شمارش معکوس در وین؛"1" روز تا پایان ضرب‌الاجل/ چراغ‌های سبز و قرمز در اظهار نظرها، کدام احتمال قوی‌تر خواهد بود؟/ تمدید گزینه‌ای که حذف شد

با ورود وزیر خارجه کشورمان به وین شاهد اظهار نظرات مختلفی از سوی مقامات و یا در قالب یک گزارش تحلیلی، بودیم که هرکدام از آنها حکم یک چراغ سبز و یک چراغ قرمز را در راستای رسیدن به توافق جامع، دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، تیم هسته‌‌ای کشورمان به سرپرستی "محمد جواد ظریف" رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای روز(27 آبان ماه) تهران را به مقصد وین ترک کرد.



با ورود وزیر خارجه کشورمان به وین شاهد اظهار نظرات مختلفی از سوی مقامات و یا در قالب یک گزارش تحلیلی، بودیم که هرکدام از آنها حکم یک چراغ سبز و یک چراغ قرمز را در راستای رسیدن به توافق جامع، دارد.

سخنگوی کاخ سفید یک چراغ قرمز روشن کرد



"اریک شولتز" سخنگوی رسمی ریاست جمهوری آمریکا، گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و ما با زمان رقابت می‌کنیم. مهلت نهایی دوشنبه است و تیم‌های ما بی‌وقفه برای دستیابی به توافق تلاش می‌کنند.
 
 وی افزود: اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم هنوز اختلافاتی وجود دارد، هنوز اختلافات بزرگی وجود دارد.
 
سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: رئیس جمهور تاکید دارد که ما توافق بد امضا نخواهیم کرد. درباره هیچ توافقی توافق نخواهیم کرد مگر اینکه عملا همه راه‌ها به طرف سلاح هسته‌ای بسته شود.

کنفرانس تلفنی کری با وزرای خارجه امارات، بحرین، کویت و قطر



"جان کری" وزیرامورخارجه آمریکا روز گذشته با خروج از هتل و در فضای کاملا امنیتی با همپیمانان منطقه‌ای خود( وزرای خارجه امارات، بحرین، کویت و قطر) تماس تلفنی برقرار کرد.

این تماس تلفنی می‌تواند حاکی از توافق صورت گرفته و رایزنی با شرکای منطقه‌ای باشد اما از این موضوع نیز نباید غافل شد که ممکن است این اقدام در راستای ظاهر سازی و نشان دادن شوق طرف مقابل برای رسیدن به توافق قرار گیرد.

رویتز نرسیدن به توافق را در تیتر خود تحریر کرد



رویترز: یک منبع آگاه اروپایی نزدیک به مذاکرات گفته احتمال توافق جامع هسته‌ای تا دوشنبه، سوم آذر بسیار کم است و مذاکرات احتمالی برای تمدید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، ممکن است از فردا آغاز شود.

این منبع آگاه اروپایی دلیل اندک بودن شانس توافق را تا دوشنبه، سوم آذر؛ نبود پیشرفت‌های مهم و خاص در مذاکرات تا کنون اعلام کرده و تعداد سانتریفیوژ‌ها و مساله تحریم‌ها را از جمله موارد اختلاف دو طرف عنوان کرده است.

دیوار زیاده‌خواهی و بی درکی از معنای واقعی مذاکرات فابیوس ترک برداشت



"لوران فابیوس" وزیرامورخارجه فرانسه که صبح جمعه برای حضور در دهمین و آخرین دور مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در وین حضور یافته بود پس از یک روز رایزنی‌های دو و چند جانبه به فرانسه بازگشت.

گفته می‌شود این بازگشت در راستای رایزنی ومشورت با مقامات کاخ الیزه صورت گرفته است.

همچنین پیش از این برخی منابع غربی از نرم شدن مواضع فرانسه در مذاکرات سخن به میان آوردند.

تاکید بر اختلافات از سوی کری




"جان کری" وزیر امورخارجه آمریکا پیش از دیدار با "اشتاین مایر" همتای آلمانی خود اظهار داشت: با احتیاط در حال پیشرفت هستیم، اما  شکاف‌های زیادی باقی مانده است.

وی ادامه داد: امیوارم پیشرفت حاصل شود اما هنوز تعدادی اختلافات جدی وجود دارد که در حال کم کردن آن هستیم و ما سخت کار می کنیم و امیدواریم پیشرفت های دقیقی داشته باشیم، هنوز شکاف های بزرگی داریم، که برای کوچک کردن انها کار می کنیم.

وی در این صحبت‌های کوتاه خود در سه مورد بر وجود اختلافات تاکید می‌کند و تنها در یک جمله به پیشرفت توام با احتیاط اشاره می‌کند.

روشن شدن 2 چراغ سبز از سوی ریابکوف



معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره حضور وزیر خارجه این کشور در مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: حضور لاوروف به این مساله بستگی دارد که مذاکرات به پیشرفت کافی دست یافته باشد.

وی در واکنش به لغو سفر جان کری به پاريس گفت: من معتقدم که حضور وزرای امور خارجه دراينجا حاوی اين پيام است که اين تلاش‌ها ممکن است به موفقيت بيانجامد و احتمال حضور لاوروف در حال افزایش  و تقریبا محتمل است.

هاموند پس از رایزنی با ظریف به شکاف‌های عمیق پی برد



وزیرخارجه انگلیس پس از رایزنی با همتای ایرانی خود هتل را ترک کرد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاکرات مفید و جدی‌ای برگزار کردیم و موارد بسیار پیچیده‌ای را مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: هنوز شکاف‌های مهمی بین طرفین وجود دارد و باید جلسات کارشناسی بیشتری با کارشناسانمان برگزار کنیم.

حاصل شدن نزدیکی فوق‌العلاده



"اشتاین مایر" وزیرخارجه آلمان در بدو ورود به وین گفت:  تاکنون در این ده سال به این اندازه به یکدیگر نزدیک نبوده‌ایم.

وی افزود: اگر ایران آماده استفاده از این موقعیت باشد در آن هنگام پیشرفت ممکن است.

وزیر خارجه آلمان گفت: بعد از ده سال مذاکره طولانی با ایران، بالاخره روز موعود فرا رسیده. از آنجایی که طی این ده سال، خود من هم در جریان امور بودم، باید بگویم که هیچوقت به اندازه امروز به هم نزدیک نبوده‌ایم و البته این به این معنی نیست که دیگر هیچ اختلافی بین ما نیست.

"تمدید" گزینه‌ای که حذف شد

ایران هیچ‌گاه در هیچ گفتگویی از تمدید مذاکرات سخن به میان نیاورده و هیچ کدام از مقامات کشورمان هرگز به این موضوع اشاره‌ای نکرده‌انذ.

"سیدعباس عراقچی" پیش از این گفته بود : ما اصولی داریم که باید رعایت شود و تصور من این است که اگر طرف مقابل با حسن نیت بیشتری در مذاکرات شرکت کند و خود را از توهمات مربوط به break out (زمان دستیابی به سلاح اتمی)، سلاح هسته ای و این گونه مسایل نجات دهد و واقعیت جمهوری اسلامی ایران را بهتر بشناسد، رسیدن به توافق بسیار نزدیک خواهد بود.

وزیرامورخارجه کشورمان به همراه تیم هسته‌ای همواره بر این که باید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرد و تمدید راه حل مذاکرات نخواهد بود تاکید کردند.

همچنین یک منبع نزدیک به تیم هسته‌ای کشورمان مهر تایید بر تمام این اظهارات زد و گفت: تمدید مذاکرات مورد نظر ایران نبوده و نیست.

گزارش از : هدیه آقاپور

انتهای پیام/

برچسب ها: عمان ، نیویورک ، دیپلمات ، ایران ، فیلم ، دانلود ، عکس ، وین ، اتریش ، مذاکرات ، آمریکا ، ظریف ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار