عضو کمیسیون کشاورزی:

جزایر شناسنامه‌دار مانع ورود کالای قاچاق می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر ضرورت شناسنامه دار کردن جزایر گفت: بیشتر کالاهای قاچاق از جزایری که شناسنامه ندارند وارد می شود.

به گزارش حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ايران (مانا)، رحمت‌الله نوروزی گفت: با شناسنامه‌دار کردن جزایر تحول و پویایی در جزایر کشور ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ساز وکار جزایر با شناسنامه‌دار شدن مشخص می‌شود، گفت: پس از شناسنامه دار کردن جزایر مسئولان می‌توانند با  برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اثرات زیست محیطی و اقتصادی را شاهد باشند.

وی در خصوص آسیب‌های نداشتن شناسنامه برای جزایر، تصریح کرد: تعرض به جزایر و مرزهای کشور از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که جزایر کشور را تهدید می‌کند، همچنین ورود صنایع به برخی جزایر یا ساخت وسازهای بی‌رویه در تعدادی از جزایر مانند جزیره کیش آسیب‌های زیست محیطی به بار آورده است؛ در واقع تفاوت‌های خاص جزایر با سایر مناطق کشور ایجاب می‌کند تا نگاه زیست محیطی ویژه به آنها داشت.

نوروزی افزود: پس از شناسنامه‌دار شدن جزایر، مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مناطق آزاد و دستگاه‌های صنعتی و اقتصادی به صورت هدفمند می‌توانند در جزایر فعالیت کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه شناسنامه‌دار کردن جزایر از ورود کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری می‌کند، گفت: امروزه اکثر کالاهای قاچاق به ویژه اقلام خوراکی از ورودی جزایری به کشور می‌رسند که شناسنامه ندارند، در صورتی که با شناسنامه‌دار شدن جزایر مرزبانان و دستگاه‌های نظارتی و گمرک مدیریت بهتری بر آنها خواهند داشت، در نتیجه بهره وری در کشور بالا می‌رود.

وی با اشاره به جزایری که خالی از سکنه هستند، گفت: شناسنامه‌دار کردن جزایری که خالی از سکنه هم هستند می‌تواند مؤثر واقع شود؛ چراکه این جزایر هم جزئی از حریم امن کشور محسوب می‌شوند و در احیای محیط زیست تأثیر دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، گفت: جزایر ویژگی‌های زیست محیطی دارند که اختصاصی است؛ از این رو شناسنامه‌دار کردن این جزایر سبب مراقبت از ویژگی‌های خاص زیست محیطی آنها خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار