نائب رئیس خانه معدن در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دولت از تشکل‌ها در تدوین برنامه راهبردی درخواست همیاری کرده/معدن نمی‌تواند جایگزین نفت شود

نائب رئیس خانه معدن گفت: گاهی صحبت‌هایی می‌شود که معدن می‌تواند جایگزین نفت شود ولی در حقیقت این مسئله نمی‌تواند جنبه واقعی به خود بگیرد.

محمدرضا بهرامن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برنامه راهبردی صنعت و معدن پیشنهادی است که دولت آماده کرده اظهار داشت: دولت از تشکل‌های تخصصی در تدوین برنامه‌ راهبردی درخواست همیاری کرده و آنها نیز نقطه نظراتشان را ارائه کرده‌اند.

نائب رئیس خانه معدن افزود: در چارچوب اولیه این برنامه پیشنهادی، توجه به نیازهای بخش های مختلف برای رشد و توسعه، توجه به سرمایه گذاری طبق سیاست‌های برون مرزی و درون مرزی و موارد و قوانینی که نیازمند تغییرات برای توسعه است مورد تاکید قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: ‌در واقع برای رسیدن به برنامه کلان کشور( افق 1404) باید ویژگی‌های مثبتی را در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

بهرامن ادامه داد: با توجه به عقب افتادگی‌هایی که طی سالیان گذشته از سند 1404 داشتیم لازم است با نگاهی خاص مبانی توسعه را برای جبران این عقب افتادگی در دستور کار قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه  بخش معدن همیشه باید برای خود برنامه درون دستگاهی جهت اجرای تغییرات و توقعات داشته باشد، گفت: متاسفانه در بخش معدن برنامه راهبردی خاصی نداریم از این رو مزیت‌های این بخش به درستی تعریف نمی‌شود.

وی افزود: گاهی صحبت‌هایی می‌شود که معدن می‌تواند جایگزین نفت شود ولی در حقیقت این مسئله نمی‌تواند جنبه واقعی به خود بگیرد.

به گفته نایب رئیس خانه معدن ما باید در برنامه راهبردی با واقعیت‌ها مزیت های معدن را تعریف کنیم و نقش آن را در توسعه اقتصاد کشور و سند چشم انداز به معنای واقعی نشان دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه بحث جایگزینی معدن به جای نفت توقعات را از این بخش بالا می‌برد گفت: همچنین این مسئله دشواری‌هایی را هم برای دولت از لحاظ آنکه نمی‌تواند توقعات را برآورده کند و هم برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند.

بهرامن تاکید کرد: ما باید با واقع گرایی سرمایه‌ ملی معدن را به گونه‌ای معرفی کنیم که این توقعاتی که سازنده و راهبردی نیستند از ذهن جامعه پاک شوند.

وی  در خصوص اینکه آیا معدن می‌تواند به اهداف خود تا افق 1404 برسد تصریح کرد: به دلیل ویژگی‌های خاص معدن در اهداف کمی و کیفی، اگر برنامه‌ها به صورت دقیق تدوین و اجرا شوند بخش معدن نسبت به بخش‌های دیگر در رسیدن به اهداف موفق تر بوده و می‌تواند به توسعه خوبی دست یابد.

وی ادامه داد: طبق آمار سال گدشته رشد بخش معدن از اکتشاف تا فرآوری 10.7درصد بود که این مسئله نشان می‌دهد معدن به دلیل ویژگی‌های خاص خود چه در داخل کشور و چه در بازارهای خارجی می‌تواند دستاوردهای خوبی را کسب کند.

بهرامن تاکید کرد: به طور کلی در صورت اخذ تصمیمات مناسب در حوزه معدن می‌توانیم در ریل توسعه سند چشم انداز حرکت کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار