در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

همتی: نرخ سود بانکی بین 19 تا 20 درصد قابل قبول است/ مصباحی‌مقدم: فوریت طرح اصلاح ساختار نظام بانکی یکشنبه در مجلس مطرح می‌شود

مدیر عامل اسبق بانک های صادرات و سرمایه گفت: هدایت پول های سرگردان به سوی بازار سوداگرانه از تهدیدهای کاهش نرخ سودی بانکی است.

حسینی هاشمی: هدایت پول های سرگردان به سوی بازار سوداگرانه از تهدیدهای کاهش نرخ سودی بانکی است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "سید بهاء الدین حسینی هاشمی" مدیر عامل اسبق بانک های صادرات و سرمایه،"عبدالناصر همتی" مدیر عامل بانک ملی ایران و رئیس شورای هماهنگی بانک ها و حجت الاسلام والمسلمین "غلامرضا مصباحی مقدم " نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 26 فروردین ماه  به بررسی موضوع کاهش نرخ سود بانکی پرداختند.

در ابتدای برنامه سید بهاء الدین حسینی هاشمی مدیر عامل اسبق بانک های صادرات و سرمایه در پاسخ به این سوال که موضع نظام بانکی در قبال موضع کاهش نرخ سود بانکی چیست اظهار داشت:کاهش تورم نشانه افزایش قدرت پول ملی است و همه ما علاقه مند هستیم که محصولاتمان را با قیمت کمتر عرضه کنیم و با نرخ بازدهی بیشتری به کار گرفته شود و امکان وصول آن تسهیل می شود اما موانعی وجود دارد 

وی اضافه کرد: در شرایط حاضر شاید کاهش تورم تنها یک فاکتور باشد، گرچه فاکتور اصلی نیست ولی تنها فاکتور برای کاهش ارزش پول نمی تواند باشد بلکه شرایط دیگری هم وجود دارد که در صورتی نهایی کردن آن ها می توانیم سیاست پولی مناسبی را اتخاذ کنیم.

شرایط مناسبی برای کاهش نرخ سودبانکی به علت منابع کافی وجود ندارد

مدیر عامل اسبق بانک های صادرات و سرمایه تصریح کرد: در این مقطع بنده شرایط را مناسب برای کاهش نرخ سود بانکی می دانم که یکی از دلایل آن نبود منابع کافی است یعنی کاهش نرخ سود زمانی است که منابع مازادی را بانک ها داشته باشند که به مصرف نرسیده باشد.

حسینی هاشمی اظهار داشت: در حال حاضر اضافه برداشت بانک ها رقم بسیار نگران کننده ای است ، در حد 80 هزار میلیارد تومان که بخش بد پایه پولی است که باعث افزایش نقدینگی و تورم می شود.

هدایت پول های سرگردان به سوی بازار سوداگرانه از تهدیدهای  کاهش نرخ سود بانکی است

وی ادامه داد: عامل دوم نرخ سود و بخش غیر بانکی و بازار سیاه است لذا هدف از کاهش نرخ سود این است که تسهیلات با نرخ کمتری به مصرف کننده و تولید کننده برسد تا قیمت محصول نیز کاهش پیدا کند در حالی که نرخ سود در بخش غیر بانکی حداقل ماهی سه درصد و حدود 36 تا 40 درصد است قطعاً بیم آن می رود که پول ارزان بانک ها به بازار سوداگرانه برود.

در بخش دیگری از برنامه عبدالناصر همتی مدیر عامل بانک ملی ایران و رئیس شورای هماهنگی بانک ها نیز در پاسخ به این سوال که امروز دکتر روحانی در صحبت هایشان عنوان کردند که شورای پول و اعتبار بحث کاهش سود بانک ها را دنبال کند و پیش تر نیز شما به عنوان رئیس هماهنگی بانک ها نامه ای را به رئیس کل بانک مرکزی ارائه داده بودید که طی آن از 4 شرط به عنوان شروط کاهش نرخ سود بانکی یاد کرده بودید آیا بر آن شروط 4 گانه همچنان استوار هستید یا خیر اظهار داشت: شروطی که عنوان کردیم شرط نبوده بلکه الزاماتی بود که گمان می کنم برای کاهش نرخ سود بانکی ضروری است ولی فرمایش رئیس جمهور بر ما حجت است و با توجه به این که به صلاح کشور و تولید را میدانند تاکیداتشان در راستای کاهش نرخ سود بانکی صحیح است و ما نیز قبول داریم.

همتی ادامه داد: در جلساتی که ما با تمامی بانک های عضو شورای هماهنگی و بانک های دولتی و خصوصی داشتیم هر دو تاکید داشتند که نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند اما مسائل و مشکلاتی در بازار پول وجود دارد لذا قرار شده تا ما بررسی عمیق تری بر این موضوع داشته باشیم که از جمله آن می توان عرضه و تقاضای پول و همچنین فعالیت موسسات غیر مجاز اشاره کرد.

کاهش نرخ سود بانکی موسسات مالی را تحریک می کند تا سود بیشتری به سپرده ها بدهند

مدیر عامل بانک ملی ایران اضافه کرد: در حال حاضر نرخ اضافه برداشت در بانک مرکزی بسیار بالاست بنابراین این موضوع موسساتی که نزد بانک مرکزی منفی هستند را تحریک می کند تا سود بیشتری به سپرده ها تعلق دهند.

 در ادامه برنامه امشب حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدس در خصوص نگاه مجلس به موضوع کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: مسائلی که آقایان حسینی هاشمی و همتی مطرح کردند از منظر سیستم بانکی و مشکلات سیستم بانکی است اما نگاه بنده به عنوان کارشناس اقتصادی از دید ملی و دید اقتصاد کشور در تولید است.

وی ادامه داد: یقیناً در شرایطی که نرخ تورم ما 40 درصد بود نرخ سود بانکی از 22 تا 28 درصد بالا رفت اما در حال حاضر که نرخ تورم از 40 درصد به حدود 15 درصد کاهش پیدا کرده این سوال مطرح می شود که آیا بنا نیست این نرخ اصلاح شود و یا تغییر کند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: یقیناً در سیستم های اقتصادی دنیا بانک ها منافعشان تابع منافع بخش واقعی اقتصادی است و منظور از بخش واقعی اقتصاد بازار کالا و خدمات است اگر در این بازارها به سودی دست پیدا کنند سهمی متعلق به تولید کننده و تاجر است و سهم کمتری نیز سهم سپرده گذاران نظام بانکی است که پولشان آن تاجر و یا تولید کننده به کار می گیرند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دو اقتصاد واقعی و اقتصاد پولی داریم و سوالی که اینجا مطرح می شود این است که کدام یک از این ها باید تابع دیگری باشند ضمن این که بنده بازار پول را تابع بازار کالا و خدمات می دانم.

حسینی هاشمی گفت: زمانی که رقبت به سرمایه گذاری بیشتر شود رشد و توسعه اقتصادی نیز در کشور صورت می گیرد و این امر سبب افزایش درآمد ملی می شود.

مدیر عامل اسبق بانک های صادرات و سرمایه با اشاره به این که باید شرایط اجرایی این سیاست را داشته باشیم اظهار داشت: تخصیص مصارف به ویژه در اجرای پروژه های بزرگ فشار زیادی بر روی ریال می آورد.

از کاهش نرخ سود بانک ها استقبال می کنیم

وی با اشاره به قیمت تمام شده پول و هزینه عملیاتی شدن آن و همچنین هزینه های تجهیز منابع ادامه داد: از کاهش نرخ سود بانک ها استقبال می کنیم.

حسینی هاشمی با اشاره به اینکه درآمد مشتری به گونه ای است که اقتصادش به حیطه وصول در می آید خاطر نشان کرد: بانک ها با کاهش نرخ سود بانکی مقاومت نمی کنند.

در سیستم بانکی پرداخت سود از دریافت سود بیشتر است

مدیر عامل اسبق بانک های صادرات و سرمایه با اشاره به انگیزه های سوداگرانه ای که برای عرضه پول وجود دارد اضافه کرد: در سیستم بانکی پرداخت سود از دریافت سود بیشتر است.

وی با بیان این که باید ملاحظه  کاهش نرخ  سود را داشته باشیم گفت: باید در شرایط ثبات اقتصادی اصلاحات این چنینی صورت گیرد.

حسینی هاشمی با بیان این که برای اصلاح نرخ ارز شرایط مهیا است ادامه داد: نرخ سود بانکی مهم ترین متغییر در اقتصاد کشور محسوب می شود

 فوریت طرح  اصلاح ساختار نظام بانکی یکشنبه در مجلس مطرح می شود

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر این که چه راه حلی برای حل مشکلات نظام بانکی دارید گفت: ما به دنبال راه حلی برای برطرف کردن مشکلات نظام بانکی هستیم به گونه ای که طرحی را برای عرضه به مجلس دنبال می کنیم و در نهایت این طرح باید در صحن مجلس مطرح شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترکی که میان کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصادی صورت گرفته است خاطر نشان کرد: طرح اصطلاح نظام بانکی آماده ارائه است به طوری که یکشنبه این طرح به صحن مجلس برای گرفتن رای یک فوریتی ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر این که فوریت طرح  اصلاح ساختار نظام بانکی یکشنبه در مجلس مطرح می شود ادامه داد: ان شاالله این طرح در سال 94 به سامان خواهد رسید.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با اشاره به این که نرخ سود سپرده ها بلایی است که بانک ها برای خود به وجود آورده اند افزود: این بلا به وجود آمده به طوری که هزینه عملیاتی بانک بالا است.

نرخ سود سپرده باید متناسب با نرخ تورم کاهش یابد

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده گذاران باید متناسب با نرخ تورم کاهش یابد تا به صرفه شود خاطر نشان کرد: سیستم بانکی باید به صورت متشکل بر روی کار بیاید.

وی با تاکید بر اینکه سود سیستم بانکی باید متناسب با سود بازار کالا و خدمات تعیین شود بیان کرد بازار تابع نرخ سیستم بانکی است.

 ضرورت برخورد قاطع بانک مرکزی با موسسات غیر مجاز

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موسسات غیر مجاز افزود: بانک مرکزی باید به صورت قاطع با این موسسات برخورد کند این در حالی است که برخورد قاطعی اتخاذ نشده و یا این که برخوردها کم اثر بوده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید موسسات غیر مجاز انضباط رفتاری پیدا کنند افزود: باید شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه دهد.

 نرخ سود بانکی کارشناسانه صورت گیرد

وی با اشاره به این که باید سود نرخ بانکی تابعی از نرخ سود بازار باشد اظهار داشت: بانک مرکزی باید کارشناسانش را وادار کند تا به مطالعه وضعیت بازار بپردازند. تا نرخ سود تعیین شود بنابراین باید تحت تاثیر کار کارشناسی این اقدام صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با اشاره به اینکه مشکل سیستم بانکی را باید حل کرد گفت: این امر یکی از مشکلات آن مربوط به بلوکه کردن منابع بانکی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که بنده موافق کاهش نرخ سود بانکی هستم اظهار داشت: باید این مسئله مطالعه شده و به صورت نرم و متناسب با نرخ تورم صورت گیرد.

همتی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا مردم و تولید کنندگان باید جور این گونه مسائل را بکشند گفت: باید مطالعه شده عمل کرد زیرا در مطالعه مشخص می شود که مشکل جدی داریم.

مدیر عامل بانک ملی ایران  یکی از مشکلات جدی را بدهی دولت دانست و عنوان کرد: این بدهی از دولت های گذشته به دولت فعلی رسیده است.

وی بیان داشت: در موسساتی که کنترل نشده عمل می کنند نرخ سود بانکی 25 و یا 26 درصد است.

رئیس شورای هماهنگی بانک ها با تاکید بر این که باید مشکل نظام بانکی حل شود تا عملیاتی تر به جلو پیش برویم گفت: باید به ترازنامه بسیار از بانک ها توجه کرد.

همتی با اشاره به این که پرداخت سود از دریافت آن بیشتر است ادامه داد: با تفاهم و با پیشبرد محورها می توانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

مدیر عامل بانک ملی ایران  با اشاره به این که در فضای تفاهم بحث ها ان شا الله به جلو پیش می رود ادامه داد: رئیس جمهور امروز بر این امر تاکید فراوانی داشته است به طوری که ما آن را اجرا خواهیم کرد.

نرخ سود بانکی بین 19 تا 20 درصد قابل قبول است

وی در ادامه یادآور شد که باید هوای سپرده گذاران را نیز داشته باشیم اظهار داشت: نرخ سود بانکی 3 یا 4 درصد بالاتر از نرخ تورم باید باشد یعنی بین 19 تا 20 درصد نرخ سود قابل قبول است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگ ، بانک ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار