گردش سانتریفیوژ و سرگیجه‌های غرب، اغراض سیاسی توافق را منتفی خواهد کرد/برگ‌های برنده کی رو خواهد شد؟

باید دید سکوت خبری حاکم در این دور از مذاکرات و تلاش سختی که جان کری از آن سخن گفت و از همه مهم‌تر عزم راسخ همراه با صداقت جمهوری اسلامی ایران منجر به رو کردن برگ‌های برنده از سوی وزرای خارجه ایران و آمریکا خواهد شد یا خیر.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سوم آذر 1392 (24 نوامبر 2013) در شهر ژنو در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان "برنامه اقدام مشترک" (توافق ژنو) دست یافتند و این توافقنامه در 30 دی ماه 92 وارد مرحله اجرا شد و از آن پس گفت‌وگوها درباره راه‌حل جامع هسته‌ای تا کنون ادامه دارد.



همچنین قرار بود تا 29 تیرماه 93 توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل شود اما به دلیل اختلافات موجود و عدم حصول توافق، قرار شد این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر 93) تمدید شود.

اکنون مذاکره کنندگان تلاش می‌کنند تا پیش از پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته‌ای جهت دستیابی به توافق جامع، به این هدف دست یابند و تاکنون طرف های مذاکره تمایلی برای تمدید نشان نداده اند و اراده خود را بر رسیدن به توافق در زمان تعیین شده متمرکز کرده‌اند.

ایستگاه هشتم مذاکرات، وین حساس و سخت


پس از این دور از مذاکرات که حدودا یک ماه از آن میگذرد شاهد روشن شدن چراغهای امید بودیم و در عین حال طرف مذاکره کننده ایرانی هواره بر این مطلب تاکید کردند که هرگز به توافق به هر قیمتی تن نداده و در کنار هر بحث حقوقی و فنی عزت و سربلندی ایران را مد نظر قرار خواهد داد.



وزیر امورخارجه کشورمان هنگامی که وارد فرودگاه وین شد در کنار عزم جدی برای توافق قاطعانه اعلام کرد که مذاکرات 1+5 تنها جایی است که با آمریکایی‌ها گفتگو می‌کنیم.


این اظهارات در تمامی حواشی داخلی و خارجی را بست ،چرا که این مذاکرات، هسته‌ای است و تنها در این باب با آمریکا رایزنی می‌کنیم و به عبارتی اگر در یک جا آنها را قابل بدانیم اینجاست که باید این فرصت را بسی غنیمت شمارند.

شاید این سوال پیش آید که تعدد مذاکره با طرف آمریکایی به چه معنا خواهد بود که ظریف به روشنی جواب ان را می‌گوید: ما با دیگر اعضای گروه 1+5 بخصوص چین و روسیه در جاهای دیگر گفتگو می‌کنیم و ارتباطات و همکاری‌های بسیار گسترده تری داریم اما تنها جایی که با آمریکا به گفتگو می‌نشینیم مذاکرات است.  

همچنین در ادامه این اظهارات به تفاهم کلی‌ای تاکید شد که پیش از آن رئیس جمهور به آن اشاره کردند و این بعد از برنامه اقدام مشترک دومین چراغ سبزی بود که در مذاکرات شاهد آن بودیم و باید به طرف مقابل توصیه کرد با همان درکی که به تفاهم کلی رسیدند وارد جزئیات شوند چراکه توفق بدی که از آن دم میزنند تنها منوط به کسب امتیاز و یا از دست دادن ان نیست.

امروز ما در دنیای پیشرفته‌ای زندگی می کنیم که تمامی جوامع داعیه دفاع از حقوق بشر را در دست داشته و بر خرد خود می‌بالند در نتیجه تاکید می کنیم توافق بد توافقی است که در آن حقوق یک جمعی از انسانها که در کنار هم زندگی می‌کنند در آن پایمال شده و راه برای پیشرف و سعادت انسانی آنان بسته شود و این توصیه‌ای است که صراحتا آن را تقدیم سنای جمهوری خواه آمریکا می‌کنیم!

"محمدجواد ظریف" در بخش دیگر اظهارات خود، گفت: این حرف را که ما در مذاکرات قبلی پیشرفتی نداشته و یا این پیشرفت ملموس نبوده، نمی‌پذیرم، ما تمام این مذاکرات را با هدف حل و فصل موضوعات شروع می‌کنیم و مقداری هم پیش میریم و نتیجه ملموس زمانی احساس می‌شود که توافق صورت گیرد.

این اظهارات را نیز بار دیگر ارج می‌نهیم چراکه در مذاکرات دولتهای قبلی که به صورت کوتاه و واضح‌الحالی بود هرگز شاهد گفتگوهای عمیق اینچنینی نبودیم در نتیجه رایزنی‌های دقیق اینچنینی و رسیدن به تفهم کلی و بحث روی جزئیات حکایت از پیشرفت داشته و با درک عمیق از مذاکرات می‌توان به فهم آن رسید اما همانطور که ذکر شد احساس آن منوط به توافق است.

یک تغییر در رفتار طرف غربی



با پایان  دور هشتم مذاکرات در وین وزیر امورخارجه کشورمان چراغ سبز دیگری را روشن کرد و یک تغییر در رفتار غربی اشاره کرد که آنها اکنون به جای بیان مشکلات در صدد پیدا کردن راح حل هستند.

وی در بخش دیگر اظهارات خود تاکید کرد: من فکر می‌کنم آنچه لازم است، طرف مذاکره باید درک کاملی پیدا کند از اینکه تحریم‌ها بی‌تاثیر بوده و نباید آنها در مورد تحریم‌ها احساس وابستگی عمیق کنند،‌ و این یکی از موانعی است که ما در رسیدن به راه حل می‌بینیم، چراکه طرف مقابل احساس می‌کند این تحریم‌ها ارزش دارد.



هنگامی که کشوری تحریم می‌شود به دوحالت ممکن خواهد رسید یا از پس آن بر نیامده و تن به خواسته طرف دعوی خواهد داد و یا مانند ایران دست به مقاومت زده و و از تحریم‌ به عنوان خودکفایی و نوآوری اقتصادی استفاده می‌کند، اکنون در این سطح از مذاکرات و وجود حق باوری در جمهوری اسلامی ایران استفده از تحریم جلوه‌ای کودکانه داشته و جنبه مذاکره و دیپلماسی را زیر سوال خواهد برد.

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که در توافق ژنو رخ داد مقبولیت صلح‌آمیز بودن تاسیسات هسته‌ای ایران بود، چیزی که طرف غربی با تکیه بر این موضوع می‌تواند دلنگرانی‌های خود را سامان دهد به ویژه آنکه تا کنون در گزارش‌های آژانس هیچ مورده مشکوکی گزارش نشده است، از طرف دیگر بحث غنی‌سازی مطرح می‌شود که با نظارت‌هایی که آژانس دارد و طرح مباحث مورد استفاده بودن حجم غنی‌سازی می‌توان به حق بود این حجم از غنی‌سازی رسید و با مد نظر قرار دادن صلح‌امیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان که خود غرب آن را پذیرفته امیدواری به توافقی جامع و کامل برسیم.



وزیرامورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع غربی نزدیک به دیپلمات‌های غربی از درصد موفقیت 95 درصد در مقابل 5 درصد صحبت می‌کنند در واقع همان صحبتی که لاوروف  آن را مطرح کرده بود، بیان کرد: چنانچه یک موضوع هم از موضوعات موارد قابل اختلاف باقی مانده باشد و در این زمینه توافقی حاصل نشود، توافق ما صفر درصد است چرا که ما در ژنو هم اعلام کردیم که هیچ چیز مورد توافق قرار نمی‌گیرد تا اینکه همه موضوعات مورد توافق قرار بگیرد.

تحریم و خودکفایی ایران درساخت سانتریفیوژهای تولید واکسن/ توان گردش 16 تا 80 هزار دور در دقیقه



"علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکهدر حوزه سلامت، سانتریفیوژهای مراکز رازی و پاستور را تأمین کردیم، اظهار داشت: این سانتریفیوژها برای تولید واکسن مورد نیاز است که اولین بار سانتریفیوژ با دورهای 16 تا 80 هزار در دقیقه در کشور تولید شده و دانشمندان سازمان انرژی اتمی کشورمان به این فناوری مهم دست یافته‌اند و این سانتریفیوژها در گذشته به سبب دور بالا و استفاده دوگانه آن به ایران تحویل داده نمی‌شد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به واردات واکسن‌های دامی و انسانی از خارج گفت: حدود شش میلیارد دوز واکسن دامی و حدود 40 میلیون دوز هم واکسن انسانی وارد می‌کردیم که به طور میانگین حدود شش هزار میلیارد تومان برای خرید این واکسن‌ها هزینه می‌شد.
و اکنون با استفاده از سانتریفیوژهای ساخت داخل هم‌اکنون این واکسن‌ها در کشور تولید می‌شود.

نه به تحریم نمادین و غنی‌سازی دکوری



"مجیدتخت روانچی" معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره غنی سازی و میزان آن نیز گفت: ما چشم اندازی که در مورد غنی‌سازی داریم به آن خواهیم رسید و این هدف ماست و هیچ وقت یک اصل غنی سازی دکوری را قبول نمی‌کنیم

روانچی بر این موضوع که اصلا قابل تصور نیست شما با یک برنامه غنی سازی دکوری بتوانید به میزان 190 هزار سو  برسید تاکید کرد چراکه واقعیت‌های غنی سازی در ایران نمی تواند فراموش شود اینکه ما الان چه اندازه غنی سازی می کنیم و کمتر و دور از این میزان غنی سازی مورد پذیرش ما نیست.

ایستگاه نهم مذاکرات، مسقط



یکی از مهم‌ترین اختلافات اساسی نوع دیدگاه به تحریم‌هاست که به گفته وزیرامورخارجه کشورمان تحریم یک مشکل است در حالی که غرب به آن به عنوان یک راه حل  نگاه می‌کند.

دومین مسئله حجم غنی‌سازی است که غرب نسبت به ان نگرانی دارد که باز تکرار میکنیم 50 درصد این نگرانی به خودی خود رفع می‌شود چرا که در سند ژنو آنها صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را پذیرفتند و 50 درصد دیگر آن که بسیار مهم خواهد بود فتوای مقام معظم رهبری است که عدول از آن حتی در خیال مردم این مرز و بوم نخواهد گنجید.

همچنین وزیرامورخارجه کشورمان در این رابطه تاکید کردند بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی از منظر اعتقادی و دکترین دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد.

آیا جشن هسته‌ای در راه است؟



"اغراض سیاسی" نکته مهمی بود که وزی امورخارجه کشورمان در ابتدای ورود به مسقط به آن اشاره کرد و در کنار آن یک چراغ سبز دیگر برای مذاکرات در دلهایمان روشن شد اظهارات وی بدین شرح بود: رسیدن به راه حل در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را امکان پذیراست و  چنانچه طرف‌های غربی بتوانند اطمینان حاصل کنند که هدف ما صلح آمیز بوده و اغراض سیاسی نداشته باشند، اکنون زمان خوبی است تا چارچوب توافق مشخص شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی ادامه فعالیت تاسیسات نطنز، فردو و اراک از نظر فنی گفت: تمامی این مسائل به لحاظ فنی راه حل‌های خوبی دارد و آنچه باعث شده تاکنون مورد توافق طرف مقابل قرار نگیرد، بیشتر ملاحظات سیاسی بوده و امیدواریم با توجه به وجود همه روش‌های فنی به راه حل مناسبی دست یابیم.

چند ماه گذشته وزیر امورخارجه کشورمان به این نکته اشاره کرد که ممکن است طرف غربی در واپسین ساعات مذاکرات از برخی مواضع کوتاه آمده و توافق منجر شود و به نوعی این موضوع را استراتژی آنها دانست.

نکته جالب این است که تکرار این اظهار نظر را در حضور وی در جمع خبرنگاران دیدم که با توضیح درباره چگونگی حصول پیشرفت در مذاکرات جاری گفت: در نهایت پیشرفت خواهیم کرد.
 


باید دید سکوت خبری حاکم در این دور از مذاکرات و تلاش سختی که جان کری از آن سخن گفت و از همه مهم‌تر عزم راسخ همراه با صداقت جمهوری اسلامی ایران منجر به رو کردن برگ‌های برنده از سوی وزرای خارجه ایران و آمریکا خواهد شد یا خیر.

کارت قرمز برای کری

"جان کری" وزیر خارجه آمریکا در جریان یک تماس تلفنی "بنیامین نتانیاهو" نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران دو روز گذشته در مسقط قرار داده است و این تماس در جریان سفر کری به پکن پایتخت چین صورت گرفت و آخرین نتایج نشست عمان را به وی اطلاع داد.

گزارش از: هدیه آقاپور

انتهای پیام/
برچسب ها: عمان ، نیویورک ، دیپلمات ، ایران ، فیلم ، دانلود ، عکس ، وین ، اتریش ، مذاکرات ، آمریکا ، ظریف ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار