شیراز؛

افزایش تولید طلای سرخ در استان فارس

پیش بینی می شود امسال تولید طلای کویر در استان فارس به 2 هزار و 300 کیلوگرم افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ زمانی معاون مدیریت باغبانی فارس با بیان اینکه پارسال سطح زیرکشت زعفران در این استان 485 هکتار با میزان تولید 2000 کیلوگرم (2 تن) بوده است افزود: پیش بینی می شود امسال این میزان تولید به 2 هزار و 300 کیلوگرم افزایش یابد.

وی ادامه داد: استهبان، بوانات، سپیدان، اقلید، آباده، نی ریز، سرچهان، فیروزآباد، شیراز، پاسارگاد و جهرم از عمده شهرستانهای تولید زعفران در فارس محسوب می شوند.

این مقام مسوول می گوید: زعفران فارس از نظر عطر و طعم در مقایسه با زعفران خراسان برتری دارد و قابل رقابت با زعفران دیگر مناطق کشور است ولی از نظر کیفیت رنگ، طول و قطر کلاله ضعیف تر است.

معاون مدیریت باغبانی فارس افزود: زعفران فارس مصرف داخلی دارد و بیشتر به استانهای همجوار صادر می شود.

زمانی با بیان اینکه در استان فارس کارخانه بسته بندی زعفران وجود ندارد ادامه داد: کارخانه در جایی ساخته می شود که مواد اولیه به اندازه کافی وجود داشته باشد این در حالی است که در استان فارس مواد اولیه (زعفران) به اندازه کافی وجود ندارد (2000 کیلوگرم زعفران).

وی گفت: ایران 95 درصد زعفران جهان را تامین می کند و کشورهای حوزه خلیج فارس، اسپانیا، آلمان و امریکا از جمله کشورهایی هستند که زعفران ایران به آنجا صادر می شود.

این مقام مسوول افزود: اگر چه عمده زعفران جهان را ایران تامین می کند اما کشورهای اسپانیا و امارات از جمله کشورهایی هستند که زعفران ایران را بسته بندی کرده و به نام خود به نقاط مختلف جهان صادر می کنند.

سابقهٔ کاشت طلای سرخ در ایران به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

استانهای خراسان و فارس از جمله استانهای تولیدکننده زعفران در ایران هستند.

زعفران از محدود گیاهانی است که در شرایط سخت زیستی پرورش می‌یابد.

این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه ‌است و پیاز دارد و چون در خاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته است.

زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است‌ و به جهت طعم، رنگ و عطر عالی، کاربردهای فراوانی در تولید فرآورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد و با توجه به محدودیت کشت و تولید، از فرآورده‌های گران‌قیمت محسوب می شود.

كاهش چربی و كلسترول خون، مسکن درد، آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پيشگيری كننده از بيماريهای قلبی و سرطان، تقويت کننده حافظه، كاهش دهنده فشار خون و رفع نفخ شکم از جمله خواص زعفران است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: افزایش ، تولید ، طلای ، سرخ ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.