بارقه‌های امید/

آفتاب در حجاب، پیشنهادی از جنس استقامت

«آفتاب در حجاب» را نه به بهانه روایت عاشورایی تازه و بدیع، که به بهانه احترام به صبر و رنج بانویی که عزای یک قبیله را به دوش می کشد و دم نمی‌زند بخوانید.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ جلد کتاب را که از نظر می‌گذرانی، در زیر پرتو‌های آفتاب نامی آشنا نگاهت را برای چند ثانیه ثابت نگه می‌دارد. نامی که می دانی واژه‌پردازی‌هایش پیش از هر دلیل دیگری تو را ترغیب به خواندن کتاب می‌کند. اما قلم یک نویسنده را یا گیرایی کلامش ماندگار می‌کند یا عنصری که قصه حول محور آن می‌چرخد.
 
حال اگر شاهزاده این قصه، زنی باشد که به آفتابی در حجاب تشبیه شده باشد، تو نه تنها به اعتبار نام نویسنده که به خاطر بانویی که آسمان بر ستون صبر او استوار است، برای خواندن کتاب جان می گیری.
 
«آفتاب در حجاب» را سید مهدی شجاعی نوشته است. شجاعی در قالب هجده پرتو به مرور وقایع کربلا پرداخته است. بی‌شک یک جلد کتاب 238 صفحه‌ای برای بیان بلندترین نقطه تاریخ، حساس‌ترین مطلع آفرنیش و خط استوای خلفت غیر ممکن ترین کار ممکن است اما آنچه این نوشتار تاریخی مستند را برگ و بال می‌بخشد، روایت عاشورا در نگاه ام‌المصائب داستان، زینب کبری (س) است.
 
بیان این نگاه به این دلیل است که "آفتاب در حجاب" روایتگر قصه‌ای با پایانی محتوم است، داستانی که انتهایش از ازل و ابد برای عالم و آدم تغییر ناپذیر بوده است. اما این قصه با انتهای روشن، زوایای جدیدی از ظرفیت وجودی یک زن نمایان می‌سازد.
 
اینکه یک زن درعین زن بودن می‌تواند مادر باشد، می‌تواند برادر باشد، می‌تواند پدر باشد، می‌تواند خواهری باشد که حاضر است هستی‌اش را، نفس‌هایش را، پسرانش را، فدای نفس‌های برادرش کند و شکوه‌ای به زبان نیاورد.
 
به عنوان یک توصیه قبل از خواندن کتاب؛ "آفتاب در حجاب" را نه به بهانه روایت عاشورایی تازه و بدیع، که به بهانه احترام به صبر و رنج بانویی که عزای یک قبیله را به دوش می کشد و دم نمی‌زند بخوانید.
 
به بهانه درک عظمت بانویی که لب به شکوه باز نکرد، ایستاده ماند، به عاشورا رنگ جاودانگی داد و در این همه مصیبت فقط و فقط زیبایی و جمال خدا را دید بخوانید.
 
چاپ بیست و چهارم "آفتاب در حجاب" از سوی انتشارات نیستان با شمارگان 5 هزار نسخه و با قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار