"جبار آذین" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

خرافات به اعتقادات مردم آسیب می‌رساند/ مختارنامه و "شب دهم" به باورهای مردم احترام گذاشت

"آذین"، منتقد گفت: نبود اطلاع کافی و کامل مردم از نوشته‌های دینی و اجتماعی و سوء استفاده برخی از عوامل سینما در جهت ترویج خرافات در آثار خود دین و اعتقادات مردم را تهی می‌کند.

"جبار آذین" منتقد در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران درخصوص ترویج خرافات در آثار هنری گفت: بخش اعظم تحول و تکامل به مقوله فرهنگ برمی‌گردد، در جامعه دینی و اسلامی فرهنگ جامعه با باورهای دینی عجین شده به همین دلیل وقتی به ادبیات پرداخته می شود لزوم رعایت فرهنگ دینی و اعتقادی مردم در این آثار یک ضرورت پویا است.

وی ادامه داد: برای اینکه تفاوتی بین باورهای عمیق و متعالی دینی و اخلاقی جامعه با مسائلی که ارتباطی با جامعه، تکامل و رشد الهی ندارند قائل شویم باید از ورود مسائل دیگری که مانع رشد و تکامل می‌شوند جلوگیری کنیم.

آذین تصریح کرد: بخشی از این مسائل بعنوان خرافه در جامعه رواج  دارد، رواج خرافه از دو منظر قابل بحث است یکی نبود اطلاع کافی و کامل مردم از نوشته‌های دینی و اجتماعی که باعث می‌شود به سمت مسائلی رو بیاورند که با واقعیتهای الهی سازگاری ندارند. دیگری ترویج این خرافات‍‌ها توسط کسانی است که آگاهانه به این کار می‌پردازند.

آذین اظهار داشت: با این کار اهداف سیاسی و فرهنگی خاصی را به جامعه القا می‌کنند که باعث می‌شود هم دین از درون تهی بنمایاند و هم اعتقادات مذهبی انسانها تهی شود.

این منتقد افزود: در آثار سینمایی و تلویزیونی و دیگر آثار هنری با مواردی روبرو بودیم که خود سازندگان به دلیل غفلت و نبود تحقیق و پژوهش مناسب به کج روی و غلو کردن و نپرداختن درست باعث شدند مخاطب به باورهای نادرستی دست پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: برای کار درست فرهنگی و دور از هرگونه انحراف و خرافات، تحقیق، نگارش صحیح ، استفاده از متخصصین امری ضروری است که اگر اتفاق نیفتد به لحاظ موضوع دارای ارزش نیست، به هزینه و وقت مردم ضربه می زند و فرهنگ جامعه به سوی مسیر نادرست کشانده می شود.

وی با اشاره به دو سریال مذهبی و مناسبتی تلویزیون گفت: "مختارنامه" و "شب دهم" به دلیل ساختار حرفه‌ای جذاب، احترام گذاشتن به باورهای مردم، تحقیق مناسب در زمینه‌های موضوعی (واقعه و حماسه عاشورا) ، وفاداری به تاریخ مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند.

وی در پایان افزود: کسانی باید اینگونه مجموعه ها را بسازند که حرفه‌ای و مجرب باشند، به فرهنگ جامعه و مخاطب احترام بگذارند ، آثارشان خوش ساخت باشد و دارای پرداخت و داستان مناسب بوده و متناسب با تاریخ و فرهنگ و زبان و بیان امروزی جامعه باشد.


انتهای پیام/ اس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار