جلیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اتحاد عربستان با آمریکا به قیمت از دست دادن منابع نفتی‌اش تمام می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آمریکا و عربستان به عنوان دو کشوری که استراتژی راهبردی هم را پی می‌گیرند به دنبال این هستند تا با کاهش قیمت نفت، بازارها کشورهای دیگر را از حالت رقابتی و از دسترس خارج کنند

اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجد سلیمان در گفتگو با خبرنگار سرویس پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به انگیزه‌های عربستان در کاهش قیمت نفت و رابطه این مسئله با پذیرش هسته‌ای شدن ایران در جهان گفت: رویکرد مذاکرات در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که استراتژی پیش روی کشورهای 1+5 در مذاکرات به نوعی به سمت عوامل محیطی حرکت کرده است.
 
وی افزود: موضوع افزایش تعداد اعضای جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا پیش از آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 به نوعی پروژه جمهوری‌خواه‌هراسی بود که می‌توان آن را به عنوان یکی از عوامل محیطی تأثیرگذار بر مذاکرات قلمداد کرد.
 
جلیلی دومین عامل محیطی کشورهای 1+5 در مذاکرات را نامناسب کردن اوضاع و شرایط منطقه دانست و افزود: آمریکا با تحت تأثیر قرار دادن شرایط منطقه به دست گروه‌های تکفیری و داعشی به نوعی در جهت اهداف خود در مذاکرات گام برداشت.
 
این نماینده مجلس سومین عامل محیطی تأثیرگذار در روند مذاکرات ایران و 1+5 از سوی آمریکا را برهم زدن شرایط اقتصادی  کشورهای تأثیرگذار در بازار نفت دانست و تصریح کرد: بی‌شک استراتژی فشار برای کسب امتیاز بیشتر در مذاکرات اهداف آمریکا را مشهود می‌کند.
 
جلیلی با بیان این که عربستان تعیین‌کننده و بازیگر اصلی کاهش قیمت نفت در منطقه نیست، تأکید کرد: بی‌شک عربستان در زمره بازیگرانی است که می‌کوشد نسخه‌های تأیید شده آمریکا را در منطقه پیاده کند.
 
این نماینده مجلس افزود: کشور عربستان به نوعی از جمله بازیگران منطقه‌ای است که 1+5 برای فشار علیه ایران طراحی کرده است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که تأثیرات محیطی گروه 1+5 شرایط نفتی منطقه را دچار نوسان‌های جدی کرد، بیان داشت: تصمیمات دولت ایران در جهت کاهش وابستگی درآمدها به نفت از جمله تصمیماتی بود که می‌توانست تبعات نوسان‌های نفتی را کنترل کند.
 
جلیلی تأکید کرد: عربستان و آمریکا به عنوان دو کشوری که استراتژی راهبردی هم را پی می‌گیرند به دنبال این هستند تا با کاهش قیمت نفت، بازارها و کشورهای دیگر را از حالت رقابتی و از دسترس دیگران خارج کنند، تا بتوانند از این طریق منافع یکدیگر را پوشش دهند.
 
این نماینده مجلس افزود: عربستان شاید به طور موقت و در یک برهه زمانی با کاهش درآمدهای نفتی خود دچار از دست دادن بخشی از منابع خود شود اما در درازمدت به صورت راهبردی انتظار جبران بخشی از زیان‌های اقتصادی خود را از آمریکا دارد اما نباید فراموش کند که اتحاد راهبردی‌اش با آمریکا به قیمت از دست دادن منابع نفتی‌اش پیش خواهد رفت که این موضوع نمی‌تواند کم‌اهمیت باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار