مراقب باشید آلودگی هوا رفتارهای بدتان را به عادت تبدیل نکند

آلودگی هوا به شدت بر روی عملکرد افراد اثر گذاشته و رفتار آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

دکتر سیما فردوسی، روان‌شناس و کارشناس مسائل تربیتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا به شدت بر روی عملکرد افراد اثرگذار است با توجه به این که مغز نقش هدایت‌کننده‌ای را در بدن دارد، لذا رفتار افراد را تحت‌الشعاع قرار داده و منجر به عصبی و تندخو شدن آن‌ها می‌گردد. با گذر زمان و طولانی شدن آلودگی هوا به تدریج این رفتارها عادت شده و جزئی از شخصیت افراد می‌گردد.

وی ادامه داد: آلودگی هوا به شدت استرس‌زا است، به طور کلی هر عاملی که انسان را از حالت تعادل خارج کند، عامل استرس خواهد بود.

دکتر فردوسی افزود: همه در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند. کودکان، سالمندان و کسانی که مشکلات و بیماری‌های خاص دارند، خطرپذیرترند. کودکان به لحاظ سن رشد باید در محیط‌های خوب و سالم قرار گرفته و تنفس کنند. همچنین افراد سالخورده به دلیل پایین بودن مقاومت و ایمنی بدنشان نیاز به هوای پاک و سالم دارند.

وی تصریح کرد: وجود سرب در هوا اختلالات ذهنی را افزایش داده و باعث ایجاد مسمومیت در افراد باردار می‌گردد و به این ترتیب روی مغز نوزاد اثر گذاشته و حتی ممکن است عقب‌ماندگی ذهنی به بار آورد.

وی ادامه داد: باید دولت‌مردان و متخصصین این امر برای رفع آلودگی هوا چاره‌ای بیندیشند و علت را ریشه‌یابی و رفع کنند. همچنین متخصصین تغذیه می‌توانند در راستای رفع و پیشگیری مشکلات ناشی از آلودگی هوا راهکارهایی را در راستای مصرف مواد غذایی در اختیار مردم قرار دهند.

فردوسی در پایان تصریح کرد: اصل مطلب باید درست شود، هوای تهران باید پاک شود. مسلماً با رفع آلاینده‌های هوا، عوارض ناشی از آلودگی هوا کم خواهد شد. رفتار افراد بهبود می‌یابد و در نهایت افراد زندگی شادتری خواهند داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار