معاون پرستاری تشريح كرد

اقدامات وزارت بهداشت برای رفع كمبود پرستار/توزیع نیروهای طرحی و جذب پرستار به صورت شرکتی از مهم ترین اقدامات

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اقدامات انجام شده در راستاي رفع كمبود پرستار را تشریح کرد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، 
محمدمیرزابیگی با اشاره به جایگزین کردن نیروهای موقت در مورد پرستارانی که به مرخصی زایمان رفته‌اند، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۵۰ پرستار در مرخصی زایمان به سر می‌برند، مقرر شده است که به جای پرستارانی که از مرخصی زایمان استفاده می‌کنند از نیروهای پرستاری به صورت موقت و جایگزین استفاده شود. 

معاون پرستاری از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای رفع کمبود پرستار، به بکارگیری دانشجویان پرستاری با شرایط خاص اشاره کرد و افزود: با توجه به آیین‌نامه ابلاغی به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشجویان پرستاری ترم‌های ۶ به بالا می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معاونت پرستاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ثبت نام نمایند و از این دانشجویان برای کار در بالین بیماران استفاده می‌شود. 

میرزابیگی مزایای این کار را رفع کمبود نیروی پرستار و در عین حال لحاظ شدن سابقه کاری برای دانشجویان پرستاری عنوان کرد. 

وی از دیگر اقدامات انجام شده در دولت یازدهم برای رفع کمبود پرستار به جذب نیروی پرستاری به صورت شرکتی اشاره کرد و گفت: براساس بخش‌نامه جدید وزارت بهداشت، پرستارانی که به صورت شرکتی جذب کادر درمانی می‌شوند می‌توانند از مزایای این بخش‌نامه استفاده کنند. 

وی مواردی چون استفاده از حقوق پایه مشخص، استفاده از قانون بهره‌وری، دارا بودن بیمه، دریافت نسخه سوم قرارداد به نیروی شرکتی و داشتن حکم کارگزینی مشخص و فیش حقوقی با کلیه جزئیات کسورات بیمه و کارانه را از مزایای جذب نیروی پرستار به صورت شرکتی عنوان کرد. 

میرزابیگی با بیان اینکه حقوق این پرستاران که به صورت شرکتی جذب می‌شوند حدود ۱۰ درصد از حالت مشابه خود بالا‌تر است، گفت: این تصمیم در راستای محور بودن بیمار در بالین اتخاذ شده است. 

معاون پرستاری بازنگری قانون طرح نیروی انسانی را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: نظارت بر نیروهای طرحی مخصوصاً توزیع این نیرو‌ها از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در خصوص رفع کمبود پرستار است. 

وی افزود: نیروهای طرحی که طرح خود را نگذرانده باشند به هیچ عنوان اجازه کار در مراکز بهداشتی درمانی و حتی بخش خصوصی را ندارند و این مراکز نیز به تبع، اجازه استخدام به کار این نیرو‌ها را ندارند. 

وی در ادامه گفت: در صورتی که این بیمارستان‌ها از نیروهایی که طرح خود را نگذرانده باشند، استفاده کنند، در بحش اعتباربخشی بیمارستان‌ها با آنان برخورد می‌شود. 

میرزابیگی در ادامه گفت: با توجه به دستورالعمل مصوب، وزارت بهداشت در صورت صلاحدید می‌تواند نیروهای طرحی مازاد در یک منطقه را برای گذراندن طرح نیروی انسانی خود به مناطقی که نیاز به این افراد دارند، اعزام نماید. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: سیاست جذب و نگهداشت نیروهای پرستاری در تعامل بین معاونت‌های وزارت بهداشت به صورت تیمی مد نظر قرار گرفته است و لازم است این سیاست در سراسر کشور به طور کامل و جامع اجرا شده تا از کمبود پرستار در مناطق مختلف جلوگیری به عمل آید. 

وی در پایان گفت: با مجموع اقدامات انجام شده برای رفع کمبود نیروی پرستاری در کشور، پرستاران خواهند توانست نسبت به آموزش بیماران در راستای خودمراقبتی نیز اقدام نمایند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.