در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

6 استان، رکوردار زمین‌خواری/ معرفی مسئولان کم‌کار در حوزه مبارزه با زمین‌خواری به قوه قضاییه

رییس کمیسیون اصل نود مجلس از معرفی مسئولان کم‌کار در حوزه مبارزه با زمین‌خواری به قوه قضائیه خبر داد و گفت: استان‌های شمالی، اردبیل، تهران، البرز دارای بیشترین تخلفات در حوزه زمین‌خواری و تصرف زمین هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حدود 8 ماه پیش بود که رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در راستای بازدیدهای این کمیسیون پیرامون مبارزه با پدیده زمین‌خواری، از منطقه کلاردشت استان مازندارن بازدید کرده بود.

پورمختار امروز – سه شنبه 26 اسفندماه- نیز مجددآ در کلاردشت - که در 48 کیلومتری شهر چالوس و در 170 کیلومتری پایتخت قرار دارد - حضور یافت تا از نزدیک و به صورت سرزده در جریان روند مبارزه با پدیده زمین خواری در این منطقه قرار گیرد.

پورمختار و هیئت همراه حدود ساعت 11 وارد فرمانداری شدند و بعد از یک ساعت با حضور مسئولین ذیربط جلسه تشکیل شد تا اقدامات انجام شده را بررسی کنند.

همچنین مسئولینی از وزارت جهادکشاورزی، بخشدار مرکزی، رئیس دادگستری شهرستان، رئیس مدیرکل منابع طبیعی غرب استان مازندران، شهردار، رئیس شورا و رئیس جهاد شهرستان در این جلسه حضور داشتند.

در این نشست مجموعاً تمامی مسئولین ذیربط حضور داشتند و گزارشات خود را به صورت شفاهی ارائه کردند.

البته در پایان این جلسه محمدعلی پورمختار به صورت تلفنی با استاندار مازندران صحبت کرد تا تاکید بیشتری بر لزوم توجه به مبارزه با پدیده زمین‌خواری صورت گیرد، استاندار مازندارن نیز قول داد که موضوعات را پیگیری کند.

هدف از بازدید سرزده
محمدعلی پورمختار در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به اهداف بازدید سرزده خود از منطقه کلاردشت اشاره کرد و گفت: برای این که از نزدیک نگاه قوی‌تری نسبت به عملکرد دستگاه‌های مسئول در امر مبارزه با زمین‌خواری، حفاظت از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی، جلوگیری از تجاوزات و تصرفات این اراضی و تغییر کاربری‌های غیرقانونی در گذشته داشته باشیم، این سفر را انجام دادیم.

کلاردشت؛ رتبه نخست زمین خواری
وی افزود: بازدید از منطقه کلاردشت به این منظور صورت گرفت که در این شهرستان بیشترین تخلفات را در امر زمین‌خواری شاهد هستیم.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: کلاردشت با استناد به چند هزار واحدی که به طور غیرمجاز در این شهرستان ساخته شده، رتبه نخست را در حوزه زمین‌خواری دارد، و یکی از محل‌هایی است که سوءاستفاده‌کنندگان و کسانی که به دنبال درآمدهای نامشروع هستند، این شهرستان را مورد هدف قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: با حضور در این محل - که برای چندمین بار صورت گرفته است - درصدد بودیم که از عملکرد مسئولین ارزیابی‌ داشته باشیم تا ببینیم از حدود 8 ماه گذشته که بنده در این شهرستان حضور داشتم، تا کنون چه اقداماتی انجام گرفته و همچنین در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بر ضرورت اتفاق نظر و همدلی در خصوص فعالیت بیشتر در این حوزه به ویژه در تعطیلات نوروز  تأکیدی داشته باشییم.

پورمختار گفت: با مسئولین جلسه مفصلی داشتیم، گزارشاتی گرفتیم و مواردی که لازم بود پیگیری کنند را به آنها اعلام کردیم، خوشبختانه متوجه شدیم اتفاق نظری برای برخورد و مقابله با ساخت و سازها و تصرفات این اراضی وجود دارد.

معرفی مسئولان کم‌کار در حوزه مبازه با زمین‌خواری به قوه قضاییه
وی افزود: به مسئولین نیز متذکر شدیم که مجلس موضوع مبارزه با زمین خواری را با حساسیت  رصد می‌کند و قطعاً کسانی که در این امر نتوانند به خوبی انجام وظیفه کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و البته فعالان این امر را نیز تشویق خواهیم کرد.

6 استان، رکوردار زمین‌خواری
نماینده مردم کبودرآهنگ، لاله‌جین و بهار تأکید کرد: ما در تمامی استان‌ها به خصوص استان‌های شمالی، اردبیل، تهران، البرز که دارای بیشترین تخلفات در حوزه زمین‌خواری و تصرف زمین  هستند، موضوع مبارزه با پدیده زمین خواری را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر کلاردشتی وجود دارد به واسطه این طبیعت، جلوه‌های زیبا و جنگل‌ها است به همین منظور اگر فردا روزی این جنگل‌ها تخریب شود و به صورت شهر درآید، دیگر کلاردشتی نیست، ضمن این که حیات مردمان بومی نیز در صورت از بین رفتن جنگل‌ها و منابع طبیعی به خطر می‌افتد.

ضرورت جلوگیری از زمین‌فروشی
پورمختار خاطر نشان کرد: مسئولین به جای آن که از سرمایه ملی ارتزاق کنند باید به فکر تولید ثروت و سرمایه باشند که متأسفانه به این موضوعات کمتر پرداخته می‌شود، زمین فروشی سهل ترین کار است که باید از آن جلوگیری به عمل آید؛ لذا کلاردشت را به عنوان الگو در این باره قرار داده‌ایم.


معرفی مسئولان کم‌کار در حوزه مبارزه با زمین‌خواری به قوه قضاییه/ 6 استان، رکوردار زمین‌خواری/ مقابله با تعرض به اراضی ملیهمچنین فیروز صادق فرماندار کلاردشت که معتقد است پورمختار  به دعوت وی در کلاردشت حضور یافته، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: من خودم دعوتشان کردم، اصلاً به دعوت بنده ایشان آمدند.

وی افزود: به سایر مسئولان حاضر در جلسه هم اطلاع‌رسانی شده بود.

صادق در رابطه با تخلفات صورت گرفته در کلاردشت گفت: تخلفات در سطح شهرستان کلارشت آن چنان هم گسترده نبوده و به صورت متوسط بوده که مربوط به سنوات گذشته است.

وی تصریح کرد:  به حمدالله با سیاست و رویکردی که استاندار اتخاذ کرده و ریاست کل دادگستری استان مازندران در حال پیگیری این موضوعات هستند تا  در راستای منویات مقام معظم رهبری در تاریخ 17 اسفند اقدامات لازم انجام شود.

مقابله با تعرض به اراضی ملی
فرماندار کلاردشت در مورد روند رسیدگی به پرونده‌های متخلفان حوزه زمین‌خواری تاکید کرد: پرونده‌ها در دادگستری و حوزه قضایی با سرعت در حال بررسی و رصد شدن است تا خدایی نکرده تعرض به حوزه اراضی ملی صورت نگیرد چراکه در گذشته اگر تعرضی صورت گرفته شده باشد، حکم تخریبش صادر و مبادرت می‌شود تا تخریب‌ها پشت سرهم صورت گیرد و اموال به بیت المال حکومتی برگردد.

وی در رابطه با این که آیا اشخاصی که تخلفی صورت داده‌اند، شناسایی شده‌اند، اظهار داشت: هم اشخاص حقیقی بودند و هم اشخاص حقوقی که به لطف خدا دستگاه قضایی، سیستم دولت و قوه مجریه به صورت یکسان بعد از شناسایی با آن‌ها برخورد می‌کند. از همین رو قوه قضاییه و قوه مجریه همچون دو بازو موضوع را پیگیری می‌کنند.

رویکرد جدید برای مبارزه با زمین‌خواری
صادق خاطرنشان کرد: کلاردشت از یک سال و نیم پیش شهرستان شده است و بنده تنها 105 روز است که تصدی امور فرمانداری کلاردشت را برعهده گرفته‌ام.

وی تصریح کرد: در گذشته کلاردشت بخشداری بود از همین رو بخشداری قدرت کافی را در رصد این تعرضات نداشته است که به طبع سهل‌انگاری‌های ناخواسته‌ای در این امور صورت گرفته است اما اکنون با توجه به این که بنده رویکرد جدی به این امور دارم، قطعاً این موضوعات را پیگیری می‌کنم.

کلاردشت نیازمند طرح جامع گردشگری
فرماندار کلاردشت اظهار داشت: باید برای کلاردشت طرح جامع منطقه گردشگری نوشته شود اما اکنون کلاردشت یک شهرستان گردشگری بی‌در و پیکر است، یعنی هر کسی می‌خواهد به خودش اجازه می‌دهد زمینی را بخرد و بسازد.

صادق در پایان خاطر نشان کرد: اگر طرح جامع گردشگری شهرستان کلاردشت آماده شود، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود چراکه  ضروری است موضوع مبارزه با زمین‌خواری مورت توجه جدی قرار گیرد و در این راه نیاز به کمک و همکاری سازمان گردشگری داریم تا شهرستان کلاردشت از این حالت افسارگسیختگی خارج شود.

انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار