آمریکا محافظ بن لادن را آزاد کرد

مقامات آمریکا محافظ شخصی سرکرده سابق القاعده را از زندان گوانتانامو آزاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، مقامات آمریکا "عبدالرحمن شلبی" محافظ شخصی اسامه بن لادن، سرکرده سابق القاعده، را آزاد و تاکید کردند شلبی اکنون بعد از 9 سال اعتصاب غذای نامحدود، می تواند به زادگاه خود عربستان بازگردد.
 
 روزنامه الحیات نوشت: عبدالرحمن شلبی 39 ساله، محافظ شخصی بن لادن بود و با "خالد شیخ محمد،" فرمانده عملیات خارجی القاعده، ارتباط داشت.

خالد شیخ محمد هنوز در حال گذراندن حبس در زندان آمریکایی گوانتانامو است. شورای بازنگری پرونده های دهها نفر از زندانیان گوانتانامو را که در گذشته بسیار خطرناک محسوب می شدند قبل از آزادی، ارزیابی می کند.  

این شورا در بیانیه ای اعلام کرد: عبدالرحمن الشلبی عربستانی از جمله اولین زندانیانی بود که در سال 2002 به گوانتانامو منتقل شد و هیچ اتهامی علیه او مطرح نشد؛ اما دولت آمریکا گفت وی ارتباط قوی با سران القاعده به ویژه بن لادن داشته است.

شورایی که "باراک اوباما،" رییس جمهور آمریکا، در چارچوب تلاش های خود برای بستن گوانتانامو تشکیل داده بود، تاکید کرد شلبی از ارتکاب هیچ جرمی تبرئه نشده و به فعالیت‌های مرتبط با تروریسم اعتراف کرده است.

الشلبی در سال 2005 اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. براساس گزارش های دادگاه، الشلبی گاهی غذا خورده ولی 46 کیلوگرم وزن کم کرده است. مسوولان زندان در طول 9 سال هر روز از طریق لوله های مخصوص به وی غذا می خوراندند.

آمریکا هم اکنون 116 نفر را در گوانتانامو زندانی کرده و مقامات این کشور به 52 نفر از آن ها اجازه انتقال یا آزادی داده‌اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار