شکست ضرب‌الاجل سی‌ام ژوئن یعنی تکمیل موفقیت ایران در فرسایش نظام تحریم‌ها

روز گذشته در جمع سفرای غربی شرکت‌کننده در شورای آتلانتیک مطرح شد،"اگر ایران به عنوان مسئول شکست مذاکراتِ منتهی به سی اُم ژوئن شناخته شود، تنها در این صورت است که می‌توانیم از فرسایش تدریجی نظام تحریم‌ها علیه این کشور جلوگیری کنیم."

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اندیشکده شورای آتلانتیک، در صورتی که غرب موفق به حصول توافق نهایی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران تا تاریخ سی ژوئن 2015 در ازای رفع تدریجی و مدت دار تحریم ها نشود، دیگر چیزی به نام تحریم های فلج کننده برای ایران مطرح نخواهد بود، خصوصاً اگر غرب و به ویژه کنگره آمریکا به عنوان عامل شکست مذاکرات معرفی بشوند.

"پیتر وستماکوت،"سفیر انگلیس در آمریکا دیروز در جمع دیگر سفرای غربی شرکت کننده در نشست «اروپا و توافق هسته‌ای با ایران» در شورای آتلانتیک گفت: "اگر عقب نشینی از جانب ما باشد، یا اگر کنگره آمریکا سد راه توافق شود، جامعه جهانی دیگر تمایلی به همراهی با غرب در اعمال فشارهای بیشتر و وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران نشان نخواهد داد."

وستماکوت اضافه کرد هم اکنون نیز کشورهای مطرحی همچون چین، هند و ترکیه مشتری جدی نفت ایران هستند و مدت هاست که رابطه تجاری خود را با این کشور حفظ کرده اند. وی تاکید کرد، "اگر ایران به عنوان مسئول شکست مذاکراتِ منتهی به سی اُم ژوئن شناخته شود، تنها در این صورت است که می توانیم از فرسایش تدریجی نظام تحریم ها و کاهش فشارها علیه این کشور جلوگیری کنیم."

"پیتر ویتیگ،" سفیر آلمان در آمریکا نیز ضمن تأیید سخنان همتای انگلیسی خود گفت: "ما نباید در خصوص رژیم تحریم های بین المللی اشتباه کنیم. بسیاری از کشورها اکنون کنگره را مانع نیل به توافق می‌دانند و این خود خطر بزرگی برای ما برای سر پا نگهداشتن تحریم های ضد ایرانی است. من به وضوح این خطر را احساس می‌کنم که ممکن است ما در بازی جامعه بین‌الملل بازنده شویم و این ما هستیم که سرزنش خواهیم شد نه ایران. آن وقت، آن «جامعه ی جهانی» که در طول این سالها ساخته و پرداخته شد و انسجام یافت، در این برهه دیگر چیزی از آن باقی نخواهد ماند."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار