باهنر در همایش روز درختکاری مطرح کرد

ضرورت گزارش‌دهی مسئولین محیط زیست درباره اقداماتشان

نایب رئیس مجلس گفت: دست‌اندرکاران منابع طبیعی باید هرسال در روز درختکاری گزارشاتی را درباره اقداماتشان در راستای بهبود محیط زیست ارائه دهند تا بتوانیم با توجه به اینکه در مصرف شدت انرژی رتبه نخست را در جهان داریم و با کمبود آب مواجه هستیم، به این موضوعات در محیط زیست رسیدگی کنیم.

ضرورت گزارش‌دهی مسئولین محیط زیست درباره اقداماتشانبه گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روز درختکاری (روز بسیج، همیار طبیعت) که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: این همایش‌ها باید تلنگری برای ذهن و فکر ما باشد تا به تهدیداتی که به وجود آمده بیشتر توجه کنیم و راه حل‌های عقلانی و درازمدت را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: زمانی نعمت‌های الهی را به دو گروه تجدید شونده و غیرقابل تجدید تقسیم می‌کردیم، منابع طبیعی در دسته بندی منابع تجدیدشونده قرار داشت، اما امروزه می‌بینیم که بسیاری از منابع طبیعی تجدیدپذیر نیستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اتفاق افتاده در این ۴۰ ساله آسیب‌های زیادی به طبیعت وارد کرده که برای رفع و پیشگیری از ادامه این تخریب‌ها نیاز به همت و کار زیادی است.

باهنر تاکید کرد: در سال ۹۳ آثار شدید تخریب محیط زیست در ایران و کشورهای همسایه خود را نشان داد که می‌توان به داستان ریزگرد‌ها و رنجی که مردم در استان‌های جنوبی کشور گرفتارش شدند، اشاره کرد که باید برای این موضوع فکر اساسی شود، زیرا تبعات زیادی را برای کشور داراست.

وی اشاره‌ای به خشک شدن دریاچه ارومیه داشت و گفت: قضیه دریاچه ارومیه داستان منطقه‌ای نیست، بلکه ملی است و فاجعه‌ای است که برای جبران آن نیاز به همت، سرمایه و کار زیادی دارد، زیرا سرعت بازسازی محیط زیست به شدت کند‌تر از سرعت تخریب است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما دچار بحران کم آبی در کشور هستیم، اظهار داشت: امروز ثواب در این است که بعضی چاه‌ها را پر کنیم و آن‌ها را تخریب کنیم، چرا که آب در کشور کم است، از همین رو باید از آب در این مقطع زمانی با تدبیر و بهره وری بالا استفاده کنیم.

باهنر افزود: یکی از دلایل جدی خشک شدن دریاچه ارومیه کشاورزی غیر علمی با بهره وری بسیار پایین بوده است و یک دلیل عمده دیگر کم آبی نیز احداث سدهایی بود که نباید ساخته می‌شد و سدهایی است که باید بسازیم که تا به امروز اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

وی اشاره‌ای به میزان مصرف آب در کشاورزی داشت و تصریح کرد: برای مثال طبق برآورد انجام شده، صادرات پسته از استان کرمان به قیمت امروز ۲۰ میلیارد دلار بوده است، اما قیمت آب مصرف شده برای آن پسته‌ها حدود ۴۰ میلیارد بوده است که این نشان از غیرعلمی بودن کشاورزی ما دارد یا برای مثال تولید یک کیلو خیار در کشور حدود ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند، از همین رو باید بدانیم کشاورزی به روش غرق‌آبی حرام قطعی است، زیرا لطمه‌های زیادی به جامعه می‌زند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: دست‌اندرکاران منابع طبیعی باید هر سال در روز درختکاری گزارشاتی را درباره اقداماتشان در راستای بهبود محیط زیست ارائه دهند تا بتوانیم با توجه به اینکه در مصرف شدت انرژی که رتبه نخست را در جهان داریم و با کمبود آب مواجه هستیم، به این موضوعات در محیط زیست رسیدگی کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار