا شلم کشی در برخی از روستاهای مازندران از جمله روستای خركاك لفور هر ساله انجام می شود. اهالی روستاهای اطراف نیز برای شرکت در این مراسم و برپایی فریضه نماز و دعا دعوت می شوند.

عابدي مسئول برگزاري اين مراسم سنتي مذهبي افزود اين مراسم به پاس نعمات خداوندي واجابت دعا وتجديد باور ها واعتقادات گذشتگان وپيوند آن با نسل جديد يك روز بعد از عيد فطر در روستاي خركاك لفور برگزار مي گردد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.