در حاشیه پنجاه و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن در نیویورک صورت گرفت؛

رایزنی دو نماینده زن مجلس شورای اسلامی با نمایندگان زن پارلمان‌های ایتالیا و ترکیه

دو تن از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی در حاشیه پنجاه و پنجمین اجلاس کمیسیون مقام زن در نیویورک با نمایندگان زن پارلمان‌های ایتالیا و ترکیه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دو تن از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی در حاشیه پنجاه و پنجمین اجلاس کمیسیون مقام زن در نیویورک با نمایندگان زن پارلمان‌های ایتالیا و ترکیه دیدار و گفتگو کردند.
 
در این ملاقات که به درخواست طرف‌های ایتالیایی و ترکیه‌ای در محل سازمان ملل متحد صورت گرفت، چهار تن از نمایندگان پارلمان ایتالیا و دو تن از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی (خانم‌ها رهبر و میرگلوبیات) حضور داشتند و طی آن طرفین با استقبال از فرصت فراهم شده برای تبادل نظر، آن را گامی در جهت توسعه و پیشبرد روابط دوستانه بین دو کشور دانستند.
 
نمایندگان ایتالیایی با اشاره به تماس‌ها و سفرهای منظم مقامات ایتالیایی به کشورمان، از جمله سفر وزیر خارجه این کشور به تهران در اوایل اسفند ماه، این روابط را نشان دهنده اهمیت و جایگاه والای کشورمان در مناسبات منطقه‌ای و ایجاد صلح و ثبات در منطقه برشمردند.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالات همتایان ایتالیایی خود در خصوص جایگاه و وضعیت زنان در جامعه ایران، ضمن اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای زنان کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و غیره، وضعیت زنان در ایران را در منطقه ممتاز دانستند.
 
همچنین طرفین در این دیدار با محکوم کردن جنایات و خشونت‌های داعش علیه افراد بیگناه، به‌ ویژه زنان و کودکان، خواستار اقدام جدی مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد در این خصوص شدند.
 
در این دیدار وضعیت زنان در حوزه‌های مختلف نظیر دسترسی و برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی، وضعیت آموزش عالی، نظام قضایی و غیره مورد بررسی قرار گرفت.
 
همچنین خانم رهبر و خانم میرگلوبیات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس ترکیه ضمن ابراز خشنودی از فرصت فراهم شده برای انجام این دیدار، بر اهمیت روابط دو کشور به عنوان دو عضو مهم و بزرگ منطقه با مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراوان تاکید کردند.
 
آخرین وضعیت تحولات منطقه، به‌ ویژه در حوزه زنان، بررسی خلاءها و نقاط ضعف موجود در قوانین در عرصه حمایت از بانوان و مقابله با خشونت علیه زنان از جمله موارد مطروحه در این ملاقات بود.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به پویایی زنان در جامعه ایران و نقش فعال زنان، به تصویرسازی منفی و نادرست از وضعیت زنان در کشورمان از سوی رسانه­‌های غربی اشاره کردند. همچنین با توجه به مسئولیت ترکیه در کمیته زنان اتحادیه بین­‌المجالس کشورهای اسلامی، زمینه­‌های همکاری پارلمانی در حوزه زنان در این چارچوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
نمایندگان کشورمان با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام بر رعایت حقوق زنان و مفاهیمی چون نفقه و مهریه در این راستا، خواهان تمرکز بر مفهوم عدالت جنسیتی به جای تاکید بر برابری مطلق جنسیتی شدند.
 
نمایندگان پارلمان ترکیه نیز با تایید این دیدگاه، تفاوت نظر بین جایگاه و حقوق زن بر اساس دین اسلام با نگاه کشورهای غربی به مقوله حقوق زنان را یادآور شدند.
 
در پایان این ملاقات‌ها کتاب منشور حقوق و مسئولیت­‌های زنان در جمهوری اسلامی ایران که تبیین کننده جایگاه و حقوق زنان در عرصه­‌های مختلف در قوانین ملی کشورمان است و به 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی تدوین شده، به نمایندگان پارلمان‌های ایتالیا و ترکیه اهداء شد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار