محمدعلی باشه آهنگر در مراسم رونمایی از کتاب شیار 143:

من به خانم آبیار غبطه می‌خورم / شرایط سختی برای هنرمندانی چون آبیار وجود دارد

محمدعلی باشه آهنگر گفت: شرایط سختی برای هنرمندانی چون آبیار وجود دارد، زیرا برخی سرمایه‌ی خود را خرج ریخت و پاش‌ها می‌کنند و توجهی به هزینه‌ی تولید چنین فیلم‌هایی نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ مراسم رونمایی از کتاب "شیار 143"  امروز در فرهنگسرای اندیشه با حضور محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان سینما،  نرگس آبیار کارگردان فیلم "شیار 143" و نویسنده کتاب، توران ولی مراد مدیر شورای همکاری‌های زنان و مسئول سایت ایران زنان و سجاد نوروزی مدیر فرهنگی هنری شهرداری منطقه 7 برگزار شد.

محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان کشورمان پس از تبریک به کارگردان فیلم "شیار 143" گفت: سال 91 که برای فیلم «سر به زیر آب» تحقیق می‌کردم،‌ با دیدن نبود هیچ اثری از یک خانواده‌ی شهید، حال عجیبی به من دست داد و فکر کردم که این گنجینه‌ها از دست می‌روند. امروز می‌گویم نمی‌دانم چه کسی باید این خانواده‌ها را معرفی کند.
 
وی ادامه داد: زمانی که در جبهه‌ی آبادان بودیم، با حضور مادر یک شهید به تدفین مظلومانه‌ی او پرداختیم و در همان زمان برق شادی را در چشمان مادر این شهید دیدم. من خوشحالم که روزی زیر این آسمان آبی توانستم به مادر شهیدی خدمت کنم.
 
باشه آهنگر با بیان این امر که من به خانم آبیار غبطه می‌خورم، گفت: افرادی می‌گویند "شیار 143" فیلمی ضد جنگ است و من از شما می‌پرسم آیا این فیلم به راستی ضد جنگ است؟ ما باید این درد را به کجا ببریم؟
 
این کارگردان کشورمان اظهار داشت: به هر حال شرایط سختی برای هنرمندانی چون آبیار وجود دارد، زیرا برخی سرمایه‌ی خود را خرج ریخت و پاش‌ها می‌کنند و توجهی به هزینه‌ی تولید چنین فیلم‌هایی نمی‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: مسلمانان، کاری کنید تا گوشه‌ای از کلام،‌ عشق و رفتار شهدا ترسیم شود.
 
در بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب شیار 143،‌ توران ولی مراد مدیر شورای همکاری‌های زنان و مسئول سایت ایران زنان با اشاره به سابقه‌ی آشنایی خود با نرگس آبیار گفت: من با خانم آبیار دوستان ادبیاتی هم بودیم و وی از ادبیات بالا آمد.
 
وی ادامه داد: آبیار سال گذشته به من پیامکی داد که در آن نوشته‌ شده بود نمی‌گذارند فیلم را اکران کنیم، همین حرف‌ها در جشنواره نیز بیان شد.
 
ولی مراد اظهار داشت: در سه دهه‌ی گذشته در بخش ادبیات، هنر و سینما زنان هنرمند زیادی داشتیم. سوال من این است که چرا انحصار طلبی مردانه داریم؟
 
وی افزود: داستان زنان در سینمای ایران همان گونه که گاه توسط یک کارگردان زن تولید می‌شود، باید از زاویه‌ی دید زنانه نیز ساخته شود. واقعیت امر این است که فیلم شیار 143 به دلیل جایگاه خاص مادر و زن در جامعه‌ی ما با استقبال چشمگیری مواجه شد.
 
وی ادامه داد: "شیار 143" از بستری زندگی، ایستادگی یک مادر را می‌‌بیند و ما در طول این فیلم رشد یک مادر را شاهد هستیم. در اصل انتظار کشیدن مادر، پرداخت به شخصیت رو به رشد او است.
 
ولی مراد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه‌ی ایرانی با جایگاهی که برای مادر می‌بینند و در طول سال‌های اخیر شاهد به تصویر کشیده شدن این جایگاه بوده،‌ به تماشای فیلم شیار 143 نشسته‌ است.
 
ولی مراد سینمای ایران را سینمایی مردانه دانست و گفت: در اکثر آثار سینمایی ما داستان، داستان مردان است و زنان هم در حاشیه قرار دارند.
 
وی ادامه داد: امیدوارم از زاویه‌‌ی دید یک زن به جایگاه مادر، خواهر و زن توجه شود؛ شیار 143 از دید یک زن به زن پرداخته و ما باید چنین عرصه‌ای را بیش از پیش ایجاد کنیم.
 
وی ادامه داد: آقایانی که در سمت‌های بالای جامعه نشسته و راه را بر خانم‌ها بسته‌اند،‌ باید این مسیر را باز کنند.
 
مدیر شورای همکاری‌های زنان در قالب پیامی برای رضاداد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: راه‌ها را باز کنید؛ سی و چند سال بسته ماندن این راه کافی است.
 
نرگس آبیار، کارگردان فیلم شیار 143 و نویسنده‌ی کتابی با همین عنوان در بخش دیگری از این مراسم گفت: سال 80 شروع به انجام تحقیقاتی برای نگارش این کتاب کردم و سال 85 اولین چاپ آن منتشر شد. البته کمی نادیده گرفته شد.
 
وی ادامه داد: کتاب شیار 143 ماجرای 13 رزمنده‌ی نوجوان بوده اما مادر یکی از این رزمندگان برای من شخصیت جالبی بود.
 
این نویسنده اظهار داشت: این کتاب علی رغم فضاهای مردانه‌ی موجود، ماجرای این مادر و زنانگی او را برجسته کرده است.
 
آبیار با اشاره به برخورد‌های انجام شده با فیلم شیار 143 گفت: کاش در کشور ما تعریف درستی از اثر ضد جنگ ارائه می‌شد تا هر فیلمی که از تبعات جنگ می‌گوید، ضد جنگ تلقی نشود.
 
وی ادامه داد: ما قربانی جنگ بودیم و لازم است که تبعات آن را نشان بدهیم.
 
آبیار با تاکید بر اینکه ما باید تعریف درستی از آثار ضد جنگ داشته باشیم، افزود: ما وظیفه داریم که در آثار مکتوب و تصویری به سینمای جنگ بپردازیم، زیرا جامعه‌ی ما بهترین تجربیات خود را در طول هشت سال جنگ تحمیلی به دست آورده است.
 
وی تصریح کرد: همیشه جنگ مردم را پخته می‌کند، زیرا صحنه‌های دراماتیک دارد و همین باعث می‌شود که روحمان تعالی پیدا کند.
 
همچنین سجاد نوروزی، مدیر فرهنگی هنری شهرداری منطقه 7 گفت: برای من جای خوشبختی بوده که فرهنگسرای اندیشه مکان رونمایی از کتاب شیار 143 است.
 
وی ادامه داد: ما به دفعات در فکر اکران فیلم شیار 143 در فرهنگسرای اندیشه بودیم اما هربار به مشکلاتی برمی‌خوردیم. فکر می‌کنم اینگونه مقدر بود که رونمایی از کتاب با نمایش این فیلم توام باشد.
 
مدیر فرهنگی هنری شهرداری منطقه 7 اظهار داشت: من فکر می‌کنم که آبیار کار بزرگی کرده و فارق از یک نگاه طبقاتی روایت گر بخشی از هویت ما و زخم‌هایی بوده که متحمل شده‌ایم.
 
وی افزود: این زخم هرچند تلخ، اما راوی بخشی از هویت ما بود. فیلم شیار 143 برای آن مورد توجه همگان قرار گرفت که به روایت بخشی از‌ آنچه بر ما گذشته،‌ پرداخته است.
 
نوروزی بیان کرد: آبیار گنجینه‌ی هویتی ما را با ساخت شیار 143 پایدار و مانا کرد.
 
مدیر فرهنگی و هنری شهرداری منطقه 7 خاطرنشان کرد: امیدواریم که حامی و راوی هویت خود باشیم، زیرا این هویت وجه تفاوت ما با سایر ملت‌ها است.
 
گفتنی است؛ در پایان مراسم رونمایی از کتاب شیار 143 علاوه بر تشویق آبیار و تقدیم نسخه‌ای از کتاب شیار 143 به وی،‌ این فیلم به اکران عمومی در آمد.
 

انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار