آقامحمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تفاوت‌های آشکاری در قرائت بیانیه سوئیس توسط دو طرف مذاکره وجود دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تفاوت‌های آشکاری در قرائت بیانیه سوئیس توسط دو طرف مذاکره وجود داشت که اصلاح نشده است، گفت: ما هم در دل شب نخوابی‌های گروه مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به دنبال سپیده صبح هستیم که اگر به این موضوع نرسیم، فایده‌ای برای کشورمان نخواهد داشت.

خالقی
"ابراهیم آقامحمدی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه بیانیه سوئیس به هیچ و جه الزام‌آور نیست و تنها یک چارچوب کلی برای توافق است، گفت: در بیانیه‌ای که وزیر امور خارجه کشورمان قرائت کرد با متن انگلیسی که موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواند تفاوت‌هایی وجود دارد.

نماینده خرم‌آباد تصریح کرد: موگرینی اعلام کرد که تحریم‌ها گام به گام برداشته می‌شود و در رابطه با قطعنامه جدید شورای امنیت ملی و ملقی شدن آن هم گفت که اگر لازم باشد، چنین قطعنامه‌ای صادر می‌شود لذا صدور این قطعنامه به زیر سوال می‌رود که آیا صادر خواهد شد و اگر صادر شود محتوای آن چه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: ابهامات و تفاوت‌های آشکاری در قرائت بیانیه توسط دو طرف وجود داشت که اصلاح نشد و اگر در این طرف بگوییم که موگرینی اشتباه کرده و این اشتباهات لفظی بوده و آنها هم سکوت کنند باز این قضیه حل نمی‌شود زیرا باید این موضوع به درستی حل شود. 
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه در بیانیه لوزان تعهداتی ایجاد شده است، اظهار داشت: بحث لغو تحریم‌ها در صحبت‌های ظریف باید کاملا مشخص شود که آیا آمریکا بعد از راستی‌آزمایی ایران از طریق آژانس بین‌المللی تحریم‌ها را متوقف می‌کند زیرا این عین لفظ ظریف است که به صورت فارسی بیان شده و انگلیسی هم نبود که بگوییم برداشت‌ها متفاوت است.

آقامحمدی در ادامه تصریح کرد: متوقف شدن یا لغو شدن و برداشته شدن در ادبیات فارسی دو واژه مجزاست و با یکدیگر تفاوت دارند لذا این ابهام وجود دارد و به نظر من در این بیانیه ما یکسری الزامات را پذیرفته‌ایم اینکه آب سنگین اراک و ماهیت راکتور را تغییر دهیم و یا اینکه ما فقط در نطنز با 5 هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی انجام دهیم و اینکه پذیرفته‌ایم قطعنامه دیگری قرار است اعلام شود اما محتوای آن نامشخص است.  
 
نماینده خرم‌آباد با تاکید براینکه کاخ سفید بیانیه‌ای را بعد از بیانیه سوئیس صادر کرد و رسما مسائلی را اعلام کرد؛ گفت: آمریکا بیانکرد که ایران تا 15 سال دیگر حق غنی‌سازی غیر از همان 5 هزار سانتریفیوژ ندارد آن هم سانتریفیوژ‌های نسل اول یعنی 1-RI و سانتریفیوژ‌های نسل اول تا هشتم به داخل انبار رفته و زیر نظر شورای امنیت ملی قرار می‌گیرد. 

وی تاکید کرد: ظریف به صراحت اعلام کرده که ما پروتکل الحاقی را پذیرفته‌ایم در صورتی که پذیرش پروتکل الحاقی براساس اصل 77 قانون اساسی وظیفه مجلس بوده و در این جا که اکنون این آقایون اعلام می‌کنند مجلس باید اظهار نظر کند، این سوال پیش می‌آید که اگر این موضوع جزء اختیارات مجلس است، مذاکره‌کنندگان تیم هسته‌ای کشورمان بر چه اساسی این موضوع را پذیرفته‌اند با این کار به جای مجلس هم تصمیم گرفته‌اند. 
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: بیانیه کاخ سفید و صحبت‌های کری و اوباما با صحبت‌های مسئولان وزارت امورخارجه دو اظهارنظر متفاوت است و در مقابل هم هستند و سوال ما اینجاست که واقعیت قضیه در دل این دو اظهارنظر چیست؟ البته وزیرامورخارجه کشورمان اعلام می‌کند، هر کشوری تحلیل خود را بیان می‌کند پس می‌توان گفت صحبت‌های ظریف هم تحلیلی است و باید این موضوع روشن و مشخص شود و هر دو طرف میز مذاکره یک حرف را بگویند نه آنکه هر کسی تحلیل خود را بیان کند.  
 
آقامحمدی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: ما سوالات جدی را از ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجه مجلس در روز یکشنبه خواهیم پرسید البته هر کسی که وظیفه‌آی را در قبال این ملت بر عهده می‌گیرد باید تلاش خود را به نحو احسن انجام دهد.

نماینده خرم‌آباد در پایان خاطرنشان کرد: هیچ شخصی مخالف انجام مذاکرات هسته‌ای نیست و همه خواهان این هستند که مذاکرات تأمین‌کننده منافع ملی کشورمان باشد و ما نیز در دل شب نخوابی‌های گروه مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به دنبال سپیده صبح هستیم که اگر به این موضوع نرسیم، فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت.  
 
 انتهای پیام/ 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار