ساری؛

کلاردشت متعلق به همه مردم ایران

در پی اجرای احکام مربوط به ساخت سازهای غیر مجاز در اراضی کشاوزی واقع در حریم شهر کلاردشت و تخریب چند باب واحد مسکونی و البته عدم برخورد قاطع با دست اندازی های صورت گرفته در مناطق بکر جنگلی و مرتعی برخی از مسئولین این شهرستان نسبت به موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری: قاسم احمدی لاشکی،نماینده مردم کلاردشت،چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی در همین باره اظهار داشت: کلاردشت به لحاظ برخورداری از شرایط طبیعی منحصر بفرد یک منطقه ملی و متعلق به همه مردم ایران است و اصولاً اعتقاد دارم که کلاردشت یک مدل خاص است و نیاز به یک مدیریت خاص دارد. اما از آنچه که تا به امروز مشاهده شده رضایتی وجود ندارد و نشان می دهد که ساخت و سازهای صورت گرفته برنامه محور نبوده اند.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی در کلاردشت به آنگونه ای نیست که بتوانیم از آن به عنوان صنعت یاد کنیم، عدم برخورداری کلاردشت از یک طرح جامع گردشگری را نیز دلیلی برای رشد بی رویه ساخت و ساز در این شهرستان دانست و اظهار داشت: به هرحال کلاردشت یکی از قطب های گردشگری کشور به ویژه در زمینه های گردشگری سلامت و طبیعت گردی است و لذا نیازمند یک طرح کلی و جامع در حوزه گردشگری با در نظر گرفتن همه ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه است تا اگر قرار است ساخت و سازی صورت بگیرد با محوریت این طرح باشد، یا اگر بنا باشد یک سرمایه گذار وارد منطقه بشود، این طرح بهترین راهنمای او برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در منطقه باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اما تا قبل از رسیدن به آن طرح جامع باید دو نکته مهم را مورد توجه قرارداد. نکته اول اینکه اگر شخصی قصد دارد در قطعه زمینی کوچک در نقاطی داخل و یا چسبیده به بافت شهری یا روستایی به عنوان مثال برای فرزند خود خانه ای بسازد، اینکه برای اینگونه افراد لودر و بولدوزر بیاوریم و دست به تخریب خانه هایشان بزنیم خیلی شایسته مردم نیست و در این موارد نباید سخت گیرانه عمل کرد.

احمدی لاشکی نکته دوم را لزوم برخورد قاطعانه با دست اندازی های صورت گرفته در مناطق بکر دانست و ادامه داد: طی سالیان گذشته برخی تصمیم گیری های غلط، مناطق بکر جنگلی و مرتعی کلاردشت را با تهدید جدی مواجه ساخته است و این آن چیزی است که باید در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از نمونه های این تصمیم گیری های غلط، دادن کد آبادی به مرتع مازیچال در دل جنگل های کلاردشت و سپس جداکردن این آبادی از کلاردشت و واگذار کردن آن به شهرستان تنکابن و در نتیجه ساخت و سازهای آنچنانی در عمق 17 کیلومتری جنگل های کلاردشت است. 

در همین رابطه علیرضا طاهری نسب،شهردار کلاردشت، گفت: تخلف، تخلف است و اگر هر نوع ساخت و سازی از مسیر قانونی خود پیش نرود محکوم به تخریب است. اما نکته مهم اینجاست که جلوی هرگونه تخلفی از بدو کار بایستی گرفته شود، نه آنکه شرایط را طوری فراهم کرد که ساختمانی ساخته بشود و بعد تخریب شود، چرا که این کار اثرات اجتماعی مطلوبی را در پی نخواهد داشت.

طاهری نسب توضیح داد: شهرداری قبل از صدور پروانه ساختمانی، کاربری زمین را از جهاد کشاورزی استعلام می کند.اما وقتی که از یک طرف صدور پاسخ یک استعلام ساده چندماه زمان می برد و از طرف دیگر متقاضی برای ادامه کارش عجله دارد، نتیجه این می شود که متقاضی ای که نتوانسته جواب مورد نظر را بگیرد و با امید اینکه جواب استعلام مثبت خواهد بود دور از چشم دستگاه های نظارتی دست به ساخت و ساز غیر مجاز می زند.

شهردار کلاردشت افزود: متاسفانه دلایل مختلف دست به دست هم دادند تا آن تعریفی که از حریم شهر وجود دارد، امروز شامل حریم شهر کلاردشت نشود و در واقع باید گفت که در بسیاری نقاط، دیگر حریم شهری وجود ندارد. بنابراین باید طرحی را تدوین کرد که بر اساس آن بتوان وضعیت موجود را ،به گونه ای که مردم از سردرگمی خارج شوند، مدیریت کرد.

علیرضا طاهری نسب همچنین گفت: توجه به یک نکته دیگر هم بسیار حائز است و آن اینکه اگر قرار است قانون اجرا بشود، این قانون در خصوص اراضی مربوط به منابع طبیعی و ملی نیز اجرا بشود.تا اگر امروز شاهد از بین رفتن کشاورزی هستیم، فردا شاهد از بین رفتن جنگل ها و مراتع منطقه که یک سرمایه ملی هستند نباشیم.

علیرضا ذکائیان،بخشدار مرکزی کلاردشت، نیز پیرامون این موضوع اظهار داشت: به هرحال طبق قانون هر نوع ساخت و ساز مسکونی که در حریم صورت بگیرد ممنوع است و طبیعتاً با آن برخورد خواهد شد.

ذکائیان ادامه داد: این یک واقعیت است که کشاورزی به آن معنای صنعتی خود دیگر در کلاردشت مصداقی ندارد، اما بایستی به این موضوع هم توجه کرد که توسعه گردشگری هم در گرو ساختن ویلاهای مسکونی نیست. و لذا علیرغم تصورات عمومی، تخریب های اخیر می تواند فرصتی برای افزایش ارزش اراضی در داخل بافت های شهری و روستایی و همچنین انگیزه ای برای آغاز توسعه صنعت گردشگری در قالب بومگردی،گردشگری سلامت،طبیعت گردی،گردشگری کشاورزی و ... در سطح شهرستان کلاردشت باشد.

بخشدار مرکزی کلاردشت که درآمد حاصل از توسعه گردشگری بر مبنای حفظ بافت بومی و طبیعت گردی را جایگزینی به مراتب مناسب تر از درآمدهای ناشی از ساخت و ساز بی رویه دانست، تاکید کرد: انتظار ما این است که قانون در خصوص تجاوزات صورت گرفته به منابع ملی و طبیعی منطقه نیز اجرا گردد، چرا که توسعه گردشگری کلاردشت در گرو حفظ جنگل ها،مراتع و محیط زیست آن است.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی کلاردشت نیز دیگر مسئولی بود که با اشاره به تخریب اخیر ساخت و سازهای غیرمجاز در کلاردشت بیان داشت: البته که ساخت و سازهای غیرمجاز بایستی طبق قانون انجام بشود، اما چه خوب است که اجرای قانون شامل تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز صورت گرفته در ارتفاعات مرتعی مازیچال یا ارتفاعات کوهستانی ونداربن نیز بشود که با تصرف عدوانی منابع ملی و طبیعی توسط افراد غیر بومی صورت گرفته و اکوسیستم منطقه را با تهدید جدی مواجه ساخته اند. یک روز جنگل و مرتع مازیچال را از کلاردشت جدا کردند و امروز مدعی جاده عباس آباد هستند، یک روز هم کلنو و روستاهای اطراف را گرفتند و حالا کم مانده که رودبارک را به طالقان بدهند و کسی معترض نیست. در خصوص اختصاص اعتبارات هم که نامی از کلاردشت در استانداری نیست. اما موقع تخریب ها که می شود همه کلاردشت را می شناسند.

علی بناوند تصریح کرد: اخیراً طی ملاقات حضوری که با رئیس کل محترم دادگستری مازندران داشتیم، خدمت ایشان نیز گفتیم که ما نمایندگان مردم هم با ساخت و سازهای غیرمجاز مخالف هستیم و در این رابطه پشت سر قانون حرکت می کنیم، اما ایکاش در سال های گذشته ستاد جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز تشکیل می شد نه اینکه حالا ستاد تخریب ساخت و ساز تشکیل شود و انگشت اتهام به سوی مردم کلاردشت نشانه برود. چرا که اگر یک بررسی دقیق صورت بگیرد مشاهده خواهد شد که بسیاری از اراضی ملی و منابع طبیعی کلاردشت که حالا قطعه قطعه شده و در آن ها ساخت و ساز صورت گرفته طی سالیان گذشته توسط خود دولت در اختیار تعاونی های مسکن نهادها و یا ارگان های مختلف قرار داده شده و یا در عوض طرح هایی همچون آزاد راه تهران-شمال و یا انتقال کارکنان دولت از کلان شهرها واگذار گردیده است.

این عضو شورا اظهار داشت: می گویند که اراضی کلاردشت کشاورزی است اما کسی نمی گوید اداره جهاد کشاورزی کلاردشت کجاست؟ عملکرد این اداره در ترویج کشاورزی چه بوده؟ آیا آقایان امده اند مشخص کنند که چه نقاطی استعداد کشاورزی را دارد و چه نقاطی ندارد تا برای آن چاره ای اندیشیده شود؟

بناوند اضافه کرد: همه کلاردشت را یک منطقه گردشگری می دانند اما دریغ از یک طرح آمایش سرزمینی و یک سند جامع گردشگری که تکلیف مردم را روشن کند تا بدانند برای توسعه گردشگری و اصولا کسب وکار در این منطقه چه باید بکنند. اگر یک فرد بومی بخواهد یک قطعه زمین خریداری کند غیر از مالک عملاً از جهاد کشاورزی و بنیاد علوی هم باید بخرد. و لذا از مسئولین شهرستان می خواهیم که با توجه به نگاه مثبت مدیر کل محترم میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران به کلاردشت، کمک کنند تا طرح های بالادستی شهرستان در حوزه گردشگری هرچه سریعتر تدوین بشود.


انتهای پیام/ا
برچسب ها: ساری ، کلاردشت ، طبیعت ، نماینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.