رييس پژوهشگاه صنعت نفت:

اقتصاد وابسته به نفت باعث عدم به كارگيري فناوري هاي داخلي مي شود/ تخصیص منابع کلید توسعه فناوری در صنعت نفت

کاتوزیان گفت: با توجه به اینکه كل اقتصاد ملي كشور وابسته به قيمت نفت بوده و تمامي درآمدهاي نفتي صرف واردات، خريد دارو، مواد غذايي، تجهيزات، مواد اوليه و يارانه مي‌شود و اين وابستگي اقتصاد كشور به نفت باعث تمركز و فشار بر توليد بوده و پژوهش در اولويت‌هاي خيلي پايين قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،يكي از موضوعات مهم اقتصاد ايران كه تاثير بسيار زيادي بر توسعه فناوري‌هاي صنعت نفت وگاز دارد، وابستگي بودجه كشور به نفت است، از اين رو كل اقتصاد ملي كشور وابسته به قيمت نفت بوده و تمامي درآمدهاي نفتي صرف واردات، خريد دارو، مواد غذايي، تجهيزات، مواد اوليه و يارانه مي‌شود و اين وابستگي اقتصاد كشور به نفت باعث تمركز و فشار بر توليد بوده و پژوهش در اولويت‌هاي خيلي پايين قرار گرفته است.

در همین راستا حميد رضا كاتوزيان، رييس پژوهشگاه صنعت نفت در چهارمين كنفرانس بين‌المللي مديريت فناوري‌، ضمن اعلام مطلب فوق وابسته بودن اقتصاد كشور به نفت را باعث ايجاد فشار بر تامين كنندگان نفت به‌عنوان درآمد اصلي كشور دانست و اظهار داشت: توليد كننده‌هاي نفت وگاز براي به حداكثر رساندن توليد و جلوگيري از قطع آن تحت فشارهايي هستند و از آنجا كه دستيابي به فناوري موضوعي زمان‌بر و نيازمند استراتژي، برنامه‌ريزي و پول است، بهره‌برداران دچار تناقض و مشكلات عديده‌اي مي‌شوند.
 
كاتوزيان در ادامه افزود: تمركز بر افزايش توليد و در اولويت نبودن بكارگيري فناوري‌هاي توسعه يافته داخلي، در صنعت نفت به يك فرهنگ مبدل شده است تا جايي كه به طور دايم و نسل به نسل منتقل شده و دست اندركاران توليد سعي دارند فناوري‌هاي مورد نياز را به‌صورت سهل‌تر و سريع‌تر از طريق واردات تامين كنند.
 
رييس پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينكه اگر چه با سلايق مديران گاهي اوقات تغييراتي در به كارگيري فناوري‌هاي داخلي به وجود آمده است، گفت: تا زماني كه نگرش‌ها تغيير نكند با اعمال سياست‌هاي مقطعي نمي‌توان اين فرهنگ را تغيير داد.
 
اين مقام مسئول يكي از دستاوردهاي همايش‌هايي از اين قبيل را تغيير نگاهي دانست كه مي‌تواند با ترويج فرهنگ جديد در صنعت نفت و گاز كشور، تغيير و تحولاتي به وجود آورده و فرهنگ گذشته را اصلاح كند.
 
وي با اشاره به نقش دولت در موضوع فناوري در حوزه نفت و گاز گفت: كشور در حوزه فناوري نيازمند برنامه‌ريزي زمان‌‌دار و هدفمند است كه بايد تحت نظارت حاكميت و با ارايه مشوق‌ها و تكاليف ، سياست‌هاي در نظر گرفته شده به نحو احسن اجرا شود.
 
رييس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به فعاليت‌هاي بخش خصوصي در اين صنعت گفت: فعاليت‌هاي اين بخش بايد تحت نظر سياست‌هاي كلان حاكميت انجام شود تا موضوع توسعه فناوري شكل گرفته و تحت الشعاع سودآوري كه از اهداف‌ ذاتي بخش خصوصي است، قرار نگيرد.
 
وي تخصيص منابع را موضوعي كليدي در توسعه فناوري دانست و اظهار داشت: به هيچ وجه نبايد به دنبال محدود سازي منابع پژوهشي باشيم بلكه دولت بايد به صورت هدفمند و با نظارت دقيق بودجه مورد نظر را تخصيص داده تا سياست‌ها به طور اصولي اجرا و عملي شوند.
 
كاتوزيان با اشاره به زنجيره ارزش در صنعت نفت گفت: اكثر حلقه‌ها كه منجر به توليد محصول مي‌شوند در كشور موجود است و بايد بر روي حلقه فناوري كه از مهم‌ترين مسايل مي‌باشد گام‌هاي موثر‌تري برداشته شود.
 
وي با اشاره به پيشرفت‌هاي كشورهاي فراصنعتي در حوزه نفت و گاز تصريح كرد: شاخص اصلي در اين پيشرفت‌ها جهت‌گيري‌هاي فناورانه بوده كه باعث شده اين كشورها جايگاه ويژه‌اي را به خود در دنياي فناوري اختصاص دهند.
 
چهارمین کنفرانس بین المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، روزهای 10 و 11 آذرماه با شعار 'نوآوری و تجاری سازی دانش و فناوری با تاکید بر نقش شبکه بنگاه‌های کوچک، متوسط، بزرگ و دانش بنیان' در مركز همايش‌هاي بين‌المللي كيش برگزار شده است و پنل " نقش نهادهاي متولي در توسعه فناوري‌هاي نفت و گاز و پتروشمي" با محوريت پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار