سردار "سدهی" در مراسم رونمایی از کتاب "به سوی قله‌ها":

دولت موقت می‌خواست هشتاد فروند F 14 را به آمریکا بازگرداند/ ماجرای وابسته نظامی یونان و سوخت‌گیری هوایی جنگنده‌های ایران

مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث دفاعی بسیار مقتدر است و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که فکر تجاوز هم به ذهن دشمن نمی‌رسد و حرکت به سوی پیشرفت پایدار ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرتیپ دوم پاسدار "عباس سدهی" مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از کتاب "به سوی قله‌ها" که در هتل نهاجا برگزار شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بحث دفاعی بسیار مقتدر است و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که فکر تجاوز هم به ذهن دشمن نمی‌رسد و حرکت به سوی پیشرفت پایدار ادامه دارد.

وی ادامه داد: تدوین سلسله‌ کتاب‌های جهاد خودکفایی تلاشی برای دستیابی به استقلال و نجات از سلطه و استیضاح و درک مفهوم شیرین استقلال بوده و این راه برای همیشه در تاریخ بشریت ثبت شده است.

سردار سدهی با اشاره به اینکه در نظام شاهنشاهی، ما کشوری وابسته به غرب و آمریکا بودیم، تصریح کرد: 60 هزار مستشار نظامی در زمان شاه بودند و همه در نیروهای مسلح ما نظارت و دخالت داشتند و دخالت تا جایی بود که نیروی ایرانی حتی اجازه تعویض روغن بالگرد را نداشت و یک گروهبان آمریکایی مأموریت داشت روغن بالگرد را عوض کند و دوازده هزار دلار نیز حقوق می‌گرفت.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت موقت با تفکر لیبرال- دموکراسی و فشار مهندس بازرگان در جلسات شورای انقلاب و مسئول کمیته دفاعی (ابراهیم یزدی) به دنبال تقویت مستشاری نظام آمریکا بود و برخی از قراردادها مثل 80 فروند جنگنده F 14 را می‌خواست به آمریکا بازگرداند و منطق بازرگان این بود که نگهداری این هشتاد فروند هزینه سنگینی را به دولت موقت تحمیل می‌کند و قراردادها باید لغو و F 14‌ ها بازگردند و این موضوع بیستم مرداد 58 به صورت آشکارا از سوی شخص نخست‌وزیر وقت و همفکرانش مطرح و آنجا با مخالفت صریح و شفاف رهبر معظم انقلاب که در آن دوران عضو شورای انقلاب بودند، مواجه شد.

مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در آن دوران مبنی بر اینکه "ما با توجه به جغرافیای خاصی که داریم و در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی نیاز به جنگنده داریم، آیا منطق دولت موقت این است که مشتمان را خالی کنیم؟"، تأکید کرد: پیرو همان جلسه نامه مکتوب ابلاغ شد که شما حق لغو هیچ قرارداری را ندارید مگر با موافقت معاون امور انقلاب باشد.

وی یاد آور شد: باز هم دولت موقت کوتاه نمی‌آمد و بیست و پنج مرداد ماه دوباره موضوع 14‌ F ها از سوی سرتیپ "تقی ریاحی" وزیر وقت دفاع مطرح شد که او هم به شدت موافق بازرگان بود، در حالی‌که رهبر معظم انقلاب به شدت پیگیر قضیه اخراج مستشاران بودند و به هر حال در بیست و هفت شهریور 57 با اشاره امام‌خمینی(ره)، تقی ریاحی از سمت وزارت دفاع برکنار و دکتر مصطفی چمران وزیر دفاع می‌شود و اخراج مستشاران نظامی با شتاب انجام می‌گیرد که در آن زمان نگاه رهبری این بود که  وجود مستشاران نظامی آمریکایی به معنای تداوم وابستگی به آمریکا است و این با مفهوم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی منافات دارد.

مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح با اشاره حمایت رهبر معظم انقلاب از جوانان و نیروهای مسلح متکی بر خودباوری، تأکید کرد: باور خودکفایی و اینکه می‌توانیم روی پای خود بایستیم باعث می‌شود که هر ابزاری هر چند پیچیده را به دست متخصصین خود بسازیم.

وی با اشاره به فرمان تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد جهاد خودکفایی گفت: این تغییر فرهنگ و باور موجب شد که ملتی که در رژیم پادشاهی صد درصد وابسته بود، بعد از سی و شش سال بر امور نظامی و دفاعی خودکفا شود و این موضوع باید گسترش یابد.

مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح با اشاره به اینکه امروزه سوخت‌گیری در هوا را خودمان انجام می‌دهیم و این نشان از عظمت کار دارد، اظهار داشت: همفکران بازرگان در آن زمان می‌گفتند مگر یک کشور جهان سومی می‌تواند سوختگیری هوایی انجام دهد؟

سردار سدهی افزود: وقتی جمهوری اسلامی ایران سوخت‌گیری جنگنده‌ها در هوا را انجام داد، وابسته نظامی یونان تصویری از آن را برای مقامات خود فرستاد که مورد توبیخ مقامات کشورش قرار گرفت، زیرا فکر می‌کردند او دروغ می‌گوید، لذا وی از ایران خواست گزارش مستندی در این باره بدهد تا به مسئولان خود ارائه کند؛ آن‌ها سوخت‌گیری جنگنده‌های ایرانی را باور نمی‌کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نگاه رهبری این است که خودکفایی به عنوان یک اصل و به صورت ایمان باید باشد. ایشان فرموده‌اند"خودکفایی یک اصل است و باید به عنوان یک اصل نهادینه شود" و امروز حرکت به سوی پیشرفت پایدار ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار