کرمانشاه؛

16 شهرستان استان در معرض فرسایش خاک

کارشناس اداره مطالعات آبخیزداری استان کرمانشاه گفت :اکثر زمین های استان کرمانشاه از سازه آهکی تشکیل شده است و16 شهرستان استان کرمانشاه از کم تا متوسط در معرض فرسایش خاک قرار می گیرند.

کارشناس اداره مطالعات آبخیزداری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه، در مورد عوامل انسانی موثر در تخریب منابع طبیعی و فرسایش خاک گفت: خوشبختانه اکثر زمین های استان کرمانشاه از سازه آهکی تشکیل شده است و16 شهرستان استان کرمانشاه از کم تا متوسط در معرض فرسایش خاک قرار می گیرند، ولی شهرستانهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، به دلیل عوامل انسانی و مداخله بشر در طبیعت و در جوانرود، پاوه به دلیل شیب زمین و عوامل انسانی، خاک از زیاد تا خیلی زیاد دچار فرسایش شده است.

دکتر نوشین پیروزی فر افزود: تخریب اراضی مرتعی و جنگلی ، تصاحب و پیشروی کشاورزان به سمت مراتع در پای کوهها و شخم زدن شیب ها از عوامل انسانی فرسایش خاک است، در کشورهای در حال توسعه همچون ایران، عدم مدیریت و کارشناسی مکانهای خطوط لوله گاز و آب به مسافت های طولانی در بین شهرها می باشد.

وی توضیح داد: براساس آخرین آمار، مقدار فرسایش خاک در کشور، شانزده ونیم تن در هکتار برآورد شده است و این مقدار"شانزده و نیم تن" فرسایش را در قصرشیرین و سرپل ذهاب شاهد هستیم.

کارشناس اداره مطالعات آبخیزداری استان کرمانشاه اظهار داشت: چرای دام، تخریب شدید منابع طبیعی و خشکسالی های پیاپی چند سال اخیر، پوشش گیاهی منطقه را از بین برده است و دور از انتظار نیست که با استمرار این روند و وزش باد، بیابان زایی شده و در سال های آینده بخش هایی از استان کرمانشاه به بیابان های کشور های همسایه بپیوندد.

وی در مورد راهکارهای پیشگیری تاکید کرد: تقویت پوشش گیاهی ، احداث کمربند سبز، انجام کارهای بیولوژی همچون کاشت نهال و درخت، غنی کردن ، احیاء مرتع واحداث سازه از کارهایی است که برای جلوگیری از بیابانزایی می توان انجام داد.

پیروزی فر در پایان پیشنهاد کرد: بهتر است اداره حفاظت از محیط زیست و اداره منابع طبیعی، هر کاری که می خواهند در رابطه با جلوگیری از فرسایش خاک انجام دهند، در یک راستا و در یک مکانی مشترک در یک کمیته باشد تا از موازی کاری جلوگیری شود و تصمیمات مشترک سودمندتر و ثمربخشی در این رابطه صورت بگیرد.

رئیس جنگلداری استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در گزارشی عملکرد اداره جنگل کاری در سال 93 را تشریح کرد و گفت : در سال 93 شش هزار و 80 هکتار در 14 شهرستان، با مشارکت مردم؛ زیر کشت گونه های اقتصادی جنگلی " بنه، زالزالک، گلابی وحشی، داغداغان، بادام وحشی" رفته، همچنین برای از بین بردن آفات و امراض پایه های آلوده در پدیده خشکیدگی در شهرستانهای اسلام آبادغرب، گیلانغرب، دالاهو و کرمانشاه در 40 هزار هکتار، عملیات برش بهداشتی اجرا شد.

 میری اضافه کرد:برای نفوذ آّب ناشی از نزولات جوی و تقویت اراضی جنگلی از نظر رطوبت، در سطح هزار و 200 هکتاردر شهرستانهای اسلام آباد و گیلانغرب و دالاهو عملیات بانکت بندی "ذخیره نزولات" انجام شد.

وی درخصوص اجرای عملیات صیانت از جنگلهای زاگرس گفت: برای حفاظت از اراضی جنگلی و توسعه کیفیت آنها اداره فنی جنگلداری در سطح شش هزار هکتار در 58 سامان عرفی، عملیات بذرکاری،نهالکاری، حصارکشی و قرق در شهرستانهای دالاهو،اسلام آباد،روانسر، جوانرود، ثلاث، پاوه و کرمانشاه را اجرا گردید.

وی در پایان اضافه کرد: در اداره جنگل کاری، پنج میلیون و 400 هزار اصله نهال به روش های مشارکتی و امانی و پیمانی در حال تولید که از برای تامین نهال سال آینده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.