سالاری در جمع خبرنگاران:

وزارت نفت و قوه قضائیه طلبکاران اصلی بابک زنجانی

سالاری با اشاره به عدم ارتباط بدهی‌های بابک زنجانی با شهرداری گفت: قوه قضائیه و وزارت نفت طلبکاران اصلی بابک زنجانی در پروژه برج ایران زمین هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری پیش از ظهر امروز در خصوص تشریح عملکرد یک ساله این کمیسیون با اشاره به تشکیل کمیسیونی با محوریت شورای شهر، نمایندگان مجلس، ‌استانداری و شهرداری اظهار داشت: تاکنون سه جلسه از این کمیسیون با عنوان شهرسازی معماری و توسعه شهری تشکیل شده و در آن در خصوص مباحث کارشناسی صحبت می‌شود. 

وی با بیان اینکه اعتراف می کنم به ویژه در دوره چهارم عملکرد شورا شاهد نظارت فراگیر در سطح شهر تهران در ارتباط با مجموعه پروژه‌های شهری هستیم تصریح کرد: قطعا این نظارت اجتماعی بدون حضور رسانه به عنوان حلقه ارتباطی میسر نبوده است چرا که علی‌رغم جایگاه نهاد شورا در قانون اساسی تمامی قوانین و مصوبات شورا اجرایی نبوده اما نقش رسانه در جهت نظارت بر فرآیندهای اجرایی ستودنی است.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی جهت ارائه گزارش عملکردهای یک ساله افزود: این گزارش‌ها به خوبی بیانگر میزان انحرافات و یا پیشرفت‌های پروژه‌ها از مصوبات شورا خواهد بود.
 
* در شورا شاهد هیچ حاشیه‌ای نبوده‌ایم

سالاری یکی از نکات برجسته در دوره چهارم شورا را رویکرد کارشناسی تمامی اعضا به موضوعات تخصصی و مأموریت‌های شهری عنوان نمود و افزود: علی رغم اینکه شورای چهارم از دو طیف سیاسی غالب کشور هستند ولی در خصوص مباحث شهری نظرات کاملا کارشناسی بوده و برخلاف پیش‌بینی‌ها در خصوص حاشیه رفتن شورای چهارم شاهد این موضوع نبوده‌ایم چرا که همواره رویکردها کاملا تخصصی و بر مبنای مصلحت شهر و شهروندان بوده است.
 
وی یکی دیگر از موضوعات مطرح در شورای چهارم را تعامل نهادها و کمیسیون‌‌های شورا و سایر نهادها و کمیسیون‌های دولت دانست و تصریح کرد: شورا از ارتباط تنگاتنگی با دولت برخوردار بوده به طوری که حضور نمایندگان دولت در طرح مباحث مربوطه به چالش‌های شهر تهران گام اساسی در جهت حل بسیاری از مسائل مطرح می‌شود.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از جمله این ارتباطات تنگاتنگ می‌توان به تشکیل مجمع مشورتی شورای شهر تهران و مراکز استان‌ها در هفته گذشته با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس محیط زیست اشاره کرد که تفاهم‌نامه همکاری در جهت کاهش مشکلات زیست محیطی شهر تهران و نیز سایر کلان‌شهرها صورت گرفت.

سالاری در ادامه به تشکیل کمیسیونی با عنوان شهرسازی و معماری در شورای کلان‌شهرها اشاره نمود و افزود: چرا که مشکل اکثر کلان شهرها در رویکرد درآمدزایی و تراکم‌فروشی به جهت عدم وجود درآمدهای پایدار مشترک است و همه اینها بیانگر اهمیت مأموریت‌های کمیسیون شهرسازی و معماری است.

وی یکی از موضوعات مهمی را که باید در سل اول برنامه پنج ساله دوم و سال دوم فعالیت شورای چهارم مدنظر شورا باشد را اولویت بررسی نظارت و برنامه‌پذیر کردن مدیریت شهری عنوان نمود و افزود: برای نخستین بار شاهد تدوین برنامه پنجساله دوم عملیاتی شهرداری بوده‌ایم که با توجه به اینکه تدوین برنامه عملیاتی و اجرای آن از ساز و کارهای خاص برخوردار است و نیازمند ارائه آموزش‌های  لازم به همه سازمان‌ها و مدیریت جهت انطباق کلیه پروژه‌ها با برنامه پنج ساله و بودجه سالانه هستیم و این در حالی است که بسیاری ازمعاونت‌ها حتی برای یکبار هم برای مطابقت‌ پروژه‌ها با اهداف کمی تشکیل جلسه ندادند.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، با تأکید بر اینکه مجموعه مدیریت شهرداری باید اقدامات خود را به طور مستمر مورد پایش قرار دهند اظهار داشت: مهمترین هدف شورا نظارت میدانی و تشکیل جلسات کارشناسی جهت مطابقت عملکرد شهرداری با برنامه‌ها و بودجه‌اند که البته باید از مجموعه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری که بدون هر گونه اغماض میزان انحرافات را همان‌گونه که شورا می‌خواهد مطرح می‌نماید.
 
* تغییر طرح انتقال پایتخت به ساماندهی آن 

سالاری در ادامه به طرح انتقال پایتخت و موضوع جا به جایی آن اشاره نمود و افزود: این طرح با توجه به مسائل مطرح شده در مجلس شورای اسلامی به ساماندهی پایتخت تغییر عنوان داده و ترکیبی 15 نفره از ریاست شورای، شهرداری و نیز مسئولین دولتی به بررسی آن خواهند پرداخت.

وی تشکیل شورای عالی شهرسازی و معماری را پس از 35 سال در دولت به عنوان فرصتی تاریخی برای تحقق مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: این کمیسیون با ترکیبی از وزرا، رئیس شورای شهر و شهرداری مباحثی نظیر آلودگی هوا و نوسازی بافت‌های فرسوده که امروز به عنوان یک تهدید ملی،‌ منطقه‌ای و حاکمیتی نظام را تهدید می‌کند می‌پردازند.
 
* بافت‌های فرسوده یک تهدید حاکمیتی برای نظام و تأثیری مستقیم در امنیت ملی خواهد داشت

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به برخورداری شهر تهران از 3 هزار و 700 هکتار بافت فرسوده و ناپایداری این بافت‌ها اظهار داشت: حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله سبب ایجاد فاجعه‌‌ای نه تنها ملی بلکه حاکمیتی به لحاظ قرارگیری و استقرار بخش‌های مختلف دولتی نظیر وزارتخانه‌ها و نهادهای امنیتی در پی خواهد داشت.
 
سالاری ادامه داد:‌البته باید در نظر داشت نوسازی بافت‌هایفرسوده در توان شهرداری نبوده هر چند که هم‌اکنون نیز هزینه ای جهت صدور پروانه از متقاضیان دریافت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در آینده شاهد صدور پروانه سبز خواهیم بود که به موجب این رویکرد میزان عوارض دریافتی از متقاضیان نیز صفر خواهد شد.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به ازای هر مترمربع جهت نوسازی بافت‌ها مبلغ 25 هزار تومان را دریافت می‌کند افزود: به دنبال آن هستیم که این موضوع را لغو کنیم و تسهیلاتی که دربافت‌های فرسوده دریافت می‌شود هدفمند باشد که البته اولویت این موضوع با افرادی است که متراژ ملک آنها پایین باشد.

سالاری در ادامه به  مغایرت طرح تفصیلی و جامع اشاره نمود و افزود: لغو برخی از پروژه‌هایی که مغایر با این موضوع است سبب ناامنی اقتصادی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهر خواهد شد چرا که بسیاری از مصوبات قبل از اجرای طرح تفصیلی و جامع در دوره‌های قبل شورای عالی و شهرداری به تصویب رسیده است و این تغییرات بر لغو بعضی از مصوبات سبب مشکلاتی برای بسیاری از افراد وجود خواهد آورد.
 
وی با تأکید بر اینکه این رویکرد نباید تداوم یابد اظهار داشت:‌ شهرداری باید مکلف شود ضمن دفاع از حقوق این افراد سایر مجوزهایی را که اکنون برای بسیاری از ساخت و سازها که مغایر با طرح جامع است لغو کند چرا که آسیب به آنها آسیب به اقتصاد شهر است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران موضوعی دیگر را در خصوص میدان میوه و تره‌بار فرمانیه دانست و افزود: این پروژه از پروژه‌هایی است که قبلا مصوبه و پروانه را دریافت کرده و علی‌رغم تذکرات شورای سوم ونیز تذکرات کتبی هفت نفر از شورای چهارم هنوز شاهد تغییراتی در این زمینه نشده‌ایم چرا که مدیران شهرداری استدلال دارند پهنه میدان فرمانیه پهنه حفاظت شده آنان نبوده ولی افراد منتقد نظرات متفاوتی دارند.

* وزارت نفت و قوه قضاییه از طلبکاران اصلی بابک زنجانی هستند

سالاری موضوع دیگر را در خصوص مسئله برج ایران زمین متعلق به بابک زنجانی عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین تصمیم شورای دادستانی از محل ماده 55 قانون شهرداری‌ها با توجه به مشکلی که برای این فرد ایجاد شده و اکنون در حبس است با پر کردن عمق گودبرداری  به صورت خاکریزی تا حدی از خطرهای این گودبرداری برای شهروندان کاسته شده است.

وی در ادامه به تشکیل جلسه‌ای در حدود یک  و نیم ماه پیش و انتقاد دستگاه نظارت در خصوص خاکریزی اشاره نمود و افزود: به لحاظ برقراری امنیت در این محل برای شهروندان جلساتی با حضور کمیسیون عمران نمایندگان مالک در شهرداری منطقه برگزار شد که پس از این جلسه مسائل مطرح در این خصوص حل گردید اما بعد از کوبش (خاکریزی) عملیات عمرانی دیگری صورت نپذیرفته و دلیل آن به دلیل کمبود اعتبارات است چرا که در حساب بانکی مالک (بابک زنجانی) مبلغی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، با تأکید بر اینکه بدهی‌های بابک زنجانی ارتباطی با شهرداری ندارد اظهار داشت: شهرداری تنها مجوز ساخت این برج ایران زمین را به این شخص داده و اگر مسائلی در خصوص مغایرت طرح جامع  نفصیلی در این زمینه وجود داشته باشد خریدار این برج می‌تواند پس از پرداخت بدهی‌ها در مناطقی که امکان برج‌سازی وجود دارد از طریق مجوز این برج، برجی را مطابق با آن بسازد.
 
سالاری در ادامه با تأکید بر اینکه شهرداری اگر بدهکار باشد بدهکار وزارت نفت و نظام است افزود: چرا که بخش عمده‌ای از این بدهی‌های مرتبط با قوه قضائیه و وزارت نفت به عنوان طلبکاران اصلی بابک زنجانی هستند و شهرداری باید این  بدهی‌ها را از محل فروش این برج تأمین نماید.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر بازنگری در طرح جامع و تفصیلی و تبعات منفی آن با اشاره به گذر کلان‌شهرهای دنیا از طرح تفصیلی و اجرای طرح‌های استراتژی و به روز در آنها اظهار داشت: با توجه به تغییرات روزمره در شهرها نمی‌توان سندی را نوشت و انتظار داشت که 20 سال از آن تبعیت شود چرا که برخی از مشکلات نظیر آلودگی هوا و کمبود آب که امروز به عنوان یک تهدید محسوب می‌شوند در زمان تدوین طرح جامع تهدید نبوده و این مسائل باید مورد ارزیابی جدی قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در ساخت و ساز در ارتفاعات بالاتر از هزار و 800 متر به عنوان یکی دیگر از چالش‌های کمیسیون شهرسازی و معماری یاد کرد و افزود: ‌این ساخت و سازها علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری مربوط به دهه قبل و از سوی برخی از نهادهای کشور که دارای قدرت لابی‌گری بوده‌اند رخ داده و این موضوع که با توجه به اعتراضات شهروندان و نیز مکاتبات دفتر مقام معظم رهبری رسیدگی به آن به طور جدی در دستور کار کمیسیون است ضمن اینکه این ارتفاع تنها در منطقه یک هزار و 800 متر است و در مناطقی دیگر به هزار و 400 متر کاهش میابد. 

سالاری بسیاری از این ساخت و سازها را ناشی از تصمیمات غلط وزارت کشاورزی و قانون اشتباه آنها در خصوص ارائه مجوز برای ساخت و ساز در دامنه‌ها و واگذاری آن به مجموعه‌های خود عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون نیز در برخی از ارتفاعات نظیر سوهانک،‌ دارآباد، ‌شهرک زیتون، ‌لواسان و فشم اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است که باید پیگیری شود.
 

وی با تأکید بر اینکه باید نگاهمان عدالت‌محور و مساوی باشد اظهار داشت: همان طوری که به تغییر کاربری و ژ تخلفات شهرداری می‌پردازیم به تخلفات دولت در شهرسازی نیز بپردازیم.
 
*احتمال واگذاری محلی جایگزین مجتمع‌هایی که دستور تخریب آنها در ارتفاعات صادر شده است 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران به طرحی در شورای شهر مبنی بر ارائه مکان جایگزین تخریب مجتمع‌‌های ساخته شده که در ارتفاعات اشاره نمود و افزود: طرحی مبنی بر جانمایی برخی از این مجتمع‌ها که مجوز ساخت و ساز آنرا شهرداری صادر کرده وجود دارد اما ابتدا باید اراضی مشخص شود که البته این موضوع در حال بررسی کارشناسی است.
 
سالاری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت گودبرداری پروژه بابک زنجانی در خیابان شهید خدامی از بحث مقاوم‌سازی و احداث سازه در سطح خیابان و نیز خاکریزی در این محل جهت ایمن‌سازی عابرین پیاده به عنوان دو موضع مهم در کمیسیون معماری نام برد و افزود: علی‌رغم مخالفت‌ها برای خاکریزی جهت پر کردن گودبرداری صورت گرفته از سوی برخی از اعضا به پیشنهاد شهرداری منطقه 3 که این پروژه در این محل واقع شده است قرار شد خاک لازم جهت پر کردن گودبرداری صورت گرفته از محل یکی از پروژه‌های ستاد اجرایی فرمان امام که هم‌اکنون در میدان ونک در حال ساخت است تأمین گردد که این اجرای این پیشنهاد ضمن اینکه سبب صرفه جویی هزینه 5- 6 میلیاردی خواهد شد ایمن‌سازی لازم نیز صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه با توجه به نبود هیچ رقمی در حساب بابک زنجانی بدهی‌های ایشان از طریق فروش این پروژه و سایر املاک آن باید صورت بپذیرد اظهار داشت: پس از ایمن‌سازی این پروژه، برج جهت فروش واگذار خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، در پایان با بیان اینکه تا پایان هفته آینده ایمن‌سازی این پروژه تعیین تکلیف خواهد شد خاطرنشان کرد:‌ خریدار این برج باید اقدامات نهایی جهت ایمنی را به اجرا برساند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زنجانی ، شورا ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار