باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

عقده ای ها را بشناسیم

عقده ای ها با زیر پا گذاشتن احترام افراد ، به راحتی شخصیت اطرافیان خود را تخریب می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان_ زهرا الفبایی : در دین مبین اسلام، ضرورت رعایت حقوق مردم و شخصیت افراد امری مهم و اساسی در نظر گرفته شده است.

دکتر جعفر بای آسیب شناس ، در این باره می‌گوید: یکی از اختلالات روانی که ناشی از فرو پاشی نظام شخصیت فردی است سرکوب شخصیت دیگران و خود می‌باشد در نتیجه رعایت و حفظ شخصیت افراد وظیفه‌ای اجتماعی است که همه افراد جامعه باید به آن توجه نموده و عدم رعایت آن نیز نشانه انحراف در جامعه است.

*ایجاد بی اعتمادی با تخریب شخصیت

 این روزها برخی افراد به راحتی به تخریب شخصیت یکدیگر پرداخته و سعی در تغییر نگرش و تفکر دیگران نسبت به فرد تحقیر شونده دارند و این کار را با به کار بردن کلمات و اسامی خاص که نامتعارف است مثل خرخوان بودن، کوتوله‌ بودن و غیره انجام می‌دهند.

 افرادی که به تحقیر کردن دیگران می‌پردازند، هدفی جز تحریف شخصیت، منزلت و موقعیت فرد تحقیر شونده ندارند و زمینه را برای بی اعتمادی دیگران به او فراهم می‌کنند.

برخی افراد با استفاده از شیوه‌های مختلف تمسخر و دست انداختن، سعی در کوچک شمردن فرد و خرد کردن شخصیت و ضعیف جلوه دادن وی دارند.

 عمدتا هدف اینگونه افراد کوچک نشان دادن فرد در نظر دیگران است تا از این طریق بتوانند ارزش و جایگاه اجتماعی فرد را پایین آورند، در واقع در این روش هدفی جز تخریب شخصیت وی ندارند.

* عقده حقارت در افراد تحقیر کننده

 عمدتا افرادی که به تخریب شخصیت دیگران می‌پردازند و خود را برتر از دیگران می‌دانند، نقاط ضعف طرف مقابل را مطرح کرده و به فرد اتهام می‌زنند، غافل از اینکه خود افرادی که دیگران را تحقیر می‌کنند دچار عقده‌ حقارت هستند !

 یکی از شایع ترین انواع سرکوب شخصیت، اسم گذاشتن روی افراد است.عادت‌هایی که جزو رسوم اصیل ایرانی نیست و متاسفانه این روزها در برخی جمع‌های دوستانه و در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی شاهد توهین و تحقیر کردن دیگران از طرف افراد جامعه هستیم.به طوری که افراد سعی می‌کنند به راحتی با به کار بردن الفاظ نامناسب یک دیگر را صدا کرده و بر روی هم اسم بگذارند حتی گاهی اوقات، والدین با به کار بردن الفاظی زشت، به تنبیه فرزندان خود می‌پردازند، غافل از اینکه اینگونه رفتارها، چه پیامدهای تربیتی زیانباری را به همراه خواهد داشت.

*تحقیر عاملی برای کاهش عزت نفس افراد

 اگر اشخاص را از کودکی به صورت مداوم، با گذاشتن اسم نامناسب، تحقیر کنیم، آن ها ناخودآگاه باور می‌کنند که دارای این صفات و خصوصیات منفی هستند.

 در نتیجه عزت نفس آنها از دست می‌رود و ممکن است از حضور در جمع و ارتباط با دیگران خودداری کنند.

 طبیعتا هر واژه و کلامی به همراه خود پیام مهمی را دارد که به مرور زمان، هر کدام از این پیام‌ها درفرد به یک باور تبدیل می‌شود و به ناخودآگاه فرد نیز رخنه کرده و در آینده زمینه ساز مشکلات و ناتوانایی‌های بسیاری در افراد می‌شود .در این حالت فردی که تحقیر می‌شود دیگر به توانایی های خود باور ندارد و فردی وابسته خواهد شد.

حتی فرد در کوچک ترین مسایل زندگی نمی تواند به خوبی تصمیم گیری کند و همیشه متکی به نظر دیگران است.

*کاهش ریسک پذیری در تحقیر شدگان

 معمولا  افرادی که برای خود و دیگران احترامی قائل نمی‌شوند و الفاظ و صفات نامناسبی را در ارتباطات خود به کار می‌برند، سلامت روانی خود را از دست می‌دهند و به تدریج عزت نفس خود را پایین می‌آورند.افراد خود کم بین فرصت‌های خوبی را از دست می‌دهند.

 افرادی که شخصیت خود را خرد می‌کنند ،معمولا کسانی هستند که از اعتماد به نفس پایینی رنج می برند و مدام از انجام اعمال بزرگ، خودداری کرده و گمان می‌کنند از پس این کارها بر نمی‌آیند معمولا این گونه افراد از قدرت ریسک پذیری پایینی رنج می‌برند و از انجام کارهای محول شده توسط دیگران به آنها وحشت داشته و فرصت های خوب زندگی خود را از دست می‌دهند.

*راهکارهای موثر برای مقابله با کوبیسم شخصیت

 توجه و فرصت برای دیده شدن می‌تواند آغاز خوبی برای درمان این عارضه روانی باشد . تقویت اعتماد به نفس، بها دادن و مورد توجه قرار دادن این گونه افراد می‌تواند زمینه خوبی برای بهبود مشکلات و رفع گرفتاری‌های آنان باشد.

 والدین و معلمان نیز باید تلاش کنند که هرگز فرزندان و دانش آموزان خود را در معرض توهین و تحقیر قرار ندهند، چرا که ادامه این پدیده عارضه خود تخریبی را به همراه دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: عقده ، شخصیت ، تخریب ، روانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمد مهدی
۱۵:۰۵ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
سلام
Iran (Islamic Republic of)
مینو
۱۲:۵۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهترین کار اینه با آدم عقده ای قطع رابطه کنی که دیگه باعث ناراحتیت نشه.چون درست کردن اون کار من و شما نیست باید بره پیش روانشناس
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۴:۵۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
عالی بود مرسی
Germany
اسد حستم
۱۳:۵۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
جواب میخاستم براتون مشکلات فرستادم جواب طف کنین بدینر
Iran (Islamic Republic of)
شراره
۱۰:۵۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
سلام.ببخشید میخواستم ببینم آیا همسر منم عقده ای هس ؟
هیئت علمی دانشگاه هست و من یک دبیر قراردادی که او به تازگی درجه ی استاد تمامی رو هم گرفته دیگه همه اش خودش رو بالاتر از من می گیره و همه اش میگه من یه فول پروفسورم تو چی هستی؟و حالا تو خانواده ی من چون بعضی افراد بهش تبریک نگفتن یا حالا موقع صدا کردنش فامیلیش رو گفتن به جای اینکه بگن آقای دکتر میگه دیگه باهاشون ارتباطم رو قطع می کنم چون با رفت و آمد با اونا ارزش خودم رو پایین می یارم که همه ی اینا باعث اذیت من میشه تو رو خدا بهم یه راهکار بدین
Iran (Islamic Republic of)
دخی
۲۱:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
من نامزدم همش دوس داره خودشو بهم نشون بده که قدرت داره اینا یعنی عقده ایه؟ لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
طالبی
۱۲:۲۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
عقده ایهای شخصی هیچ جا محبوبیت چندانی کسب نمیکنن وجایگاه شخصیتی متزلزل دارن وحسابشان تو خالی هست چون در صدد اصلاح خود بر نمیایند بنابراین درمقابل انها تبسم میکنم وتسلیم نمیشوم شرطی با انها کنار میام تا یاد بگیرن مسعولیت پذیر باشن
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۶:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
اصلا نمیدونم باهاش باید چکار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
دوستان من خودم بشدت ...
بشدت ...
بشدت بدم میاد از آدم حسود و عقده ای .
مثلا یکی تو کلاس مدرسه ما بود کلاس اولم باهاش همکلاسی بودم منتها با اینکه خیلی ناجور دیگران را تحقیر و آزار میداد و هیمنطور من
من سپردمش دست خدا
ولی دیگه انقدر زیاد روی کرد
منم با خودم گفتم هرگز نباید بزارم شخصیت من و اسم شهرتم لکه دار بشه
بخاطر همین چند بار ازش خواستم معذرت خواهی کنه
اون از گفتن امتنا کرد و هیمنطور کاراشو ادامه میداد
منم روز آخر مدرسه بردمش تو بکی از کلاس های دوم گرفتم زدمش لبش شکاف برداشت کمرشم رخم شد خیلی بد زدمش از اون حادثه دیگه از هرچی آدم حسود هست بدم میاد ....
والا مگه ادم چقدر تحمل داره چطور اون هرچقدر دلش بخواد اذیت کنه
یعد من کاری نکنم ؟
بخاطر اون کارم خیلی ناراحت شدم
گفتم هرچی میگفتم خدا بزرگه به وقتش سزای کاراشو میبینه
ولی توکل که کردم به خدا حتی نمراتشم اومد پایین
قبل از اینکه کتک بخوره
بعد گفتم خدایا تو خودت جوابشو دادی بعد این چه اشتباهی بود من کردم ؟
Iran (Islamic Republic of)
هنگامه
۰۷:۵۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
من از اینجور آدما زیاد دورم هستن هر روز باهاشون سر کله میزنم جوابشونو میدم یعنی در حدی که قشنگ بسوزند چون هیچی نیستن فقط میدونم خیلی ها میدونن که اینا واقعا عقده ای هستن هر روز با همه در گیری دارن از غذام از خودم از زندگیم ایراد میگیرن ولی سر تا پاشون مشکل دارن خود شیفته هستن
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۱۳:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه یه ادم عقده ای توخانواده ماهس که نمیدونیم دیگه چه جوری باهاش رفتارکنیم که دست ازاین کارهاش برداره..تاتونستیم باهاش بااحترام ومحبت رفتارکردیم خوب نشدکه هیچ بدترهم شد...واقعاروح وروان مون روریخته بهم..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
شما باهاش کاری نداشته باش اون کاری نداره وقتی به زور به یکی بگی عقده ای میشه عقده ای کاریش نداشته باش حتما واجب نیست که بری نزدیکش ولش کن
Poland
وحید
۱۲:۴۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
به خاطر اینه که قبلا شخصیتش رو خرد کردید و این به مرور به روح و روانش ضربه زده و حالا داره ازتون انتقام میگیره چون شما رو مقصر میدونه و درست هم میدونه. آثار اعمال خودتون هست بانو
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۱۳:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه یه ادم عقده ای توخانواده ماهس که نمیدونیم دیگه چه جوری باهاش رفتارکنیم که دست ازاین کارهاش برداره..تاتونستیم باهاش بااحترام ومحبت رفتارکردیم خوب نشدکه هیچ بدترهم شد...واقعاروح وروان مون روریخته بهم..
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۳۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
من به شدت از آدم های عقده ای بدم می آید
به نظر من این ضعف طرف رو نشون میده که کسیو تحقیر می کنه و از همه ی آدم های دیگه ضعیف تره و زود ظربه می خوره
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۴:۱۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
راهکار درست این هست که آدم شایستگی های خودش رو درسته بکنه توی چشم آدم های عقده ای
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۳:۵۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
اصلا راه حل شما رو قبول ندارم .. اتفاقا بها دادن و مورد توجه قرار دادن عقده ایی ها تاییدی بر رفتارهای ناشایستشونه .... در عمل دیدم که بدتر شدن و بهتر نشدن
Iran (Islamic Republic of)
باتوام
۱۶:۵۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
عقده ای نباااااش هموطن
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۳:۱۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
کسی که جز عقده و تحقیرو آزار و اذیت مردم به خصوص مردم ساکت و آرام و بی آزار هنری ندارد بهتر آن است که او را تحقیر و زنده به گور کرد تا بفهمد دنیا دست کیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
سعی کن جایگاه خودت را در زندگی پیدا کنی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
برادر من افراد عقده ای زیادی و دیدم که این افراد بیشتر از بقیه قبول دارند تو هر زمینه ای دنیا همینه بخور تا خرده نشی
Iran (Islamic Republic of)
shaghayegh
۱۱:۵۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
درست
Japan
سامان
۱۶:۲۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
ببینید ذات افراد خیلی مهمه کسی که ذاتش بد باشه نمیتونه ادم خوبی بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۰:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
واقعا اشکم دراومدمن 26 سالمه هنوز هم هنوزه پدرم ازمن بدش میاد همیشه با عصبا نیت به من نگاه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ری
۰۱:۰۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
آخی...
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۱:۴۹ ۲۰ تير ۱۳۹۴
به جای اینکه با عقده و تحقیر دیگران جایگاه آنان را تصاحب کنی سعی کن جایگاه خودت را در زندگی پیدا کنی
آخرین اخبار