نماینده فلسطین: شورای امنیت غزه را منطقه فاجعه زده اعلام کند

نماینده فلسطین در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد سازمان ملل درخواست اعلام غزه به عنوان منطقه فاجعه زده را که بر اساس آن امتیازات خاصی به این منطقه تعلق می گیرد، تصویب کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، "ریاض منصور" در گفتگویی با این شبکه درباره درخواست از سازمان ملل برای اعلام غزه به عنوان منطقه فاجعه زده و در پاسخ به این که اعلام غزه به عنوان منطقه فاجعه زده چه مسئولیت های بین المللی در قبال آن به دنبال دارد گفت: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین چند روز پیش در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل منطقه غزه را فاجعه زده اعلام کرد و از دبیرکل خواست از همه امکانات و توانایی های خود برای تعامل با غزه به عنوان منطقه فاجعه زده استفاده کند. صبح امروز پس از برقراری آتش بس و آغاز اجرای آن و قبل از برگزاری جلسه صبحگاهی دبیرکل، با معاون وی تماس گرفتم و از وی خواستم با غزه به عنوان منطقه فاجعه زده تعامل شود و تدابیر لازم در این خصوص در نظر گرفته شود و سازمان ملل از همه اختیارات خود استفاده کند که از جمله آنها می توان به استفاده از بالگردهای سازمان ملل برای انتقال زخمی ها و نقل و انتقال مواد غذایی و دارویی و آب و نیز بررسی امکان ایجاد یک پل  دریایی برای انتقال زخمی ها و انتقال کمک ها بین قبرس یا بندر اسکندریه مصر یا دیگر اماکن، اشاره کرد. ایجاد گذرگاه های زمینی برای کمک رسانی و انتقال زخمی ها نیز در همین چارچوب قرار می گیرد. 

وی افزود: اعلام غزه به عنوان منطقه فاجعه زده همه این امور و برخی امور دیگر را شامل می شود و سازمان ملل می داند که چگونه با آنها تعامل کند و از سازمان ملل می خواهیم چنین موضعی در قبال غزه اتخاذ کند. 

ریاض منصور در پاسخ به این سوال که موضوع اعلام غزه به عنوان منطقه فاجعه زده با مشکلاتی روبروست یا این که مسئله حل شده است و چه زمانی به اجرا گذاشته خواهد شد، گفت: سازمان ملل هنگام حضور در مناطق فاجعه زده به سبب حوادث طبیعی یا غیرطبیعی از همه امکانات خود استفاده کرده و از دیگر کشورها نیز کمک دریافت کرده است. ما نیز می خواهیم با غزه بر همین اساس تعامل کند و امکانات خود را به کار بگیرد و علاوه بر این برخی کشورها هم هستند که می خواهند در این خصوص همکاری کنند. بحث ها در این باره هنوز آغاز نشده است. این درخواست اکنون رسما در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است و فردا جلسه ای در سطح نمایندگان کشورها برای بررسی آن برگزار خواهد شد. از شورای امنیت می خواهیم این مسئله را هر چه سریع تر تصویب کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می کنید این پیش نویس بدون مخالفت و وتوی آمریکا تصویب شود یا این که آمریکا خواستار اصلاح آن و افزوده شدن بندهایی به آن در خصوص حماس و خلع سلاح آن خواهد شد، گفت: این درخواست به دقت تهیه شده است و بندهای زیادی را شامل می شود که یا در قطعنامه های گذشته تصویب شده است. امیدواریم این پیش نویس به تصویب برسد. ما نمی خواهیم با کسی برخوردی پیدا کنیم. اگر ملاحظه ای وجود داشته باشد می توان آن را بررسی کرد به گونه ای که به اصل مسئله لطمه ای وارد نشود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار