در نشست خبری مطرح شد

توضیحات سخنگوی وزارت ارشاد درخصوص فعالیت شجریان

سنخگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حماسه 9 دی اوج بصیرت دینی و غیرت انقلابی و ملی مردم ایران است؛ این حماسه را مردم خلق کردند و هیچ حزب، گروه و جریانی حق مصادره این حماسه مردمی را ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ حسین نوش‌‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران پس از تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول و گرامیداشت سالگرد حماسه با شکوه 9 دی گفت: این حماسه از ارزشهای انقلاب و نظام دفاع کرد حماسه 9 دی نشان داد که مردم ما اجازه نمی‌دهند بیگانگان و خود باختگان در این کشور فعالیت کنند.

وی در ادامه بیان کرد: حماسه 9 دی اوج بصیرت دینی و غیرت انقلابی و ملی مردم ایران است؛ این حماسه را مردم خلق کردند و هیچ  حزب، گروه و جریانی حق مصادره این حماسه مردمی را ندارد. هدف  این حماسه دفاع از انقلاب و مقابله با دخالت بیگانگان و هشدار به عناصر فریب خورده بود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این اتفاق پاسخ کوبنده به کسانی بود که از خط قرمز‌ها عبور کردند. مردم ایران تحمل سلایق و نگاه‌های سیاسی را دارند اما در مقابل وابستگی به بیگانه و به خطر انداختن منافع ملی و مصالح کشورشان طاقت نمی‌آورند و این پیام مردم در حماسه 9 دی بود.

نوش آبادی، همچنین افزود: این حماسه اوج شکوه انقلابی و جلوه دین مداری بود که در اندازه‌های اقتدار حماسه‌های دیگر مردم بود؛ حماسه 9 دی، پرچم غیرت دینی و ملی مردم ایران را به اهتزاز درآورد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب فرموده‌اند که مهمترین هدف از حوادث 88 این بود که بین احاد مردم اختلاف بیندازند، اما نتواستند؛ حماسه 9 دی دلبستگی مردم به نظام را نشان داد. گروهی می گویند اعتماد از دست رفته مردم را بازگردانید، کدام اعتماد از دست رفته؟ مردم به نظام اعتماد دارند. 9 دی از خصوصیاتی بود که در جریان انقلاب اسلامی هم وجود داشت؛ مردم احساس وظیفه کردند که عمل دینی خود را انجام دهند.

نوش آبادی، پس از یادآوری شکوه حماسه 9 دی در خصوص نمایشگاه صنعت چاپ و نشر و بسته بندی گفت: در نمایشگاه بین‌المللی تهران نمایشگاه صنعت چاپ و نشر و بسته بندی برگزار شده بود که امروز به پایان خواهد رسید این نمایشگاه بین‌المللی بوده و با مشارکت خود و گسترده صنوف مربوط به چاپ و نشر و استقبال مردم رو به رو بود.

وی افزود: متاسفانه پیکره صنعت چاپ و نشر کشور مثل یک جسم فرتوت و فرسوده شده است که نیاز به توجه و رسیدگی و مشارکت سرمایه‌های مردم دارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد وزارت ارشاد نسبت به چاپ و نشر علمی است، بیان کرد: این صنعت می‌تواند زمینه ساز اشتغال انبوه در کشور باشد؛ با نوسازی در این عرصه می‌توانیم تراز منفی واردات را به تراز مثبت صادرات تبدیل کنیم.

وی افزود: واردات محصولات چاپی در کشور وضعیت نگران کننده‌ای دارد که برای حمایت از این صنعت باید کارهای جدی صورت بگیرد. سیاست وزارت ارشاد وقت واسپاری امور قابل واگذاری به بخشهای متخصص است.

نوش‌آبادی عنوان کرد: در پی بازدیدی که من از این نمایشگاه داشتم، متوجه شدم که مردم علاقه‌مند به حمایت از این صنعت هستند اگر این صنعت رونق بگیرد و تقویت شود، استعداد ایجاد 30 تا 40 هزار اشتغال را دارد.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: از هر اقدامی که  موجب گسترش، توسعه و تقویت صنعت چاپ و نشر شود حمایت می کنم.

وی در خصوص مالکیت حق ادبی و هنری گفت: اولین نشست مدیران حقوقی وزارت ارشاد در تهران با اهمیت مسائل حقوقی در کشور و دنبال کردن سیاستهایی که به دنبال حمایت از پدیدآورندگان آثار هنری و ادبی است، برگزار شد .

نوش‌آبادی بیان کرد: پیگیری این نشستها به فعال کردن چرخه اقتصاد فرهنگ کمک می‌کند و موجب تقویت بنیه حقوقی وزارت ارشاد می‌شود؛ نمونه توجه به این حقوق برگزاری همایش ملی مالکیت حقوقی ادبی بود که در سال جاری در تالار وحدت برگزار شد.

سخنگوی وزارت ارشاد عنوان کرد: دولت موفق شد حق مالکیت ادبی و هنری را به مجلس تقدیم کند و این قانون جامع می‌تواند حامی حقوق مالکیت فرهنگی، ادبی و هنری باشد.

وی در خصوص فعالیت محمدرضا شجریان، در عرصه هنر گفت: محمد رضا شجریان، چهره شناخته شده هنری است که خدمات خوبی را به هنر ایرانی و توسعه هنر این مرز و بوم کرده است و منعی برای فعالیت وی وجود ندارد، وی در دهه اول انقلاب آثار خوبی را تقدیم به هنر کشور کرده است.

وی افزود: رویکرد و عملکرد ایشان نسبت به کشور و نظام موجب فاصله گرفتن ایشان شده است اما باید گفت در صورتیکه این هنرمند کشور فاصله خود را از نظام و مردم و هنر کشور کم کند و حداقل‌ها را هم بپذیرد و در خدمت نظام باشد راه برای ایشان باز است و در صورت تعهد وی به کشور و نظام مانعی برای فعالیت ایشان وجود ندارد.
 
نوش آبادی، با بیان اینکه ای کاش شجریان، باعث این جدایی وفاصله نمی‌شد گفت: نمی‌توان هم قواعد و شرایط را نپذیرفت و هم فعالیت کرد؛ ایشان باید با گرفتن تصمیم شجاعانه به فرهنگ و هنر برگردد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استعفای مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی پذیرفته شده است، گفت: وی توسط مرادخانی، معاون هنری وزارتخانه منصوب شده بود و عملکرد بدی در حوزه کاری خود نداشت اما دغدغه‌ها و نگرانی او از اینکه نتواند عملکرد خوبی داشته باشد در کار تاثیر گذاشته بود.

نوش آبادی، با بیان اینکه سطح  انتظارات وزیر فرهنگ و ارشاد از حوزه هنرهای نمایشی بالا است، بیان کرد: این حوزه اگر با جدیت و اهتمام به فعالیت بپردازد می‌تواند همتراز سینما باشد. متاسفانه انتظارات مقامات مافوق از این حوزه برآورده نشد و توقعات مدیر این حوزه نیز متقابلا برطرف نشد چون وی افزایش بودجه را مطالبه می‌‌کرد که با توجه محدودیت بودجه امکان پذیر نبود.

وی با اشاره به اینکه روال ارائه‌ی استعفاء‌نامه این است که به مقام مافوق داده شود، اظهار داشت: وی می‌خواست استعفای خود را به عالی‌ترین درجه سازمان برساند و این مقدور نبود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وقتی سرمایه و امکانات باشد همه می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و کار سختی نیست آقای طاهری، جزء مدیران زحمت کشی بود که عملکرد وی در این زمینه با توقعات هماهنگی نداشت؛ قطعا با توجه به اهمیت این حوزه بهترین فرد مناسب انتخاب خواهد شد.

نوش آبادی، در خصوص صدور مجوز‌های موسیقی و اجرای کنسرت‌ها بیان کرد: خیلی وقت است صدور مجوز برای حوزه موسیقی و درخواست برای برگزاری کنسرتها به حد اشباع رسیده است و همچنین با توجه به حساسیت و چالش زا بودن این حوزه سختگیری نسبت به صدور مجوز اعمال شده است تا کسانیکه واجد شرایط و تایید صلاحیت باشند مجوز موسیقی و کنسرت را دریافت کنند.

وی با این خبر خوش که مشکلات ارکستر سمفونیک حل شده است، گفت: مشکلات مالی ارکستر ملی ایران حل شده و با نگاه ویژه رئیس دولت و وزیر ارشاد تگناهای اعتباری و مالی برطرف شده است و  تمرینهای اعضای ارکستر آغاز شده و امید است اولین اثر ارکستر ملی برای دهه فجر ارائه شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه منعی برای حضور بانوان نوازنده در اجرای موسیقی نیست، عنوان کرد: حضور بانوان نوازنده با رعایت کامل شرایط هیچ منعی ندارد و نگرانی‌هایی که در خصوص اجرای کنسرتها بود که با هرج و مرج اختلال نظم عمومی همراه می‌شد با امضای تفاهم نامه بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی برطرف خواهد شد.

نوش‌آبادی، تصریح کرد: وزارت ارشاد نسبت به مجوزهایی که صادر می‌کند در تمام مراحل تولید، ساخت و اکران متعهد خواهد بود مگر اینکه مرجعی که برای مجوز مراجعه کرده به خاطر مسائلی ساخت و اکران را به تعویق بیاندازد.

وی افزود: گاهی برخی مسائل بر اجرای برنامه‌های هنری تاثیر می‌گذارد که اجتناب ناپذیر است و گاهی نیز برخی فشارها، حساسیت‌ها و بزرگ نمایی‌هایی بر تصمیمات موثر می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: جشنواره فجر در تمام عرصه‌های هنری فرصت خوبی برای شناخت رویکردها و سیاسیت‌های وزارت ارشاد است.

نوش‌آبادی، با بیان اینکه هر وزیر برای تشخیص توانمندی‌ها و صلاحیت مدیران پیشنهادی اختیار دارد، گفت: معاونت‌ها و مدیران کل هر وزارتخانه با اظهار نظر وزیر آن سازمان ووزارتخانه ممکن است جابه جا و جایگزین شوند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه توضیحاتی در خصوص کمیسیونهای مختلف مجلس شورای اسلامی گفت: وظایف کمیسیون‌های مختلف در نظارت مشخص است و ما بر اساس قوانین و برنامه‌های رسمی و مصوب نظارت را می پذیریم و به مجلس در هر دوره‌ای با هر گرایش و نگاه و سلیقه‌ای احترام می‌گذاریم اما در مقابل به اصل تفکیک قوا هم احترام می‌گذاریم و وظایف تعریف شده‌ای را که داریم انجام می‌دهیم اما اگر صرفنظر از رعایت قوانین و مقررات اظهار نظرات و سلایق خارج از قوانین و مقررات به ما ارائه شود، ما موظف به پذیرفتن آنها نیستیم و الزامی برای اجرای آنها نیست.

 وی در خصوص مجوز نشریه امید ایرانیان که توسط جمیله کدیور، درخواست و دریافت شده گفت: مجوز این نشریه تمدید شده است و این تمدیدها که یکساله است به خاطر این صورت می‌پذیرد که اگر نشریه تخلف کرد پس از یک سال تمدید نخواهد شد؛ درخواست کننده این نشریه سابقه در محکومیت و محرومیت از حقوق شهروندی ندارد و مشکلی برای تمدید مجوز نداشته است و چون وی منع قانونی برای دریافت مجوز نداشته صرفنظر از عقاید و نگاه‌های سیاسی که ممکن است با دولت همراه نباشد هیچ گونه منعی برای فعالیت ندارد.
 
نوش‌آبادی در خصوص اکران فیلم "خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری، گفت: این فیلم نه سیاسی است و نه امنیتی، فقط به خاطر صحنه خوشنت بار و دل خراش که ممکن است بر روح و روان مخاطب تاثیر گذارد، اکران عمومی نمی‌شود و تنها در سینماهای خاص و با شرایط سنی ویژه نمایش داده خواهد شد.

وی در مورد بازسازی تئاتر شهر گفت: جایگاه تئاتر شهر از نظر ساختمان و موقعیت جزء برجسته‌ترین نمادها و برند ملی است؛ با اهمیتی که این مکان دارد بخش عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد به نوسازی آن اقدام کرده و برنامه‌ها و نمایش‌ها قرار است با کیفیت بالاتری دنبال شود و واگذاری این مکان به جایی دیگر شایعه است و ما در حفظ آن به عنوان محیطی تاریخی و ماندگار می‌کوشیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نظارت بر کار تئاتر هیچ گاه متوقف نمی‌شود و جابه‌جایی مدیران تئاتر هیچ لطمه‌ای به عملکرد آن نخواهد زد.

نوش‌آبادی، در خصوص شبکه نمایش خانگی گفت: یکی از مباحث مهم در توسعه این شبکه این است که بپذیریم بخشی از درآمدهای فیلم‌ سازان و تهیه کنندگان از طریق توسعه این شبکه است اما تهیه کننده و فیلم ساز پس از پایان اکران فیلم برای توزیع در شبکه نمایش خانگی باید مجوز جداگانه بگیرد.

وی در پابان در خصوص جشنواره شعر فجر گفت: این جشنواره با اینکه با تاخیر کار خود را آغاز کرده، با اصلاح آیین نامه منعی برای برگزاری ندارد و در زمان خودش برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پایان دی ماه آخرین فرصت ارسال آثار به جشنواره شعر فجر است، گفت: اگر جشنواره شعر فجر در بهمن برگزار نشود مسلما در اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.


انتهای پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار