در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

خسروتاج: 40 درصد از حقوق و عوارض گمرکی از محل واردات خودرو دریافت می‌شود/ فولادگر: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز خلاء قانونی نداریم

واردات کالاهای مصرفی و اقتصاد مقاومتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری (1 اردیبهشت ماه ) با حضور "مجتبی خسرو تاج" قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و "حمیدرضا فولادگر" نماینده مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خسروتاج: قدر مطلق واردات کالاهای لوکس در سال 93 در مجموع ناچیز بود/ فولادگر: توجه به تولید ملی در کشور ضروری است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، واردات کالاهای مصرفی و اقتصاد مقاومتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری  (1 اردیبهشت ماه )  با حضور "مجتبی خسرو تاج" قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و "حمیدرضا فولادگر" نماینده مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خسرو تاج در ابتدا درپاسخ به سوال نخست مجری برنامه مبنی بر این که آیا واردات کالاهای مصرفی رشد داشته است گفت: بر اساس آخرین آمار گمرکات رسمی در سال 93 ، 52 و نیم میلیون دلار واردات داشتیم.

وی با اشاره به این که کالاهای سرمایه 28 درصد رشد داشته اند ادامه داد: مواد اولیه و کالاهای واسطه ای از 4 درصد افزایش برخوردار بوده اند این در حالی است که اقلام مصرفی نیز 7 درصد کاهش داشته است.

  کالاهای مصرفی در مقایسه با سال قبل 7 درصد کاهش داشته است

 وی با اشاره به این که رشد اقلام سرمایه ای بیانگر حجم ماشین آلاتی است که برای پروژه ها و طرح های جدید در نظر گرفته می شود گفت: کالاهای مصرفی در مقایسه با سال قبل 7 درصد کاهش داشته است.

 قائم مقاوم وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا در لیست کالاهای وارداتی  به روزهای عجیب و غریب بر می خوریم گفت: واردات در بخش پوشاک طی سال 93 ، 6 میلیون دلار بیشتر نبوده است اما آن چه که تحت عنوان قاچاق پوشاک از سوی ستاد مبارزه با قاچاق مطرح شد بالای دو میلیارد واردات صورت گرفته بود.

 قدر مطلق واردات کالاهای لوکس در سال 93 در مجموع بسیار ناچیز بود

 خسرو تاج با تاکید بر این که قدر مطلق واردات کالاهای لوکس در سال 93 در مجموع بسیار ناچیز بود عنوان کرد: اگر قدر مطلق را در کالاهای وارداتی در نظر بگیریم آمار کمتر می شود.

 وی افزود: در قانون برنامه پنجم کالاهای ممنوعه اعلام شده است

 قائم مقاوم وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که بقیه اقلام مورد نیاز هم از سود و هم از عوارض گمرکی بسیار بالایی برخوردار است گفت: این اقلام در گروه 10 قرار می گیرند.

 واردات کالاهای اساسی و استراتژیک با سیاست های اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد

 خسرو تاج با اشاره به این که آمار کفش و پوشاک به طور رسمی مصرف نمی‌شود گفت: واردات کالاهای اساسی و استراتژیک مانند مواد غذایی و سیاست هایی که در اقتصاد مقاومتی مطرح شده سازگاری ندارد.

 وی با تاکید بر این که باید نگاه به پتانسیل های داخلی داشته باشیم اضافه کرد: بالای 90 درصد دانه های روغنی را به کشور وارد می کنیم زیرا در داخل کشور این ظرفیت وجود ندارد.

 قائم مقاوم وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که در بخش ذرت 6 میلیون تن نیاز وارداتی داشتیم گفت: 40 درصد آن نیز در داخل تولید می شود ولی 3.6 میلیون تن را باید به عنوان ماده اولیه خوراک دام وارد کنیم.

 خسرو تاج با اشاره به این که مصرف سرانه داخلی برنج در کشور 3.2 میلیون تن است گفت: 1.8 میلیون تن نیز تولید داخل است و 1.4 میلیون تن نیز باید وارد شود.

 حمیدرضا فولادگر در ادامه برنامه در پاسخ به این سوال که آمار کالاهای مصرفی در سال گذشته چرا افزایش داشته است گفت: در کل واردات کالاهای مصرفی 7 درصد کاهش داشته است به طوری که باید این اقلام تکفیک شوند زیرا برخی از آن ها نیز اقلام ضروری مردم اند.

 حمید رضا فولادگر با اشاره به این که برخی دیگر از کالاهای وارداتی شامل  اقلام لوکس می شود ادامه داد: باید دید کالاهایی که وارد می شود تا چقدر صنایع را با رکود مواجه می کند.

  ضرورت توجه به تولید ملی در کشور

 این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات خودروهای لوکس گفت: واردات خودروهای لوکس ، کفش و سایر اقلام به معنی ضربه زدن به صنعت داخلی است بنابراین باید نگاه به تولید ملی باشد.

 وی با اشاره به این که تولید کنندگان به کمیسیون های مربوطه مراجعه می کنند و گزارش وضعیت را می دهند افزود: تولید کنندگان مبل امروزه فقط به رویه کش و رویه کوبی تبدیل شده اند.


 در بخش دیگری از برنامه خسروتاج در پاسخ به این سوال که در مورد اقلام کشاورزی حرکت به چه صورت است تا بتوانیم وابستگی هایمان را کاهش دهیم اظهار داشت: در قانون انتضاع وظایف تجاری بخش کشاوزی اشاره شده که وزارت جهاد موظف است سالی ده درصد به تولید این محصولات اضافه کند و گمان می کنم که این وزارت خانه نیز در حال برنامه ریزی در همین راستا است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر واردات خودروها و این که واردات خودرو در سال 93 نسبت به سال 92 سی درصد رشد داشته است و ما چرا شاهد رشد این چنینی در این بخش هستیم اظهار داشت: تولید داخلی ما در سال 92 حدود 700 هزار دستگاه بوده که در سال 93 با مجموع فعالیت هایی که وزارت خانه انجام داده تولید داخلی به بالای 1 میلیون و 100 هزار خودرو رسید لذا ما در مجموع نزدیک به 55 درصد در سال گذشته در صنعت خودروسازی کشور رشد داشته ایم.

 در سال جاری تولید یک میلیون و 400 خودرو هدف گذاری شده 

وی تصریح کرد: در سال جاری نیز وزارتخانه هدف گذاری کرده تا تولید خودرو در سال جاری به 1 میلیون و 400 هزار دستگاه برسد که ان شا الله در این راستا حرکت خواهیم کرد

خسروتاج اضافه کرد: در سال 92-91 ، 40 درصد ظرفیت خودروسازی استفاده می شد و در سال گذشته علی رغم رشدی که داشتیم بیش از 60 درصد از ظرفیت داخلی برای صنعت خودرو استفاده نکردیم و با این هدف گذاری که پیش بینی می کنیم می توانیم حدود 75 درصد از ظرفیت داخلی را استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: مصرف کننده ما قطعاً نیازمند آن است که خودرویی که مصرف می کند ایمنی بالا و از نظر سوخت نیز مصرف بهینه داشته باشد بنابراین این دو محور عمده ای است که برای مصرف کننده در نظر گرفته می شود.

 مبلغ بالایی از محل واردات خودرو به خزانه واریز می شود/ 40 درصد از حقوق و عوارض گمرکی از محل واردات خودرو دریافت می شود

وی ادامه داد: در حال حاضر هر شخصی که خودرو وارد می کند در قبال هر خودرو وارداتی به طور متوسط 4 خودرو از رده خارج را اسقاط می کند و همچنین در مقابل هر خودرویی که وارد چیزی نزدیک به 100 درصد حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه ها را پرداخت می کند بنابراین در حال حاضر مبلغ بالایی از محل واردات خودرو به خزانه کشور واریز می شود که این مرقم مبلغ 13 هزار و 600 میلیارد تومان از کل درآمد گمرکات کشور است و می توان گفت حدود 40 درصد از آن از محل حقوق و عوارض گمرکی است که از محل واردات خودرو دریافت می شود.

در ادامه برنامه حمید رضا فولادگر در راستای تکمیل اظهارات قائم مقام، صنعت، معدن و تجارت با بیان این که پسندیده نیست ما این حجم واردات خودرو داشته باشیم که آن هم در اختیار عده ای خاص قرار دارد اظهار داشت: اگر از بعد درآمدی به قضیه نگاه کنیم همان گونه که آقای خسروتاج عنوان کردند 40 درصد از درآمدهای گمرکی کشور از این محل است ضمن این که واردات این نوع خودروها که تنها قشر خاصی از آن ها استفاده می کنند درصد قابل توجهی نیست که بتوانند به خودروهای تولید داخل آسیب برسانند بلکه حساسیت بنده نسبت به کالاهای دیگر است که در حال حاضر به تولید داخل ضربه می زنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته ای که باید در مورد خودروهای وارداتی گفته شود این نیست که همه از حد روال معمول صورت گیرد بلکه بر اساس مصوبه هایی که از طریق دولت یا مجلس گذرانده شده واردات خودرو به یک سری اقشار خاص از جمله جانبازان، ورزشکاران و .... داده شده که خیلی از واردات ازناحیه این افراد صورت می گیرد و بنده گمان می کنم که حدود 30 تا 40 درصد از ناحیه این ها باشد.

در ادامه اظهارات نماینده مجلس شورای اسلامی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: از سال گذشته واردات خودرو با ارز متقاضی است و دولت امروز حتی یک دلار بابت این موضوع هزینه نمی کند.

واردات خودرو 9 درصد از حجم تولید داخلی را تشکیل می دهند

قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا رشد واردات نشانگر این است که تعرفه گذاری مناسبی صورت نگرفته است اظهار داشت: در سال 93 حداکثر تعداد خودروی سواری وارداتی 100 هزار دستگاه بود این تعداد نسبت به 1 میلیون و 100 هزار خودروی تولید داخل قابل مقایسه نیست و بر این اساس واردات خودرو 9 درصد حجم تولید داخلی مان بوده است ضمن این که اگر این مقدار نیز از واردات نباشد رویکرد رقابتی خودروسازان دچار چالش می شود لذا این میزان واردات هیچ جای نگرانی ندارد.

 در بخش دیگری از برنامه فولادگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که امروز نمایندگان طرحی را در مورد نحوه نظارت بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته اند که منظورتان از پیگیری چنین طرحی چه بوده است گفت: بر اساس گزارشی که در راستای اقتصاد مقاومتی در مجلس شورای اسلامی داده شد این گزارش حاکی از این است که ما متناسب با 24 بند سیاست های اقتصاد مقاومتی عموماً قانون داریم اما برخی از آن ها یا اجرا نمی شود یا خود قانون و مقررات ایراد دارد که جمع بندی ما از این موضوع این بوده است که ما نباید دوباره قانون روی قانون بگذاریم لذا طرح چهارقدی را به تصویب رساندیم تا بر اساس آن 3 قوه با همکاری یکدیگر شورایی را برای پیگیری و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تشکیل دهند.

فولادگر تاکید کرد: قطعاً اگر ما در چند سالی که مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد و اقتصاد مقاومتی که اخیراً ابلاغ شده توجه بیشتری می داشتیم در صحنه مذاکرات برگ برنده در دست ما بود و در بحث اشتغال و تورم نیز می توانستیم سیاست هایمان را پیش ببریم.

در ادامه برنامه قائم مقام وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که ما در کنار 52 میلیارد واردات چیزی حدود 20 میلیارد نیز کالا به صورت قاچاق وارد کشور می شود و شما برای این مسئله چه فکری کرده اید گفت: جدایی از بحث های کنترل مرزی باید زنجیره واردات و توزیع کالا مستند سازی، کنترل و نظارت شود تا کالای قاچاق فضایی برای عرضه پیدا نکند.

در بخش دیگری از برنامه فولادگر در پاسخ به این سوال که مجلس در بحث مبارزه با قاچاق چه اقداماتی را انجام داده است اظهار داشت: در اواخر دوره مجلس هشتم قانونی تحت عنوان مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذرانده شد و ستادی نیز بر اساس آن تشکیل گردید که مجلس شورای اسلامی نیز یک ناظر در آن ستاد دارد.

در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز خلاء قانونی نداریم

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که میزان قاچاق کالا تاسف بار است گفت: در رابطه با بحث قاچاق کالا خلاء قانونی نداریم و در این بحث نیازمند عزم ملی و هماهنگی هر سه قوه می باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اگر نیازمند پیگیری خاصی در این رابطه باشیم کمیسیون های تخصصی مربوطه می توانند وارد این موضوع شوند.

همه سدهای سر راه قاچاق را باید پر هزینه کرد

در ادامه خسروتاج در راستای تکمیل اظهارات فولادگر تصریح کرد: هزینه قاچاق باید به مراتب سنگین تر از هزینه واردات باشد به این معنی که باید همه سدهای سر راه قاچاق را پر هزینه کنیم تا بتوانیم با این پدیده مبارزه کنیم.

در پایان این برنامه خسروتاج در پاسخ به این که چرا دولت به الویت های 9 و 10 ارز مبادله ای تخفیف می دهد که این گروه های عمدتاً کالاهای مصرفی هستند اظهار داشت: گروه 10 همه کالاهایی هستند که با دو برابر سود بازار قابلیت ورود دارند و باید دو برابر سود عوارض گمرکی دهند و در خصوص گروه 9 نیز کالاهایی هستند که عمدتاً با ارز متقاضی وارد می شوند یعنی عمدتاً خود وارد کننده خرجش را تامین می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار