جاذبه های طبیعی لرستان؛

تالاب های لرستان دربرگ ریزان پاییز زیباتر ازهمیشه

تالاب‌های استان لرستان از جمله جاذبه‌های طبیعی این استان هستند و به ویژه در فصل بارندگی زیبای خاصی به منطقه می دهند در لرستان نزدیک به 12 تالاب وجود دارد.


به گزارش خبرنگارباشگاه لرستان؛ تالاب‌های استان لرستان از جمله جاذبه‌های طبیعی این استان هستند و به ویژه در فصل بارندگی زیبای خاصی به منطقه می دهنددرلرستان نزدیک به 12 تالاب وجود دارد.

علاوه بر زیبایی، این تالاب‌ها زیستگاه مناسبی برای انواع آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر است اگردرفصل زیبای پاییز وزمستان به لرستان سفر کنید و از این تالاب ها دیدن کنید انواع پرندگان مهاجر از جمله انواع مرغابی، غاز خاکستری، چنگر، سرسبز، اردک سر سیاه، اردک سر حنایی، انواع آبچلیک، تنجه، آنقوت، اردک نوک پهن، خوتکا، دیدومک را می بینید.

پرندگان بومی منطقه شامل: بلبل خرما، کبک، تیهو، سار، سهره طلایی، سنقر تالابی، عقاب طلایی، عقاب صحرایی، سار گپه معمولی و … هستند.

از دیگر جانوران بومی تالاب های پلدختر می توان خزندگانی چون مار و مارمولک، لاک پشت، قورباغه و از ماهیها : ماهی کپور، ماهی سیاه، ماهی کامبوزیا، ماهی آمور، فیتوفاک، زردک و از پستانداران گرگ، خرگوش، روباه معمولی، شغال و گراز را نام برد.

پوشش گیاهی منطقه سرخس آبی، جلبک سبز، اسپرس، شقایق، برموس، یونجه، بهارک و قاصدک است.

بر اساس مطالعات هیدروژئولوژی، منشاء آب تالاب های شهرستان پلدختر نزولات جوی بوده که با توجه به وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی منطقه،این تالاب ها درتمامی فصول سال پر آب و زیبایی خاصی به منطقه می بخشند.

بر اساس آثار و شواهد موجود تعداد تالاب های پلدختر بعد از وقوع لنداسلاید سیمره، بالغ بر 50 تالاب کوچک و بزرگ بوده که از زمان تشکیل تا 100 سال پیش تحت تأثیر عوامل طبیعی، بیشتر آنها خشک و منقرض شده اند و تنها تعداد 11 تالاب که از تغذیه بهتری برخوردار بوده باقی مانده اند.

 مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست استان لرستا ن در این باره گفت:در راستای حفظ و احیای تالاب ها و نگهداری هر چه بیشتر از تالاب های استان لرستان مبلغ 900 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان به اداره کل حفاظت محیط زیست برای احداث پاسگاه محیط بانی اختصاص یافته است..

وی با بیان اینکه تالاب ها امروزه به عنوان یکی از مناطقی که می توانند در احیای اکوسیستم ها موثر باشند مطرح هستند گفت: همچنین تالاب های پلدختر در مسیر مهاجرت پرندگان شمال به جنوب قرار دارند و از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.وماتلاش می کنیم تاازاین نگین های زیبای استانمون بیشتر حفاظت کنیم.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: تالاب ، پاییز ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.