استفاده از واژه صغر سنی تا کی؟

نفرزاده: حاشیه‌سازان، قهرمانی در آسیا باب میلشان نبوده است/ موردداران را معرفی کنند تا به مسابقات جهانی نبریم

سال‌هاست که تیم‌های ملی والیبال در رده‌های سنی پایه در هر تورنمنتی که شرکت می‌کنند واژه نامأنوس صغر سنی را به یدک می‌کشند و متأسفانه امسال برخی‌ها با بیان کلمه صغر سنی طلای آن‌ها را بی‌ارزش خواندند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، وقتی صحبت از تیم ملی می‌شود منافع یک کشور در میان است حال اگر برخی‌ها بخواهند وصف قهرمانی را فقط به صغر سنی ارتباط دهند این مسأله به نوعی اکثر ابعاد کشور از جمله سازمان ثبت احوال را تحت شعاع قرار می‌دهد.

با توجه به اهمیت ماجرا و شفاف‌سازی در خصوص وجود بازیکنان دارای سنین جعلی به سراغ "فرهاد نفرزاده" سرمربی تیم ملی جوانان رفتیم تا وی به طور کلی در این خصوص توضیحاتی را برایمان ارائه دهد.

وی اظهار داشت: این دوره از مسابقات قهرمانی جوانان آسیا از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار بود از 18 تیم شرکت کننده در این پیکارها 9 الی 10 تیم با برنامه‌ریزی مناسب و کیفیت بالا به بحرین آمده بودند چون اکثر آن‌ها می‌خواستند علاوه بر کسب سکو سهمیه صعود به مسابقات جهانی را هم به دست آورند.

نفرزاده تصریح کرد: ما در هر دیدار شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم، سطح کیفی مسابقات باعث شده بود تا به خوبی ارتقا سطح کیفی و فنی تیم‌ها را لمس کنیم. علاوه بر این مسأله کشور میزبان مشکلاتی را برایمان فراهم کرد به طوری که آن‌ها تا پایان دور مقدماتی روادید 2 نفر از بازیکنانمان را صادر نکردند و ما با 10 بازیکن که 2 نفر از آن‌ها لیبرو بودند کار را دنبال کردیم ولی بالاخره پس از رایزنی‌های فراوان روادید این 2 بازیکن هم با وجود سنگ‌اندازی‌های فراوان کشور میزبان صادر شد.

*** سنگ‌اندازی‌ها اعتماد به نفسمان را بالا برد

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان کشورمان در ادامه اظهار داشت: بحرینی‌ها به خاطر میزبانی تمایل داشتند علاوه بر کسب مدال در مرحله نهایی به گونه‌ای تیم‌ها را چینش کنند که با ایران هم گروه نشوند چون می‌دانستند مقابل تیم ما کار راحتی در پیش ندارند. این سنگ‌اندازی‌ها نه تنها روحیه شاگردانم را کاهش نمی‌داد بلکه اعتماد به نفس آن‌ها را هم بالا می‌برد چون به نوعی بازیکنان متوجه ترس تیم بحرین از قدرت خود شده بودند.

*** تیم جوانان را با تیم حاضر در AVC مقایسه کنید

نفرزاده در خصوص صغر سنی و ارتباط دادن آن با عنوان قهرمانی تیم ملی در مسابقات قهرمانی قاره آسیا گفت: وقتی این گونه مسائل مطرح می‌شود متوجه می‌شوم که برخی افراد اصلا به مسائل فنی فکر نمی‌کنند. اگر نگاهی اجمالی به تیم ملی ایران که در مسابقات AVC حاضر شده بیاندازیم می‌بینیم که اکثر بازیکنان این تیم از بزرگسالان بودند و در آن مسابقات مقام چهارم را کسب کردند، حال چطور است که بازیکنان ما با صغر سنی توانستند قهرمان شوند؟ 

***پرداختن به مسائل حاشیه‌ای در زمان موفقیت جذابیت ندارد

وی تصریح کرد: وقتی یک تیم در مسابقات خاصی عنوان قهرمانی را کسب می‌کند و به موفقیت دست می‌یابد جذابیتی ندارد که بخواهیم به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم مواردی از قبیل وجود بازیکن صغر سنی در تیم را مطرح کنیم. بیان اینگونه مسائل ارزش والیبال ایران را زیر سوال می‌برد.

***سرمربی نوجوانان 2 سال قبل، باید جوابگو باشد

وی خاطرنشان کرد: اکثر بازیکنان حاضر در تیم ملی جوانان اعزامی به این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا در 2سال گذشته عضو تیم ملی نوجوانانی بودند که با هدایت ایرج مظفری در تهران در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا شرکت کردند اگر مشکلی از نظر سنی در این بازیکنان وجود دارد باید سرمربی 2سال پیش آن‌ها پاسخگو باشد نه من!

** نباید از مسیر رشد عقب بمانیم

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان یادآور شد: هم اکنون والیبال ایران در دنیا در حال رشد است اگر ما از این پروسه عقب بمانیم حفظ تیم ملی بزرگسالان در این سطح کار بسیار سختی می‌شود.

وی گفت: این بحث پیش از این مطرح شده بود که فدراسیون اقدام خاصی در خصوص پشتوانه‌سازی برای تیم ملی بزرگسالان نکرده است و باید فکری به حال آینده‌سازان کرد که خوشبختانه برنامه‌های مسئولان جواب مثبت داد.

*** موقعیت‌های سنین پایه بر خلاف نظر منتقدان بود

نفرزاده گفت: وقتی ملی‌پوشان رده‌های سنی پایه توانستند در مسابقات آسیایی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند به این دلیل که مقام‌ها برخلاف نظرات و پیش‌بینی‌هایشان بوده از این مسأله ناراحت شدند چون اغلب حدس‌هایشان درست از آب درنیامد و به همین خاطر سعی کردند با بیان مبحث صغر سنی کار بزرگ تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان را زیر سوال ببرند.

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: همه می‌دانند با حضور یک یا 2 والیبالیست صغر سنی در ترکیب یک تیم، نمی‌توان به مقام قهرمانی دست پیدا کرد چون والیبال یک ورزش گروهی است و برای برد باید 12 نفر همگام با یکدیگر تلاش کنند.

نفرزاده در پاسخ به منتقدان اظهار داشت: اگر هر کسی احساس می‌کند که یکی از ملی‌پوشان مورددار است بلافاصله مسأله را با مسئولان فدراسیون در میان بگذارد البته بهتر بود که پیش از اعزام تیم به مسابقات آسیایی این اتفاق می‌افتاد چون ما هم مخالف این مشکل هستیم. اگر فکر می‌کنند در مسابقات جوانان آسیا بازیکنان صغر سنی در تیم وجود داشتند ما از آن بی‌خبر بودیم و در مسابقات قهرمانی جهان نیاز به استفاده از این بازیکنان نداریم.

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار