افخم در نشست خبری:

برگزاری مذاکرات دو جانبه و چند جانبه هفته آینده در وین/گزارش حقوق بشری احمدشهید به دور از واقعیت و یکطرفه است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: پیشرفت مذاکرات کند است، اما تفاهمی وجود دارد براینکه گفتگوها صورت گرفته و درک بهتری نسبت به ماه‌های گذشته به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا در اظهار نظرات مقامات در رابطه با روند مذاکرات تناقضی وجود دارد گفت: ما تناقضی نمی‌بینیم و نفس انجام مذاکره به این معناست که دو طرف برای پیدا کردن راه حل در تلاش باشند.
 
وی ادامه داد: پیشرفت مذاکرات کند است، اما تفاهمی وجود دارد براینکه گفتگوها صورت گرفته و درک بهتری نسبت به ماه‌های گذشته به وجود آمده است.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به گزارش احمدشهید اظهار داشت: ما این گزارش را یک جانبه و به دور از واقعیت می‌دانیم و معتقدیم فاقد وجاهت حقوقی است و اراده‌ای فراتر از کارهای سازمان حقوق بشر در آن دخیل بوده است.

افخم اضافه کرد: ما به عملکرد غیرمنصفانه گزارشگر از لحاظ عدم رعایت اصول و موازین بین‌المللی تردید داریم و گزارشگر وی‍ژه با پایه گذاری روش‌های نادرست، غیرواقعی و غیرقانونی  تحت عنوان سفر حقیقت‌یابی به شماری از کشورهای اروپایی و مصاحبه‌های جهت‌دار با رسانه‌ها و پیش‌داوری نسبت به ادعای خود به عنوان  یک مدعی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و با توجه به شرح وظایف گزارشگر و مامورین شورای حقوق بشر می‌توانیم بگوییم که تخلف جدی در این زمینه انجام شده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: دیدگاه‌های مبسوطمان را در این زمینه طی یک بیانیه ارائه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ایران و1+5، اظهار داشت: گفتگوها و هماهنگی‌هایی در حال انجام است تا مذاکرات از سرگرفته شود و  فکر می‌کنیم تا قبل از پایان هفته آینده مذاکرات دو جانبه و چند جانبه‌ای را در وین داشته باشیم که جزییات آن را بعدا اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که واکنش وزارت خارجه نسبت به تحرکات ترکیه در عراق و سوریه چه خواهد بود، گفت: هم‌زمان با مصوبه مجلس ترکیه در ارائه مجوز برای فعالیت نظامی ترکیه  علیه تروریسم، ما نگرانی‌مان را نسبت به هر اقدام و حرکتی که به پیچیده شدن شرایط در منطقه بیانجامد اعلام کردیم و به مسئولین و مقامات ترک هم اعلام کردیم کاملا مسئولانه با تحولات منطقه برخورد کنند و از هر گونه حرکتی که شرایط در منطقه را بدتر و پیچیده تر کند جلوگیری کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت:  امیدواریم کاملا هوشمندانه و واقع بینانه با مسائل برخورد شود موضوع مبارزه با تروریسم به سمت و سوی اهداف مقطعی و کوتاه مدت و منافع موردی کشورها منحرف نشود و این نگرانی‌ها الان وجود داید و امیدوار هستیم کشورهای کاملا مسئولانه عمل کنند و این را ازطرق دیپلماتیک هم اعلام کردیم امیدوار هستیم که از اقدامات و حرکت هایی که تبعات جبران ناپذیری داشته باشد جلوگیری شود.
 
وی با اشاره به این که برخی رسانه ها اعلام کرده بودند کشور چین و روسیه نسبت به شکل گیری دیدگاه مثبت 1+5 نسبت به ایران ممانعت می‌کنند و سنگ اندازی می‌کنند اظهار داشت:   به هر حال 1+5 ترکیبی از کشوهای مختلف است که در داخل خود نیز ممکن است مواضع متفاوتیداشته باشد و این که این موضوع صحت دارد یا نه اطلاع موثقی ندارم و آن چه که مسلم است ما با همه کشورهای 1+5 مذاکره داریم هم به صورت دو جانبه و گفتگوها ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره پوستر کمپین هسته‌ای و پاسخ وزارت خارجه بنا به اظهارات یکی از هنرمندان، گفت:  برخی از هنرمندان در طی مذاکرات و با شروع مذاکرات برای اعلام حمایت و اینکه به عنوان فعالیت در حوزه دیپلماسی عمومی اعلام آمادگی‌هایی را کرده بودند و ما از این ایده کلی حمایت کرده و در چارچوب موضوعات دیپلماسی عمومی از این حرکت استقبال کردیم.
 
افخم افزود: شاهد بودیم که پوستری در این زمینه منتشر شد و وزارت خارجه اطلاعیه‌ای را داد و در همین راستا از این حرکت صورت گرفته تشکر و قدر دانی کردیم  و با توجه به اینکه این تعداد از فیلم سازان از چهره‌های شناخته شده در خارج از کشور هستند این کار با هدف با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبین خارجی صورت گرفت و تاثیرات و بازخوردهای خوبی داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد:  این کار در چارچوب یک اقدام دیپلماسی عمومی در خارج از مرزها بود و برخی این حرکت را به عنوان اقدام داخلی با ارزیابی‌های دیگری را اعلام کردند اما اگر این حرکت را در جایگاه کاری که انجام شده و با شناسایی مخاطبین خاصی که از سوی هنرمندان مورد نظر بوده، به این حرکت نگاه کنیم اقدام مثبتی ارزیابی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا این پوستر موضع وزارت خارجه بوده است، تاکید کرد:   مواضع مذاکره کنندگان ما و  خطوط قرمز نظام همچنین اظهار نظر مسئولین عالی کشور کاملا روشن بوده و در راستای یکدیگر قرار دارد و در عین حال این حرکت و فعالیت هنرمندان با ورود به عرصه‌های مختلف کشور به ویژه دیپلماسی برای حمایت و کمک به آن حرکتی  مثبتی است و فکر می‌کنیم این توجه جامعه هنری قابل قدردانی است.
 
افخم اضافه کرد: گروه‌ها و افراد و فعالینی در حوزه دیپلماسی عمومی هستند که اعلام آمادگی کردند که کار فنی و هنری را در این زمینه انجام دهند که ما از ورود این افراد هم استقبال کردیم.

افخم در پاسخ به سوالی پیرامون سفر هیأتی از آژانس انرژی اتمی به تهران اظهار داشت: در مورد سفر این هیأت باید بگویم که روز گذشته مذاکراتی انجام شده و امروز نیز ادامه دارد و تا پیش از پایان این گفتگوها و دریافت نظرات کارشناسان ایرانی نمی‌توان اظهار نظر نهایی داشت.

وی افزود: مسیر گفتگوهای ایران طبق توافقات با انرژی اتمی براساس پایبندی به توافقات بوده جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی داشته‌اند و آژانس هم به این مهم اذعان کرده‌ است و اکنون در گام سوم هستیم و ما نسبت به تداوم این روند و گفتگوها و شفاف سازی پایبندی خود را ادامه خواهیم اداد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات تروریستی داعش بیان کرد: برای مبارزه با داعش و مسئله تروریسم و نسبت به تحولات منطقه مواضع خود را اعلام کردیم و جهت اقدامات کمکی به کشورها بایستی مواضع بین المللی در هر اقدام مورد نظر قرار گیرد و چنانچه کشوری بخواهد به آن کمک کنیم بر همین اساس خواهد بود. از این رو متناسب با روند تحولات آماده هر گونه کمک و مشاروه هستیم همچنین در مورد سوریه نیز تاکنون درخواستی برای کمک صورت نگرفته است.

افخم در پاسخ به سول خبرنگاری پیرامون سفر رجب طیب اردوغان با تهران گفت: این سفر در برنامه کاری قرار دارد و هر موقع زمان بندی قطعی انجام شود اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد مسئله کوبانی اظهارداشت: ما همواره مواضعمان بر این مسئله بوده که حاکمیت کشورها مورد توجه قرار گیرد و رعایت شود و چنانچه در این مورد درخواستی شود آماده کمک هستیم. اگر بخواهیم از این اصل عدول کنیم مواضع خودمان را زیر سوال برده‌ایم که این آسیب جدی را به مواضع بین‌المللی وارد می‌کند.

وی  ادامه داد: ایران نسبت به موضوعات منطقه ضمن پایبندی به اصول اصلی و بنیادی خودش چنانچه هر گونه درخواست کمکی صورت گیرد بر اساس احترام به حاکمیت‌ها اقدام خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در جمع شورای روابط خارجی آمریکا گفت: متون اصلی چنین جلساتی منتشر می‌شود، اما برخی از منتقدین به بخش کوتاهی از این جلسه که قریب به دو ساعت طول کشید توجه دارند که آن هم متأسفانه ترجمه‌ای تحریف شده بود و عباراتی به آن اضافه شده بود که در جلسه مطرح نبوده و باید بگویم که متن اصلی هم موجود است.

افخم ادامه داد: اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در این جلسه پیرامون پرونده هسته‌ای مسائل منطقه و سایر موضوعات کاملا روشن بود، اما برخی به 98 درصد مطلب جلسه توجه نکردند و تنها به بخش کوتاهی که تحریف هم شده بود توجه کردند و کماکان متن دست کاری شده را مورد نقد قرار می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: وزارت خارجه صریحا اعلام کرده است که نگاه به منافع ملی بحثی تردید ناپذیر است و پردازش موضوع هسته‌ای از نگاه‌های حزبی و جناحی مردود است.
 
افخم بیان کرد: مسئله پرونده هسته‌ای از سوی همه اعضا و مسئولان عالی کشور با دقت دنبال می‌شود تا هیچ گونه آسیبی به مذاکرات وارد نشود و امیدوار هستیم به این مسئله دقت شود و افکاری که نگاه‌های حزبی و جناحی دارند بیش از گذشته دیدگاه‌شان را به منافع ملی معطوف کنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: متن آن جلسه در سایت شورای روابط خارجی آمریکا موجود است و همکاران ما در وزارت خارجه نیز متن را برای رسانه‌ها ارسال کرده‌اند.

افخم در مورد ارسال کمک‌های انسان دوستانه به کوبانی اظهار داشت: کمک‌های انسانی، دارویی و بهداشتی به این منطقه ارسال می‌شود که یک مجموعه  کمک هم از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و هماهنگی‌ها در حال انجام است تا در اختیار مردم این منطقه قرار گیرد، متأسفانه ما شاهد بی‌تفاوتی جامعه جهانی هستیم و مجموعه‌ای به نام ائتلاف این روزها وجود دارد که دست داعش را در منطقه بازتر کرده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون پیشنهاد طرف غربی به جمهوری اسلامی در مورد مذاکرات اخیر نیویورک بیان کرد: در مذاکرات همواره طرف‌ها با ابتکارات و پیشنهاداتی وارد می‌شوند، اما اینکه چقدر پذیرفته شود مسئله گفتگوها است اما در مورد این مسئله چون مبنای پذیرش وجود نداشت چیزی به اسم مذاکرات روی آن موارد صورت نگرفت و کارشناسان همواره آمادگی لازم را برای مباحث فنی دارند.

افخم در پاسخ به سوالی در مورد دیدار وزیر خارجه کشورمان با همتای عربستانی‌اش در نیوریوک اظهار داشت: شاهد سفر حسین امیرعبدالهیان به عربستان بودیم که این سفر مقدمه‌ای شد برای دیدار وزاری خارجه دو کشور در نیویورک هم در همین راستا گفتگوهای خوب و سازنده‌ای انجام شده و ما شاهد یک روند روبه جلو در روابط با عربستان هستیم انجام سفرها در دستور کار است ما امیدواریم متناسب با روند امور این سفر صورت گیرد.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده موضوعات منطقه از طریق گفتگو و همگرایی می‌تواند حل شود و ایران به این سیاست اصولی پایبند است و در مجموع گفتگوهای خوبی میان دو کشور در حال انجا م است و امیدواریم این راه را ادامه دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد بازگشایی سفارت انگلیس در کشورمان اظهار داشت: بازگشایی سفارت اقدامی تدریجی و گام به گام است و مقدماتی دارد که بایستی انجام شود.

وی در مورد اظهارات دیوید کامرون تصریح کرد: اظهارات کامرون نابه‌جا بود و تأثیر بر موضوعات دارد و دیدار با رئیس جمهور کشورمان به درخواست طرف انگلیسی صورت گرفت و این به معنای پذیرش دیدگاه‌های آنها نیست و دکتر روحانی هم در این دیدار در مورد مسائل مختلف صحبت کردند و باید گفت اظهارات کامرون خارج ازعرف دیپلماتیک و غیرقابل پذیرش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اقدام‌های اخیر آژانس اظهار داشت: نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس انرژی اتمی اظهار نظر رسمی را اعلام کردند.

وی افزود: ما همکاری کاملی با آژانس انرژی اتمی داشتیم و مسیر کار را در زمان‌بندی خود پیش می‌بریم در دور قبلی هم که نتیجه‌ای حاصل شد قرار بر این بود که گفتگوها ادامه پیدا کنند و این بحث عدم همکاری ایران قابل قبول نیست و حاشیه‌سازی است در اینجا باید بگویم اخبار مربوط به ایران در آژانس پیش از انتشار در خبرگزاری‌ها درج می‌شود بنابر این پیرامون آن جوسازی صورت می‌گیرد و ما نسبت به آن انتقاد داریم که این اقدامی غیرحرفه‌ای است و به امور اداری روتین اداری میان ایران و آژانس هم لطمه میزند.

افخم ادام داد: امیدواریم پیش از انتشار مطلبی خبرسازی و هیاهوسازی نشود و فضای همکاری تحت تأثیر خبرسازی‌ها قرار نگیرد.

افخم در پاسخ به سوالی پیرامون لغو برخی تحریم‌های انگلیس با حکم دادگاه اتحادیه اروپا اظهار داشت:  ما شاهد انتشار این خبر بودیم و وزارت دارایی انگلیس براساس رای دادگاه اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را لغو کرد،‌ ما از ابتدا اعلام کردیم این تحریم‌ها غیرقانونی و ناعادلانه است و برای لغو آنها اقداماتی صورت گرفته و مستندات حقوقی را هم ارائه کرده‌ایم در مجموع این اقدام یک گام رو به جلو است و امیدواریم تداوم پیدا کند و نگاه واقعی و منطبق با قوانین بین المللی صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال پیرامون حادثه پارچین و اظهارات مقامات آمریکایی بیان کرد: اینکه مقامات آمریکایی چه اظهاراتی دارند به خودشان مربوط است،‌ مسئولین وزارت دفاع پیرامون این مسئله صریحا اطلاع رسانی کرده‌اند و این اتفاق‌ها در چنین حوزه‌هایی یک مسیر طبیعی است و بزرگنمایی آن بهره برداری خبری است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه آیا بودجه‌ای درهیأت دولت برای تحقیق و تفحص شهدا برای وزارت خارجه هم در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: من اطلاعی ندارم و پیگیری خواهم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد مذاکرات ایران و 1+5 و اظهارات روز گذشته دکتر روحانی در  مورد مسئله اراک و فوردو بیان کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم مذاکرات صرفا پیرامون مباحث هسته‌ای است و اجازه ورود موارد دیگری را نمی‌دهیم و تلاش شده است تا فضای مذاکرات صرفا هسته‌ای باشد .
 
وی افزود: در مورد مبارزه با داعش هم پیش از تشکیل ائتلاف جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در مبارزه با تروریست جدی هستیم و بارها شاهد بودیم که اعلام شد اگر ایران به کمک عراق نیامده بود شاید تاکنون بغداد هم تصرف می‌شد .

افخم بیان کرد: در تمام ملاقات‌‌های دکترروحانی و وزیر خارجه کشورمان با دیگر مقامات کشورها بر نقش منحصر به فرد جایگاه ایران در کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای تأکید شد و این یک واقع بینی است و یکی از دلایل آن پایبندی جمهوری اسلامی ایران به اصل مبارزه با تروریسم است.
 
افخم تأکید کرد: اگر اهداف مبارزه با تروریسم به بحث منافع موردی کشیده شود و به سمت و سوی انحرافی برود تهدیدات موجود در منطقه پیچیده‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: ما از ابتدا در قبال این مسئله مسئولانه عمل کردیم و بر اساس خواست کشورها در جهت کمک به آنها گام برداشتیم و این اصول و نگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل منطقه است. در این بین باید بگویم ممکن است بخشی از کندی در روند متأثر از تحولات منطقه بوده که دکتر ظریف هم پیرامون این مسئله صحبت کردند، اما تلاش شده تا گفتگوهای هسته‌ای از این گونه تأثیرپذیری‌ها مصون بماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد توافق نامه امنیتی امضا شده در مورد افغانستان و امریکا گفت: ما بارها مواضع خود را اعلام کردیم چرا که ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند و دارای روابط خوبی بوده و مشترکات بسیاری با یکدیگر دارند و این روابط ادامه پیدا خواهدکرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را نسبت به تبعات چنین توافق‌نامه‌ای اعلام کرده و در همین راستا شاهد تماس تلفنی دکتر روحانی با اشرف‌غنی‌احمدزی رئیس جمهور افغانستان ابراز اطمینان کرد این مسائل و تبعات را مراقبت کنند و امیدواریم این جدیت ادامه یابد و درعین حال برای ما منافع درازمدت این کشور بسیار حساس است و امیدواریم دوره جدیدی از همکاری‌های تهران، کابل شکل گیرد.

افخم در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا در نیویورک در مورد خسارات لندن هم صحبتی شده است یا خیر گفت: خیر هیچ صحبتی نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر حیدر العبادی به تهران بیان کرد: تفاهم کلی صورت گرفته و متناسب با جدول کاری، گفتگوها برای تعیین روز آن اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برخی جریان‌های تخریبی علیه روند مذاکرات هسته‌ای گفت: توجه به منافع ملی و مصون نگه داشتن مذاکرات از مسائل جناحی و طیفی بسیار مهم است و امیدواریم مورد توجه همه گروه‌ها قرار گیرد.

وی افزود: هر حرکتی که به این مسئله مهم لطمه بزند حرکت ناپسندی است ضمن اینکه هتک حرمت و ارائه ارزیابی‌های غیرواقعی ناپسند است و با احترام به همه دیدگاه‌های متفاوت باید بگویم که این حق مردم است که اطلاعات درست و نقدهای سازنده را شاهد باشند و اگر بر مبنای اطلاع‌رسانی غلط تحلیلی صورت گیرد قطعا تخریبی خواهد بود. چرا که نظارت دقیق بر این مسئله مهم صورت می‌گیرد و تمامی مسائل هوشمندانه و به عنوان یک پرونده ملی دنبال می‌شود از این رو دیدگاه جناحی و حزبی اشتباه است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: امیدواریم بحث اجماع ملی مورد توجه قرار گیرد. چرا که رقابت‌های حزبی سیاسی و جناحی در همه کشورهای وجود دارد و این بازی و رقابت چهارچوب‌هایی دارد که باید به ضوابط آن پایبند بود.
 
افخم تصریح کرد: امیدواریم نقدها واقع بینانه شود و دلسوزی‌ها بر اساس منافع ملی باشد چرا که بر روی این پرونده ملی در سطوح مختلف کار می‌شود.

افخم در مورد حادثه سیل در کشمیر گفت: متعاقب این اتفاق و بلای آسمانی و آثار ناگوار آن ما نیز ابراز نگرانی کردیم و اعلام آمادگی برای کمک انجام شد و هماهنگی‌ها صورت گرفت و کارهای اجرایی و اداری دنبال می‌شود اما در مورد اینکه آیا این کمک‌ها به این منطقه رسیده یا خیر اطلاعی ندارم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد مذاکرات ایران و 1+ 5 اظهار داشت: پیشرفت مذاکرات بسیار کند بوده و موضوعات اساسی و اصلی روی میز مذاکرات و دور بعدی گفتگوها احتمالا به صورت دو جانبه یا چند جابنه انجام می‌شود و طرفین درک بهتری نسبت به مسائل دارند اما روی موضوعات اصلی همچنان اختلاف نظر وجود دارد.

افخم افزود: در هر حال تلاش می‌شود تا فضای مذاکرات به شکل گیری یک توافق برد برد نزدیک شود و چنانچه این مهم صورت گیرد فضای کلی کار نتیجه مناسبی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه اظهارداشت: شکل گیری این توافق کار سختی است اما این روند ادامه دارد و همه اینها نشان می‌دهد که این مسیر یک مسیر منطقی است و پایبندی ما به شکل گیری توافق برد برد پابرجاست.
 
وی در ادامه در مورد توافق میان فتح و حماس گفت:‌ ما از هر حرکتی در راستای وفاق ملی استقبال می‌کنیم و امیدورایم مسیر وحدت و وفاق گروه های فلسطینی به احقاق کامل حقوق مردم فلسطین منجر شود و شرایط مورد نظر ملت فلسطین به دست آید.
 
وی در ادامه در مورد همکاری‌ها میان ایران و عربستان اظهار داشت: ما نسبت به گفتگوها میان دو کشور و پیشرفت در زمینه همکاری‌ها امیدواریم و تلاش می‌کنیم این همکاری‌های پیش رو به حوزه‌های وسیع تری بینجامد و منجر به حل مشکلات منطقه شود.

افخم در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب رئیس جمهور لبنان اظهار داشت: امیدواریم احزاب و گروه‌های لبنانی به توافق برسند و اگر در این  مسیر کشورها برای وفاق و نزدیکی آرای گروها کمک کنند مسئله خوبی است. جمهوری اسلامی ایران نیز از هر حرکتی که منجر به وفاق و نزدیکی شود حمایت می‌کند اما در عین حال هر گونه دخالتی را درست نمی‌دانیم و امیدواریم همکاری‌های منطقه‌ای گره‌گشا باشد و چنانچه در این مسیر جمهوری اسلامی ایران بتواند کمکی کند، دریغ نخواهد کرد.

افخم پیرامون مسئله کوبانی و نیز نزدیک شدن داعش به اماکن متبرکه در عراق گفت: دولت و ملت عراق با هوشیاری این مسئله را دنبال می‌کنند و اگر چنین شرایطی رخ دهد چنانچه هر گونه درخواست کمکی داشته باشند بر اساس درخواست دولت مرکزی عراق کمک خواهیم کرد.

وی افزود: در مورد کوبانی هم ملاک ما درخواست دولت سوریه است و چنانچه چنین درخواستی داشته باشند و بر اساس اصولی که برای عراق داریم آماده کمک هستیم اما تا الان اطلاعی از درخواست رسمی سوریه برای این کمک ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد برگزاری کنسرت موسیقی کیتارو در ایران گفت: این اقدام پروسه کاری خود را دارد و بایستی از حوزه‌ای که امور اجرایی آن را انجام می‌دهد پیگیری و دنبال شود.
 
افخم در پایان در مورد وضعیت دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن خاطرنشان کرد: طبق اطلاع تا امروز نوراحمد نیکبخت در سلامت است و روند اطلاع از وضعیت وی دنبال می‌شود و امیدواریم پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار