در مراسم گشایش نمایشگاه «اتوپینه» مطرح شد

آغاز دیپلماسی فرهنگی در دولت تدبیر و امید

نمایشگاه «اتوپینه» آغازگر دیپلماسی فرهنگی ایران با کشورهای دیگر است.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنرمند آلمانی "اتوپینه" با حضور "مجید نوروزی" مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میکائیل بارون فون اوتگرن – اشترنبرگ، یوآخین یگا رئیس موزه ملی برلین، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از هنرمندان برجسته موسیقی و هنرهای تجسمی از جمله، لوریس چکناواریان، حسین محبوبی، بهمن عبدی، احمد خلیلی، علی شیرازی، محمد تاتاری، شیث یحیایی و جمعی دیگر از هنرمندان در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جریان هستم که برای برگزاری این نمایشگاه زحمات بسیاری کشیده شده بنابر این از برگزارکنندگان این نمایشگاه تشکر می‌کنم و خوشحالم که امروز شاهد برگزاری نمایشگاهی از هنرمند آلمانی هستم.

 وی اظهار داشت: جای خوشحالی است که موزه هنرهای معاصر تهران به موضوع دیپلماسی فرهنگی که در دولت تدبیر و امید مطرح شده پرداخته است.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اتوپینه در حوزه دیپلماسی فرهنگی کارهای اساسی انجام داده که این دیپلماسی فرهنگی به ویژه با نگاهی که به شرق داشته به خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: مهمترین وجه فراموش شده این بود که ایران کشوری با فرهنگی غنی است و می‌تواند در فضای دیپلماسی امروز ارمغانی داشته باشد.

مرادخانی عنوان کرد: امیدوارم این فعالیتها به یک درک متقابل و دقیق در دولت برسد و در آینده روابط را عمیق‌تر و صحیح‌تر کنیم.

*بنیانگذار گروه زیرو در ایران 

در ادامه این مراسم مجید ملا نوروزی نیز گفت: یکی از رسالت های موزه هنرهای معاصر تهران معرفی هنرمندان جهان است.

وی اظهار داشت: اگر همکاری شرکت دی اچ ال که عهده دار جمع‌آوری و ارائه آثار این هنرمند برجسته آلمانی از کشورهای امریکا، سوئیس و آلمان نبود، برگزاری این نمایشگاه میسر نمی‌شد.

وی در ادامه گفت: اتوپینه بنیانگذار گروه بزرگ زیرو (صفر) بعد از جنگ جهانی دوم بود.

وی تصریح کرد: پیش از این نمایشگاه نیز موزه هنرهای معاصر تهران میزبان دو هنرمند آلمانی دیگر بود.

*تفکر اتوپینه به اشعار احمدرضا احمدی نزدیک است

در ادامه این مراسم رئیس موزه ملی برلین گفت: تفکر اتوپینه در اینکه رویاها را تجسم ببخشد به شعرهای احمد رضا احمدی نزدیک است.

وی تصریح کرد: یکی از آثار اتوپینه با عنوان هنر آسمانی است البته این هنرمند فقید آلمانی در خلق اثر از آتش، دود و ... استفاده می‌کرد.

رئیس موزه ملی برلین عنوان کرد: هنر پینه الهام بخش بود و تکنیک‌های خاص را به کار می‌برد که در میان آثارش کارهایی با عنوان رنگین کمان و جود دارد.

*بزرگترین نمایشگاه پینه در ایران

وی اظهار داشت: نمایشگاهی که در حال حاضر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده با عنوان رنگین کمان است که بزرگترین نمایشگاه این هنرمند محسوب می‌شود.

رئیس موزه ملی برلین عنوان کرد:‌ پینه قبل از درگذشتش می‌دانست که چنین رویدادی قرار است در تهران صورت گیرد و از این بابت خوشحال بود و امروز قطعاً روح پینه در اینجاست.

یگا گفت:‌ بسیاری از آثار وی رو به آسمان است زیرا که علاقمند به ارتقا هنر بود.

وی در خصوص بخشی از یادداشت این هنرمند فقید گفت: در سال 1961 پینه گفته بود که بزرگترین کاری که کردم این بود که در آسمان بی کران شب هنگام نور را پخش کنم با این کار می خواستم به بشریت بگوییم که آزادی پایانی ندارد.

*علاقه آلمان برای ایجاد روابط فرهنگی هنری

در مراسم گشایش نمایشگاه اتوپینه سفیر آلمان نیز گفت: اتوپینه در هنر آلمان در طی 50 سال گذشته تأثیر‌گذار بوده است.

وی افزود:‌ تاکنون نمایشگاه‌هایی از هنرمندان آلمانی در ایران و در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و می‌خواهیم در اینجا علاقه ‌ی آلمان را در رابطه با تبادل فرهنگی با ایران اعلام کنم.

سفیر آلمان بیان کرد: معتقدم این نمایشگاه تأثیرگذاری زیادی دارد و با نگاه بهتر و شادی آن را ترک می‌‌کنیم.

از حاشیه‌های این نشست اجرای موسیقی جاز، توسط گروهی از هنرمندان جوان و همچنین اجرای دو قطعه موسیقی بی کلام با پیانو و کمانچه بود.

گفتنی است؛ نمایشگاه اتوپینه تا 26 فروردین 94 در موزه هنرهای معاصر تهران ادامه دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار