در مصرف شیر و لبنیات میانه رو باشید

پوکي استخوان در بيش از 80 درصد بانوان 35 سال کشور وجود دارد که دليل آن مصرف نکردن لبنيات به اندازه کافي در نوجواني، بلوغ و دوران بارداري و شيردهي است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، تحقیقات نشان می دهد مصرف شیر در خانم ها باید بین 1 تا 3 لیوان در روز باشد.

دانشمندان سوئدی به تازگی کشف کرده اند که خانم هایی که روزانه و به طور منظم بیش از سه لیوان شیر مصرف می کنند، استخوان های ضعیف تری دارند.

این در حالی است که نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان داده است خانم هایی که به مقدار کافی شیر بدون چربی یا کم چرب مصرف می‌کنند کمتر به عارضه التهاب مفصل زانو مبتلا می‌شوند.

کارل میچالسون از محققان این پژوهش در سوئد می گوید: در بررسی انجام گرفته مشاهده کردیم با وارد شدن گالاکتوز به بدن حیوانات آزمایشگاهی احتمال مرگ ناشی از این نوع التهاب و فشار اکسیدیته تسریع می‌شود. 

در این بررسی 61 هزار و 433 زن 39 تا 74 ساله و 45 هزار و 339 مرد 45 تا 79 ساله شرکت داشتند. همچنین از تمامی این افراد درخواست شد پیش از شروع مطالعه گزارشی از رژیم غذایی خود ارائه کنند.

این زنان به‌ طور متوسط برای مدت 20 سال تحت کنترل قرار داشتند. در طول این دوره 15 هزار و 541 فوت کردند و 17 هزار و 252 نفر دچار شکستگی استخوان شدند.

دانشمندان با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون سن، شاخص توده بدنی و مصرف الکل دریافتند زنانی که در طول روز سه لیوان شیر یا بیشتر مصرف کرده بودند دو برابر بیش از افراد دیگر در مدت انجام مطالعه دچار شکستگی شدند.

از طرفی دیگر دکتر بینگ لو از بیمارستان بوستون در امریکا و محقق ارشد این پژوهش می گوید: مصرف شیر نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها دارد. همچنین مصرف ماست از بروز التهاب مفصل زانو جلوگیری نمی‌کند.

التهاب مفاصل، بیماری تحلیل‌برنده مفاصل و شایع‌ترین بیماری مفصلی است که بیشتر در میان زنان مشاهده می‌شود. در این بررسی که روی 888 مرد و 1260 زن مبتلا به التهاب مفصل زانو انجام گرفت، این افراد به مدت چهار سال تحت نظر پزشک قرار گرفته و مشاهده شد با افزایش مصرف شیر در زنان میزان آسیب مفصلی در آنان کاهش می‌یابد.

پزشکان در این مطالعه تاکید کردند در حالی که تمام زنان درصدی از عارضه التهاب مفصلی را تجربه می‌کنند، این خطر در زنانی که شیر مصرف می‌کنند کاهش می‌یابد.

اما در نتیجه ی این تحقیقات و پژوهش های مشابه دیگر، زنان در شرايط عادي بايد روزانه 3 واحد لبنيات و در دوران بارداري و شيردهي نيز 4 تا 6 واحد دريافت کنند.

شير بهترين منبع غذايي ويتامين B2 و بهترين منبع پروتئيني با ارزش بيولوژيکي بالاست. بعد از پروتئين سفيده تخم مرغ ، بهترين منبع پروتئين موجود در طبيعت پروتئين شير است، شير به نحو مطلوبي مي تواند پروتئين بدن را تامين کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.