میدل ایست آی گزارش داد

وقتی گزارش "سنا" نقاب ریاکاری رییس جمهور آمریکا را کنار می‌زند/ نگاهی به شباهت دیدگاه‌های سیاسی "اوباما و بوش"

اوباما در جشن پیروزی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، خود رابعنوان فردی مستقل معرفی کرد امادر واقع وی محصول سازمانی قدرتمند بود که بسیاری از اعضای آن را دموکرات های کنگره و سنا تشکیل داده بودند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از میدل ایست آی ؛ این پایگاه خبری در گزارشی با اشاره به ناتوانی های گسترده اوباما در عرصه سیاست خارجی و همچنین موارد متعدد نقض آشکار حقوق بشر توسط دولت تحت ریاست جمهوری وی ، نوشت : یک بررسی انتقادی درباره عملکرد باراک اوباما در دوره ریاست جمهوری اش نشان دهنده شباهت های بسیاری میان وی و جورج بوش می باشد . 

در دو سالی که از ریاست جمهوری اوباما باقی مانده ، سبک کاری و دستاوردهای وی الگویی مشخص و جدید را در تاریخ معاصر ایالات متحده به ثبت رسانده است . اکنون زمانی مناسبی است که عملکرد حرفه ای وی را در مقام ریاست کاخ سفید مورد ارزیابی و تحلیل عینی قرار دهیم . حضور اوباما در کاخ سفید و پیروزی وی بعنوان رییس جمهوری آمریکا بخشی از تاریخ این کشور را ساخته است . 

وی نخستین آمریکایی _ آفریقایی بود که در این سمت قرار گرفته بود . اوباما در دانشگاه هاروارد و کلمبیا در رشته حقوق  تحصیل کرده و اوج موقعیت سیاسی خود در نوامبر 2008 و در سن 47 سالگی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدست آورد . وی موفق شد پس از هشت سال ریاست جورج بوش در واشنگتن و ناامیدی مردم ازاصلاح سیاست های ناموفق و شکست خورده وی در حوزه خارجی روح امید را به ایالات متحده بازگردانده و با شعارهای "تغییر" و" پیش به جلو" پیروز انتخابات شود . 


استقرار اوباما در کاخ سفید در ابتدا مانند رویایی آمریکایی بود که به واقعیت بدل شده است . اما در واقع در کتاب " جسارت و امید "اوباما در موارد بسیاری اغراق و ادعاهای توخالی نیز مطرح شده بود . اوباما مدعی شده بود که : قول می دهم تمامی رویاهای آمریکایی ها را محقق سازد ، البته ممکن است برخی نیز ناکام بمانند که این قانونی طبیعت است . همین مسائل توانست اوباما و همسرش را تا سالن های کاخ سفید صعود دهد . 

در ادامه این گزارش آمده است : اوباما در نوامبر 2008 بعنوان نماینده حزب دموکرات و رقیب هیلاری کلینتون ، با اختلاف رای اندک به پیروزی رسید . پس از هفت سال به اصطلاح " جنگ علیه ترور " توسط دولت جورج بوش و اقتصاد در آستانه فروپاشی آمریکا پیروزی یک نماینده دموکراتیک بعید به نظر نمی رسید . بعلاوه اینکه عقب نشینی دو گزینه نامزدی ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه برگ برنده را بیش از پیش تقدیم اوباما و همراه همیشگی وی ، جو بایدن نمود . 


مبارزات انتخاباتی و پیروزی احتمالی اوباما یک انقلاب مسالمت آمیز در روزگار پرآشوب و جنگ افروزانه آمریکا به شمار می آمد . شور و شوق در میان سیاه پوستان آمریکایی در اوج خود قرار داشت و رای دهندگان بسیاری برای ارائه نظر خود آماده شده بودند . لفاظی های انتخاباتی اوباما نه تنها امید آرامش و ثبات را برای شهروندان آمریکایی به ارمغان آورده بود بلکه سایر کشورها _ بخصوص کشورهای تحت ظلم واشنگتن _  را نیز با شعار " تغییر " خوشحال و امیدوار کرده بود . 

اوباما در جشن پیروزی ، خود رابعنوان فردی مستقل معرفی کرد امادر واقع وی محصول سازمانی قدرتمند بود که بسیاری از اعضای آن را دموکرات های کنگره و سنا تشکیل داده بودند . مرکز فعالیت های حزب دموکرات دهه های زیادی است که در شیکاگو قرار دارد و برای نخستین بار یک نماینده از این مرکز بعنوان راس هرم قدرت در کاخ سفید مستقر شده بود. 

*** قدرت پول شرکت ها 
اوباما این گونه وانمود کرد که وی هیچگونه پولی را از کمیته های اقدام سیاسی فدرال و یا لابی گرها نمی پذیرد . اما واقعیت این است که کمپین تبلیغات ریاست جمهوری وی از نظر صرف هزینه در تاریخ آمریکا بی سابقه بوده است . بر اساس گزارش مرکز سیاست های پاسخگو ، رکورد 2/4 میلیارد دلاری توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هزینه شده که تمامی هزینه های مرتبط را نیز در بر می گیرد . 

هزینه های تبلیغات و مبارزات انتخاباتی اوباما مبلغی بالغ بر 750 میلیون دلار را به ثبت رساند که در مقایسه با جان مک کین ، رقیب انتخاباتی وی تقریبا دو برابر بوده است . مبلغی که از سوی مردم عادی برای کمک به کمپین های انتخاباتی میزانی مشخص شده و علنی بوده و هرگز تامین کننده عمده نبود . مایکل مور ، فیلمساز آمریکایی در سپتامبر 2009 اعلام کرد که " بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس " حامی مالی اصلی اوباما در مبارزات انتخاباتی وی بوده است . 


علاوه بر " گلدمن ساکس" ، کارکنان دانشگاه هاروارد ، مایکروسافت ، گوگل ، سیتی گروپ ، جی پی مورگان ، تایم وارنر و دانشگاه استفورد نیز کمک های مالی کلانی را به اوباما در مبارزات انتخاباتی اش اعطا نمودند . تامین مالی کمپین اوباما بدون کمک  نقدی فدرال انجام گرفت اما پول های شرکت های بزرگ جایگزین مناسبی برای آن بوده است . 

پس از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ، وی در یکی از سخنرانی های خود مدعی شد : قدرت ایالات متحده نباید به تولید و استفاده از تسلیحات نظامی و یا میزان بالای ثروت آن باشد ، بلکه این قدرت باید ناشی از ارائه ایده آل های دموکراسی ، آزادی ، فرصت و امیدهای عمومی باشد . وی با این شعار جدید وارد کاخ سفید شد اما سراسر دوره ریاست جمهوری اش همگان شاهد تناقضات فراوانی در گفتار و عمل بوده اند . وی در حالی گران ترین تبلیغات انتخاباتی را انجام داد که واشنگتن در مرداب اقتصادی بی سابقه ای نسبت به هفتاد سال پیش گرفتار شده بود .

*** استانداردهای دوگانه 
اوباما جنگ افغانستان را جنگی ضدتروریستی عنوان کرد بدون آن که بداند که 15 تا 19  هواپیماربایی که حادثه 11 سپتامبر را بوجود آوردند تابعیت سعودی داشتند نه افغانی . خاندان پادشاهی آل سعود همچنان یکی از دوستان و هم پیمانان نزدیک واشنگتن محسوب می شوند . بعلاوه اینکه مسئولیت هر آنچه که اکنون در افغانستان به وقوع پیوسته است بر عهده ایالات متحده می باشد . افغانستان سالهاست به پناهگاهی امن برای طالبان و القاعده تبدیل شده است . ظاهرا اذعان به اشتباه برای مقامات آمریکایی بسیار دشوار و غیرعملی است . 


از سوی دیگر اوباما از اقدام جورج بوش در تجاوز به خاک عراق انتقاد می کند و آن را یک " جنگ مبهم " می نامد . اما خود در مقام رییس جمهور نه تنها حمله در این کشور را تحت پوشش پروپاگاندای " عقب نشینی " گسترش می دهد بلکه مداخله نظامی در سوریه ، لیبی ، یمن ، سومالی و سایر نقاط دنیا را نیز در دستور کار اصلی خود قرار داد . اعطای جایزه صلح نوبل به وی در حالی که تنها نه ماه در مقام ریاست جمهوری فعالیت کرده بود ، بسیار عجولانه و پیش از موعد بود . اکنون مشخص شده که وی اساسا استحقاق چنین جایزه ای رانداشته است . 

بسیاری از حامیان وی به اشتباه این گونه تصور می کردند که اوباما مخالف جنگ است در حالی که در کاخ سفید این رییس جمهور اوباماست که با استفاده از "مجوز کاربرد نیروی نظامی " قدرت نمایی می کند . این مجوز تنها چند روز بعد از 11 سپتامبر 2001 توسط اعضای کنگره و رییس جمهور بوش به تصویب رسید . از این تاریخ همین سند مبهم این اجازه را به رییس جمهور آمریکا داده است که در مقابل هر کشور و سازمانی _ حتی سازمان ملل _ می تواند از نیروی نظامی و جنگ مستقیم استفاده نماید . 


*** هواپیماهای بدون سرنشین 
افزایش چندبرابری حملات هواپیماهای بدون سرنشین سیا در کشورهای مختلف تحت ریاست جمهوری اوباما انتقادات گسترده ای را ایجاد نمود . به گزارش کمیته حقوق بشر سازمان ملل ، 40 درصد از کشته شدگان سال 2013 بر اثر حملات هوایی به قتل رسیده اند . پاکستان ، افغانستان و یمن نخستین کشورهایی محسوب می شوند که به طور دائمی مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی قرار می گیرند . الجزایر ، عراق ، لیبی ، مالی و سومالی از دیگر کشورهایی هستند که قربانی این استراتژی کثیف اوباما بوده اند . 

کشورهایی که شهروندان آنها توسط این حملات کشته می شونداین حق را دارند که بازخواست و بازجویی های بین المللی داشته باشند . قتل های فراقضایی با استفاده از این هواپیماها هجمه گسترده ای از انتقادات بین المللی را بدنبال داشته و همچنین خشم و تنفر از آمریکا را در کشورهای قربانی به شدت افزایش می دهد . 


*** ممنوعیت شکنجه ؟!
اگر حملات هواپیماهای بدون سرنشین سیا و قتل های فراقضایی آن سوالات و انتقادات فراوانی را بوجود آورده ، تکنیک های وحشیانه این سازمان در بازجویی ها و شکنجه های زندانیانش نیز در همین راستا قرار دارد . شایان ذکر است که اوباما بلافاصله پس از مراسم تحلیف خود فرمان اجرایی " ممنوعیت استفاده از شکنجه " را امضا کرد . 

گزارشی که اخیرا جمعی از نمایندگان سنا درباره روش های وحشیانه و خشونت آمیز سیا در بازجویی ها و شکنجه های خود نشان می دهد این روشها نه تنها " بی اثر و بیهوده " بوده بلکه ریشه اصلی دروغ گویی های مقامات اصلی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به افکار عمومی دنیا می باشد . واکنش باراک اوباما به این گزارش تنها همین جمله بود : من امیدوار انتشار این  گزارش موجب بازگشت این سیاست به جایی شود که به آن تعلق دارد ؛ به گذشته ! 


تعطیلی زندان گوانتانامو یکی دیگر از وعده هایی بود که باراک اوباما برای فریب افکار عمومی و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری عنوان نمود . اکنون که تنها دو سال از هشت سال ریاست جمهوری اوباما می گذرد نه تنها این زندان غیرقانونی و مخوف بسته نشده بلکه همچنان دهها زندانی از کشورهای مختلف به اتهام " مظنون به ترور " در آن تحت شکنجه های شدید و نامتعارف قرار دارند . 

*** اطمینان از بی ثباتی در غرب آسیا 
تعدادی از رهبران کشورهای دنیا در دوران ریاست جمهوری بوش و اوباما بدست نیروهای آمریکایی کشته شدند . صدام در 30 دسامبر 2006 به دار آویخته شد . معمر قذافی ، حاکم لیبی به شکل وحشتناکی در بیابان های سرته به قتل رسید . بوش تجاوز و تخریب عراق را آغاز کرد و اوباما همین سیاست را در قبال لیبی اجرا نمود . 

انقلاب دموکراتیک در مصر در حالی با کودتای نظامی نابود و محمد مرسی ، رییس جمهوری قانونی کشور از حکومت ساقط شد که سوزان رایس مشاور رییس جمهوری آمریکا روابط تناگتنگ با دولت کودتایی و نظامی قاهره داشت . این اقدامات ضمانتی کافی برای کاخ سفید به شمار می اید که مطمئن شود " غرب اسیا " تا سال های سال درگیر جنگ و آشوب بوده و روی آرامش را نخواهد دید . 

*** ناتوانی در مدیریت بحران های داخلی 
یکی از اصلی ترین معضلات دیرینه و لاینحل در جامعه آمریکا ، بخصوص در مناطقی با تنوع نژادی بیشتر " پاسخگویی پلیس و کنترل اسلحه " است . اوباما در مواجهه با این مشکل نیز شکست خورد . واکنش وی بعنوان رییس جمهور به افسران قاتلی که جوانان سیاه پوست رادر نیویورک و فرگوسن به قتل رساندند بزدلانه بود . شهروندان آمریکایی _ افریقایی که با حمایت های قاطعانه خود پیروزی اوباما را در انتخابات ریاست جمهوری ممکن ساخته بودند امیدواری خود را برای حمایت واشنگتن از آنها از دست داده اند. 

معضل بیکاری نیز مسئله ای است که مدتها گریبانگیر شهروندان آمریکایی بوده است . اوباما وعده های امیدبخشی برای رونق دهی به صنایع کشور و ایجاد اشتغال از این طریق مطرح کرده بود در حالی که طی سال های ریاست جمهوری وی نه تنها نرخ بیکاری در آمریکا کم نشد بلکه با ورشکستگی بسیاری از شرکت ها و کارخانجات ، این رقم افزایش نیز داشت . خانواده های زیادی در آمریکا همچنان در پی یافتن شغلی با مزایا و حقوق حداقلی هستند. 



انتهای پیام /
برچسب ها: اوباما ، بوش ، دورویی ، تزویر ، نقاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار