مهمترین آفت فرار مالیاتی؛ عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی است

مهمترین آفت و آسیب در بحث فرارهای مالیاتی، عدم وجود ساختار و بانک‌های اطلاعاتی مناسب است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ابراهیم شاهرخیان معاون برنامه ريزي و امور مجلس سازمان بازرسی كل كشور، حسین وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی کشور، محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و حسین راغفر استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگوی ویژه خبری یکشنبه 17 خرداد 94 از شبکه دو سیما به بررسی کشف پرونده 900 میلیارد تومانی فرار مالیاتی پرداختند.

در بخشي از اين گفت و گوي ويژه خبري،‌شاهرخیان ضمن اشاره به وظایف قانونی سازمان بازرسي كل كشور در مبارزه با فساد ، افزود: متولی تشخیص و اعلام فرار مالیاتی ، سازمان امور مالیاتی است البته این به معنای عدم ورود سازمان بازرسی نیست. هر جا گزارشی به دست ما برسد ورود پیدا می کنیم، پرونده تشکیل می شود و سیر قانونی‌اش را طی می کند.

معاون برنامه ريزي و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: مهمترین آفت و آسیب، عدم وجود ساختارها و سیستم ها و به یک معنی بانک‌های اطلاعاتی است. سازمان بازرسی، آسیب‌هایی که در این حوزه وجود دارد را بررسی کرده است. یک سری از آسیب‌ها، آسیب‌های برون سازمانی سازمان امور مالیاتی است؛ از جمله ضعف در شناخت اطلاعات و نداشتن اطلاعات دقیق از درآمد فعالان اقتصادی که آن‌هم بانک‌های اطلاعاتی متاسفانه یا وجود ندارند یا بانک‌های اطلاعاتی که در دست دستگاه‌های مختلف وجود دارند این لینک و ارتباط بین‌شان برقرار نشده است. علی رغم اینکه بر مبنای ماده 120 قانون برنامه پنجم توسعه، قانون تکلیف کرده است که همه دستگاهها وظیفه دارند اطلاعات خودشان را به سازمان امور مالیاتی بدهند که متاسفانه علی رغم پیگیری های مفصلی هم که از طریق خود سازمان بازرسی شده است، برخی دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها ، اطلاعات را ارائه نمی دهند.

دبير شوراي دستگاه هاي نظارتي افزود: نکته دیگري که در بحث فرارهای مالیاتی وجود دارد بحث مراجع و مراحل متعدد تجدیدنظرخواهی است که نسبت به اعتراض مؤدیان مالیاتی صورت می گیردکه هم تاخیر ایجاد می کند و هم باعت كم و زياد شدن عددها مي شود.

شاهرخيان با اشاره به ضعف هاي داخلي سازمان امور مالياتي كشور تصريح كرد: به هرحال این واقعیت وجود دارد که هنوز سیستم مراحل شناسایی مؤدیان مالیاتی مکانیزه نیست؛ چرا كه سیستم سنتی است. اين در حالي است كه امروزه در دنیا تمامی این مراحل به صورت مکانیزه شکل می گیرد. تا وقتی عامل انسانی و تصمیم گیرنده در این قضیه دخیل هستند ، طبیعی است که ممکن است آفت‌های دیگری به دنبال داشته باشد.

معاون برنامه ريزي و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور همچنين در پايان گفت: درباره طرح جامع مالیاتی هم علی رغم گذشت سال‌ها و اینکه سازمان امور مالیاتی هزینه زیادی دراین خصوص صرف کرده است ولی هنوز هم این طرح جامع مالیاتی عملیاتی نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار