ابتکار خبرداد:

قاچاق حیات وحش پر سود ترین تجارت غیر قانونی/ تولید خودروها بر اساس استاندارد یورو4

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: قاچاق حیات وحش در دنیا به عنوان یکی از پر سود ترین تجارت‌های اصلی در دنیا به عنوان یکی از پر سودترین تجارت‌های غیر قانونی در حوزه محیط زیست محسوب می‌شود.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حاشیه مراسم نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست با اشاره به این که کتاب می‌تواند سبب خلاقیت و تفکر شود، گفت:‌کتاب می تواند نگرش انسان و نوع عملکرد افراد با محیط زیست را تغییر دهد، سالانه در این زمینه در کشور ما کتاب های وزینی منتشر می‌شود.
 
وی تصریح کرد:از این رو ما تصمیم گرفتیم با برگزاری نخستین جشنواره کتاب محیط زیستی افراد به خواندن کتاب در حوزه محیط زیست ترویج کنیم.
 
ابتکار با اشاره به این که بسیاری از مخاطرات وارد شده به محیط اطراف است، اظهار داشت: تا زمانی که نگرش خود را تغییر ندهیم، متوجه این امر نمی‌شویم که آثار این گونه سوء رفتارها بر خود ما  و خانواده و فرزندان ما وارد می‌شود.
 
*همکاری 16دستگاه برای کاهش آلودگی هوا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اقدامات انجام شده، برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها بیان داشت: دولت تلاش کرده است با انجام اقداماتی از جمله تدوین برنامه تصویب لایحه‌ای که در دستور کار مجلس قرار گرفته است گام موثری جهت کاهش آلودگی هوا در  کلان شهر ها بردارد.
 
ابتکار با اشاره به این اقدامات افزود: مهم ترین اقدام اجرایی دولت در این زمینه حذف بنزین آلوده از چرخه سوخت کشور و توزیع استاندارد در اکثرشهرهای کشور است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: به عنوان راهکار دیگر تحول مهمی در زمینه خودرو سازی کشور روی داده است که خودروها بر اساس استاندارد سازی یورو 4 تولید می‌شود.
 
معاون رئیس جمهور با تاکید بر هماهنگی سایر ارگان ها برای کاهش آلودگی هوا  کشور اظهار داشت: برای کاهش آلودگی در کشور 16دستگاه باید با یکدیگر همکاری منظم و موثر انجام دهند که خوشبختانه تا به امروز بخش‌های مختلفی از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت، خودرو سازی و تا حدودی شهرداری‌ها نیز با سازمان حفاظت محیط زیست هم گام شده اند.
 
ابتکار با تاکید بر داشتن یک برنامه ریزی بلند مدت برای کاهش آلودگی هوا بیان داشت: در بسیاری از کشورها یک برنامه بلند مدت 10ساله برای مقابله با آلودگی هوا ریخته می شود و پس از طی این دوره از برنامه به صورت دائم اجرا می شود.
 
وی افزود: در برخی از شهرهای اروپایی از جمله پاریس، آتن و لندن برای مدتی کیفیت استانداردها کاهش یافت و این امر موجب شد تا این شهرها با آلودگی شدید هوا مواجه شوند.
 
*استاندارد سازی گازوئیل

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ادعا برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر آلوده کردن هوا توسط گازوئیل‌های مصرف اظهار داشت:‌خوشبختانه کیفیت گازوئیل ارتقا مناسبی داشته است، در گذشته هر لیتر گازوئیل 7تا 1000قسمت در میلیون گوگرد داشت اما امروز این میزان به 157 قسمت در میلیون کاهش پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به نقش موثر تر بنزین در آلودگی هوا بیان داشت: بنزین به دلیل حجم بالای مصرف در شهرها نقش به سزایی در آلودگی هوا ایفا می کند و بهبود کیفیت سوخت موجب بهبود وضعیت هوا می شود.
 
*برگزاری جلسه شورای عالی محیط زیست 

سازمان محیط زیست کشور درخواست خود را برای تشکیل جلسه شورای عالی محیط زیست برای شخص رئیس جمهور فرستاده است و ما امید داریم که رئیس جمهور به زودی وقتی برای برگزاری این جلسه تعیین کند.

وی با اشاره به تکمیل گزارشات سازمان محیط زیست برای ارائه در این جلسه بیان داشت: سازمان محیط زیست کشور اقدامات‌های انجام شده برای مقابله با گرد و غبار را در این جلسه ارائه خواهد کرد و سازمان مراتع و جنگل داری برنامه‌ای را در جهت حفاظت از جنگل‌های زاگرس، ارائه می دهد و در پایان اصلاح تعرفه های شکار را در دستور کار خود قرار می دهیم.
 
*تاکید مقام معظم رهبری بر همکاری نیروهای مسلح با محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت کشور با اشاره به امضا تفاهم نامه با وزارت دفاع گفت: در هفته گذشته خبرهای گوناگونی جهت کشف محموله‌های قاچاق حیات وحش شنیده شده است که این موضوع نشان دهنده همکاری خوب بین سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی است.
 
وی در ادامه توضیح داد: متاسفانه قاچاق حیات وحش در دنیا به عنوان یکی از پر سود ترین تجارت های غیر قانونی در حوزه محیط زیست محسوب می‌شود.
 
ابتکار با تاکید بر طی مراحل نهایی امضا تفاهم نامه با وزارت دفاع بیان داشت: تدوین این تفاهم نامه مراحل پایانی کارشناسی خود را طی می‌کند.
 
ابتکار با اشاره به بخش‌ نامه‌ی مقام معظم رهبری مبنی بر همکاری نیروهای مسلح با سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: بر اساس این بخش نامه نیروهای مسلح موظف به همکاری با سازمان محیط زیست کشور هستند و در این بخش نامه به رعایت ضوابط محیط زیستی در تمامی فعالیت‌هایی که نیروی مسلح انجام می دهد تاکید شده است.
 
وی افزود:  ما امیدواریم با امضای این تفاهم نامه بتوانیم با تمام قوا به مقابله با شکار غیر قانونی، حفاظت از منابع ارزشمند تنوع زیستی ایران و همچنین جلوگیری از توزیع سلاح‌های غیر مجاز شکاری بپردازیم.

وی در پایان گفت: با کسانی که بدون مجوز اقدام به خرید سلاح های شکاری می کنند و یا بدون داشتن پروانه به شکاری می‌پردازند به شدت برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: قاچاق ، یورو4 ، آلودگی ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار