طالبیان در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

دیپلماسی ایران در بازگشت اشیا تاریخی موثر خواهد بود/ کشف اشیای تاریخی ایران در ایتالیا

معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تاثیر نوع دیپلماسی ایران برای باز پس گیری اشیائ تاریخی ایران گفت: در حال حاضر از کشف اشیا تاریخی ایران در ایتالیا به ما خبر رسیده است.

به گزارش خبرنگار میراث و گردشگری باشگاه خبرنگاران؛علی طالبیان معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثیر روابط ایران با کشورهای دیگر گفت: یک نوع دیپلماسی برای بازگرداندن اشیا موثر بوده است که در صورت کشف آثار تاریخی ایران در کشورهای مختلف به ما اطلاع داده می شود بطور مثال اخیرا ایتالیا از کشف آثار تاریخی ایرانی به ایران خبر داده است که ما هنوز جنس و نوع اشیا را نمی‌دانیم و برای آشنایی اشیاء، نماینده و کارشناس اعزام کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به پرونده الواح تخت جمشید بیان کرد: وقتی دادگاه آمریکا برای برگرداندن الواح تخت جمشید به نفع ایران رای صادر کند و کشور ایران پیروز شود این الواح نیز به کشور باز گردانده می‌شود در حال حاضر پرونده رسمی غیر از الواح تخت جمشید نداریم.

طالبیان همچنین عنوان کرد: ممکن است در آینده از اشیائ دیگری به ما خبر برسد که شاید بطور امانتی برای پژوهش به کشورهای دیگر داده شده یا مثل قضیه «خوردین» از کشور خارج شده باشند اما امیدواریم در ادامه اشیا متعلق به ایران به کشور باز گردد.

وی با بیان اینکه در آمریکا یک مکان دیگر برای تایید نهایی ارسال اشیا تاریخی به ایران فعالیت می‌کند گفت:‌ پس از صدور رای دادگاه آمریکا ارسال اشیا تاریخی باید توسط این مکان خاص تایید شود؛ به هر حال افرادی که در حوزه علمی فعالیت می‌کنند اطلاع دارند که اشیا تاریخی یک کشور که امانت در آن کشور قرار گرفته باشد بازگردد.

طالبیان در پایان گفت: پس از یک پروسه زمانی طولانی این موفقیت حاصل شد ولی به علت اینکه تا ارسال محموله قطعی نشده نباید آن را رسانه‌ای کرد، از اعلام این خبر خودداری کردیم تا پرواز انجام شود، چون ممکن است در راه ارسال اشیا هر اتفاقی بیفتد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار