رویترز: توافق هسته‌ای نزدیک است/ بحث درباره تحریم‌های تسلیحاتی همچنان باقیست

مسئله لغو تحریم‌های تسلیحاتی از جمله مواردی است که غرب در ادامه زیاده‌خواهی‌های خود با توسل به آن مانع پیشرفت مذاکرات هسته‌ای شده‌ است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری رویترز نوشت: جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 امروز پنج‌شنبه (9 ژوئیه) از هر زمان دیگری در طول 12 سال گذشته به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند؛ اما بحث در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی غرب عیله ایران همچنان ادامه دارد.

در دو هفته اخیر، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش کشور دو بار تمدید شد. صبح امروز نیز نشست مشترکی با حضور "ارنست مونیز،" وزیر انرژی ایالات متحده، و "علی‌اکبر صالحی،" رییس سازمان انرژی اتمی ایران، برگزار شده بود. مونیز و صالحی هر یک پس از این نشست از تمایل متقابل خود برای رسیدن به توافق خبر دادند.

وزرای خارجه ایران و آمریکا در این دو هفته تقریباً هر روز با یکدیگر گفتگو داشته‌اند. 

طبق اعلام کاخ سفید؛ رییس‌جمهور آمریکا و گروه امنیتی او روز گذشته در یک ویدئوکنفرانس حفاظت‌شده صحبت‌هایی را با جان کری، ارنست مونیز و گروه مذاکره‌کنندۀ آمریکا داشته است.

به گفته کارشناسان و برخی منابع دیپلماتیک، آمریکا و شرکای اروپایی آن مصمم به باقی‌ماندن تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی غرب علیه ایران هستند. این در حالی است که روسیه و چین همواره حامی لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در صورت حصول توافق بوده‌اند. 

وزیر خارجه روسیه به‌تازگی با اشاره به نقش فعال ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، خواستار تسریع در لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلای ایران شد.

"سرگئی لاوروف" امروز در حاشیه یکی از جلسات گروه «بریکس» در شهر "اوفا" در جمهوری "باشکورتوستان" روسیه گفت: "ما خواهان لغو هر چه سریعتر تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستیم. ایران یک حامی دائم برای مبارزه علیه داعش است و برچیدن تحریم‌های تسلیحاتی سبب افزایش کارایی این کشور در مبارزه علیه تروریسم خواهد شد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۱۴ ۱۸ تير ۱۳۹۴
خدا کنه تحریم های تسلیحاتی برداشته بشه تا بتونیم یه سر و سامونی به نیروی هوایی فرسودمون بدیم و جنگنده های قدرتمند و جدید بخریم،همچنین در تولید جنگنده های داخلی هم بتونیم از همفکری کشورهایی که صاحب سبک هستن کمک بگیریم،یعنی میشه?!!!!
آخرین اخبار