نشست برلين برای حل و فصل بحران ليبی

نشست برلین به میزبانی وزیر خارجه آلمان برای بررسی تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی در لیبی با حضور مقامات ارشد کشورهای عضو شورای امنیت، نمایندگان اتحادیه ارورپا و همچنین نمایندگان گروه های سیاسی لیبی برگزار شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آلمان، نشست برلین به میزبانی وزیر خارجه آلمان برای بررسی تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی در لیبی با حضور مقام های ارشد کشورهای عضو شورای امنیت و نمایندگان اتحادیه ارورپا و نیز نمایندگان گروه های سیاسی لیبی برگزار شد. 
مقام های ارشد کشورهای چین ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، فدراسیون روسیه ، اسپانیا ، انگلیس ، آمریکا ، اتحادیه اروپا به همراه نمایندگان گروه های سیاسی لیبی در گفتگوی سیاسی به رهبری سازمان ملل و برناردینو لئون ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در این نشست حضور داشتند. 
بر اساس این گزارش ، فرانک والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان در سخنانی خطاب به شرکت کنندگان در این گردهمایی ، تاکید کرد ملت لیبی شایسته برقراری صلح ، ثبات و رفاه در این کشور هستند در حالی که این کشور با تهدیدهایی تازه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود روبروست. 
وزیر خارجه آلمان افزود: درگیری های مسلحانه داخلی آرامش را از شهروندان غیر نظامی در این کشور سلب کرده ، شرایط انسانی رو به وخامت گذاشته ، قانون بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر به شکلی فراگیر و روزافزون نقض می شود ، شمار بسیار زیادی از مردم آواره شده اند ، منابع کشور در حال از بین رفتن است و لیبی در آستانه ورشکستگی آنی مالی و اقتصادی قرار دارد. 
اشتانمایر با اشاره به فعالیت گروه هایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تروریست شناخته شده اند خاطر نشان کرد این گروه ها در پی آن هستند که در لیبی از هم پاشیده مستقر شده و امنیت کل منطقه را تهدید کنند.
وزیر خارجه آلمان همچنین به بحران آوارگان غیر قانونی اشاره کرد و گفت: جنگ و بی ثباتی در لیبی و دیگر مناطق ، شمار روز افزون آوارگان را بیش از پیش افزایش می دهد . شبکه های جنایتکار همچون قاچاقچیان انسان و قاچاقچیان مهاجران غیر قانونی با سوء استفاده از فروپاشی لیبی ، آوارگان را فریب می دهند و با هزینه کردن از پتانسیل اقتصادی لیبی و صلح و امنیت در این کشور به نان و نوایی می رسند. از سوی دیگر ، هر روز بر تعداد مهاجرانی که در دریا جان می دهند افروده می شود.
اشتانمایر ، میزبان و رئیس نشست برلین ، در ادامه افزود: با توجه به همه این تهدیدها ، شرکت کنندگان در نشست بر تعهد عمیق خود بر حفظ حاکمیت ، استقلال ، تمامیت ارضی ، و وحدت ملی در لیبی تاکید کردند. 
وزیر خارجه آلمان گفت: دولت های شرکت کننده و اتحادیه اروپا بر حمایت همه جانبه و بی شائبه خود از گفتگوی سیاسی لیبی به رهبری لئون، نماینده ویژه سازمان ملل ، و پیشنهادهای وی برای سازش در این کشور تاکید کردند. آنها از تعهد مذاکره کنندگان لیبی به فرآیند گفتگوی سیاسی تقدیر و آشکارا اعلام کردند که حل و فصل جامع سیاسی تنها راه حل پایدار برای بحران سیاسی در لیبی است. نمایندگان شرکت کننده در نشست تصرح کردند که چالش های لیبی را می توان با تکیه بر لیبی متحد در همکاری تنگاتنگ با جامعه بین المللی به بهترین و پایدارترین شکل ممکن برطرف کرد. 
استقبال گسترده مردم لیبی از فرآیند گفتگوی سیاسی و حمایت های بی دریغ جامعه مدنی در این کشور از این گفتگوها از دیگر نکاتی بود که مورد تقدیر قرار گرفت. در این میان تدابیر مهمی که از سوی تعدادی از شهرداری ها برای برقراری آتش بس محلی ، تبادل اسرا ، آزادی زندانیان و بازگشت آوارگان داخلی اتخاذ شده توجه زیادی را به خود اختصاص داد. 
در این نشست همچنین از رهبران گروه های مختلف سیاسی در لیبی درخواست شد فرصت را مغتنم شمرده و با تلاش آنی برای فائق آمدن بر موانع و مشکلات باقی مانده ، زمینه را برای توافقی جامع ، بلند مدت و پایدار فراهم آورند که بر اساس آن همه خصومت ها فوری پایان یابد ، درگیری های کنونی حل و فصل و از اقدام های احتمالی در آینده که فرآیند سیاسی را مختل می کند جلوگیری شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار