رییس سازمان غذا و دارو:

سالانه 30 داروی جدید در کشور تولید می‌شود/سال آینده سال خوبی برای صنعت داروسازی خواهد بود

دکتر دیناروند، گفت: سالانه 30 داروی جدید که تا به حال در کشور تولید نداشته و از طریق واردات نیاز کشور تامین می‌شد در کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو امروز بیست‌ و پنج بهمن در مراسم معرفی چند داروی تولید جدید در زمینه بیماری‌های سرطان، ام اس، دیابت و قلبی عروقی گفت: تقریبا سالی 30 فرآودره جدید که سابقه تولید و واردات نداشته‌اند یا واردت داشته‌اند اما تولید نداشته‌اند در کشور تولید می‌شوند که عمده این داروها برای بیماران صعب‌العلاج است که با قیمت پایین و کیفیت بالا تولید می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه صنعت داروسازی نیاز به بازسازی و سرمایه گذاری دارد، افزود: باید توجه داشت که کمبودهای دارویی را هیچگاه نمی‌توان با واردات جبران کرد چرا که برخی از داروهای تولید داخل بیش از صد میلیون دوز تولید دارو را با واردات جبران کنیم. 
 
دیناروند، با اشاره به اینکه راه پیشگیری از کمبودهای دارویی حمایت از تولید داخل است، تاکید کرد: وزارت بهداشت این سیاست را در پیش گرفته است. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از داروهای معرفی شده در مراسم امروز که مربوط به بیماری ام اس است اشاره و عنوان کرد: بدترین استرس و تنش برای بیماران مبتلا به ام اس دسترسی نداشتن به دارو است. طبق آمار در سال 92، 24 هزار و 500 بیمار مبتلا به ام اس داروهای اصلی خود را دریافت کرده‌اند که  در سال 93 این تعداد به 29 هزار نفر رسیده است. که البته علت این افزایش دسترسی به دارو است وزارت بهداشت نیز برای حمایت از این بیماران فرانشیز پرداختی بیماران ام اس را حذف کرده است. 
 
دیناروند، گفت: از 29 هزار بیمار مبتلا به ام اس کمتر از 4 هزار نفر آنها داروی خارجی مصرف می‌کنند که این تعداد در سال، 92 4 هزار و 800 نفر بوده است. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تولید داروهای بیماران خاص نیاز به فناوری و امکانات ویژه دارد ما در 6 ماه اول امسال هیچگونه افزایش قیمت تولید داخل نداشتیم البته ما نمی‌خواهیم که سخت‌گیری در قیمت گذاری دارو به ضرر تولید کننده باشد. 
 
وی خاطر نشان کرد: سال 94 سال خوبی برای صنعت داروسازی خواهد بود. البته سال 93 نیز سال خوبی برای حوزه دارو بود بطوری که ما بیشترین آمار صادرات دارو را در امسال داشتیم و حتی اولین سالی بود که با کاهش واردات دارو هیچ آسیبی به دسترسی مردم به دارو وارد نشد.


 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار