دست هایی که طلا می چینند؛

استان قزوین یکی از مناطق مستعد برای کشت طلای سرخ

استان قزوین به علت شرایط اقلیمی و خاک مناسب یکی از مناطق مستعد برای کشت طلای سرخ است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ زعفران گیاهی است که در اراضی با حاصلخیزی کم به بار می نشیند و سازگار با مناطقی است که زمستان ملایم و آب و هوایی گرم وخشک مثل شهرستان بویین زهرادارند.

ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین می گوید : از جنوبی ترین نقطه این استان یعنی شهرستان بوئین زهرا تا حاشیه رودخانه شاهرود در شمالی ترین نقطه ، شرایط کشت طلای سرخ مهیاست.
وی گفت :ایجاد اشتغال، الگوی مناسب برای کشت جایگزین ، پایین بودن هزینه های تولید و ارزش ریالی بالا از جمله عللی است که باعث شده تا سطح زیر کشت زعفران از زمین های چند صد متری در سال های گذشته به حدود بیست ونه هکتارافزایش یابد .

به گفته وی ، نیاز کم گیاه زعفران به آب از دیگر علل گرایش کشاورزان قزوینی به کشت زعفران است و از طرف دیگر این محصول زمانی نیاز به آبیاری دارد که فصل آب دهی محصولات دیگر به پایان رسیده است.
كشت زعفران در استان قزوین در تابستان شروع و برداشت آن از اواخر آبان ماه آغاز مي شود و در بقیه فصل ها حالت خواب دارد .

کارشناس امور باغبانی و گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این باره می گوید: یک پیاز زعفران تا هفت سال بارده است و هر هکتار سطح کشت زعفران حدود دویست نفر روز نیاز کاری دارد.
خانم صمیعی می افزاید : بیشترین میزان کشت زعفران در استان قزوین را شهرستان های تاکستان و بوئین زهرا به ترتیب با سیزده و شش و نیم هکتار دراختیار دارند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم می گوید : عملکرد تولید زعفران در استان قزوین به طور میانگین بین سه تا پنج کیلوگرم در هر هکتار است که شش تا هشت میلون تومان عاید کشاورز می شود.
به گفته پلیه فروش ، زعفران استان قزوین از کیفیت بسیار خوبی در زمینه رنگ، طعم و عطر برخوردار است و با زعفران تولیدی خراسان هم برابری می کند.
وی می افزاید : در حال حاضر پیاز های زعفران هم در خود استان قزوین تولید و حتی برخی از استان های دیگر هم پیاز مورد نیاز خود را از این استان تامین می کنند .

خانم گروسی یکی از کشاورزان تاکستانی که پیشرو در کشت زعفران در استان قزوین است می گوید: با توجه به کم آب بودن منطقه تلاش کردم کشت محصول پر آب را با محصول کم توقع جایگزین کنم لذا به کشت زعفران روی آوردم .
وی می گوید : امسال به یاری خدا ، چهارده کیلو زعفران از سه هکتار زمین کشاورزی ام برداشت کردم .
محسن بیاتی یکی از کشاورزان شهرستان بویین زهرا هم معتقد است :با توجه به آب و هوای منطقه و ضرورت اصلاح الگوی کشت، اگر اطلاع رسانی خوبی در خصوص مزایای کشت زعفران به ویژه کم آب بودن آن شود بسیاری از کشاورزان به کشت این محصول روی خواهند آورد .
او با بیان اینکه مهمترین مشکل ما فروش محصول است می گوید : به علت نبود بسته بندی مناسب ، زعفران تولید استان به مشهد فروخته و سپس با برند این استان به دیگر مناطق صادر می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین حمایت از کشاورزان برای رونق کشت زعفران را از برنامه های این سازمان اعلام کرد و می گوید : درهمین خصوص دوره های آموزشی در مناطق مختلف استان برگزار می شود که کشاورزان با فرآینده و مزایای تولیداین محصول آشنا می شوند.

فعالیت در زمینه گیاهان دارویی به ویژه زعفران هم درآمدزا و هم اشتغال ‎زاست و اگر کشاورزان به خوبی از مزایای آن آشنا شوند ، حتماً استقبال می کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.