از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش معدن در استان چهارمحال و بختیاری

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نتیجة مطالعات پیش امکان سنجی خود را برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان چهارمحال و بختیاری در بخش معدن و صنایع معدنی اعلام کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر معاونت پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی این مرکز با بیان این مطلب که به لحاظ تعلق بخش شمال خاوری استان چهارمحال و بختیاری به پهنه ساختاری سنندج –سیرجان، این انتظار وجود دارد که منطقه مذکور به خصوص از منظر ذخایر معدنی فلزی غنی باشد ولی در بخش سنندج – سیرجان استان چهارمحال و بختیاری، برخلاف انتظار، سنگ‌های ماگمایی و دگرگونه رخ نمون چندانی ندارند و لذا ذخایر فلزی آن در دسترس نیستند، افزود: بر این اساس با توجه به موقعیت زمین‌شناسی و ساختار تکتونیکی منطقه، تجمع کانی‌های غیرفلزی در استان نسبت به کانی‌های فلزی بیشتر بوده و به همین دلیل در زیر پهنه‌های گوناگون استان (سنندج – سیرجان، زاگرس، مرتفع، زاگرس چین خورده) پتانسیل‌های معدنی عمدتا محدود به ذخایر غیرفلزی است. 

در حال حاضر پراهمیت‌ترین ماده معدنی موجود در استان ذخایر بوکسیت و آرژیلیت معدن خاک نسوز شهید نیلچیان در دوپلان است که با توجه به عیار و حجم ذخیره معدن موجود، یکی از بهترین معادن ایران و خاورمیانه است در مقابل معدن سنگ لاشه ساختمانی به لحاظ ارزش مالی آن، از اهمیت کمتری برخوردارند. 

با وجود فرصت‌های سرمایه گذاری در استان و جذب سرمایه لازم برای بهره برداری از معادن فوق، علاوه بر معادن فعال و نیز ذخایر معدنی از جمله مس، دولومیت، مارن و... می‌تواند منجر به احداث صنایع وابسته به این نوع معادن شود و به تبع آن شاهد رشد اقتصادی و اشتغال پایدار در استان چهارمحال و بختیاری بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار