آصفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

لزوم توجه "السیسی" به نیروهای اپوزیسیون و احزاب برای اداره کشور مصر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رئیس جمهور منتخب مصر باید از نیروهای اپوزیسیون، گروه‌ها، احزاب و جریان‌های دیگر استفاده کند تا این کشور به یک ثبات و آرامش دست یابد.

"محمدحسن آصفری" نماینده مردم مرکزی، اراک و کمیجان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری کشور مصر و پیروزی ژنرال "عبدالفتاح السیسی" در این انتخابات، گفت: رخدادهای لحظه‌ای و غیر قابل پیش‌بینی از انقلاب 2011 در کشورهای منطقه، باعث شده که تصمیم‌گیری استراتژیک سیاستمداران بسیار سخت و دشوار شود.
 
وی ادامه داد: مصر نیز از این موضوع مستثنی نبوده و با توجه به فضای سیاسی این کشور طی دهه‌های گذشته و حاکمیت پی در پی نظامیان ارتش مصر، در ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی ار نکات خاصی برخوردار است.
 
آصفری با بیان اینکه امروزه همه بر این موضوع اذعان دارند که بخش اعظم اقتصاد بازرگانی مصر در دست ارتش این کشور است، گفت: در همین راستا یکی از موضوعات حائز اهمیت، آرامش و ثبات در این کشور است و با توجه به برکناری محمد مرسی و روی کار آمدن السیسی در انتخابات ریاست جمهوری یک جریان 20 درصدی از اخوان‌المسلمین انتخابات این کشور را تحریم کرده و در آن حضور پیدا نکرده‌اند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نمی‌توان از این امر به سادگی گذشت، تصریح کرد: رئیس جمهور منتخب مصر باید از نیروهای اپوزیسیون، گروه‌ها، احزاب و جریان‌های دیگر استفاده کند تا این کشور به یک ثبات و آرامش دست یابد.
 
وی با بیان اینکه امروزه چند موضوع اولویت‌های جدی را در دستور کار دولت این کشور قرار داده، گفت: یکی از مشکلات موجود در دولت این کشور،  نرخ برق معادل 70 درصد است که با توجه به صنعت توریسم موضوع بسیار اساسی است.
 
آصفری ادامه داد: رشد اقتصادی در مصر به 1 تا 2 درصد رسیده و همچنین ذخایر ارز معتبر این کشور از 36 میلیارد دلار به 28 میلیارد دلار سقوط کرده و جریان سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به اتفاقاتی که در این کشور رخ داده، به صفر رسیده ،همچنین کسری بودجه نیز در این کشور به 1290 میلیارد پوند رسیده که یک رقم بسیار وحشتناکی است و منابع گردشگری که یکی از سرمایه‌های عظیم این کشور است، به میزان 40 درصد کاهش پیدا کرده است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین، تاکید کرد: بورس اوراق بهادار مصر به 20 میلیارد پوند متضرر شده و قطعی برق و بحث نان و امنیت دو مسئله بسیار اساسی در این کشور است و لذا السیسی اگر نتواند این دو مولفه را حل کند، مطمئنا با چالش جدی روبرو خواهد شد.
 
وی با بیان اقدامات اخیر السیسی به دنبال نشستن در کرسی ریاست جمهوری این کشور، گفت: وی برای بدست آوردن حمایت منطقه‌ای در مراسم تحلیفش از مسئولین برخی از کشورها دعوت کرد و سعی بر آن دارد تا با اقدامات مختلفی ارتباط خود را با کشورهای همسایه در منطقه گسترش دهد تا بتواند آرامش را در این منطقه فراهم سازد.
 
آصفری با اشاره به این که یکی از موضوعات مهمی که بسیار حائز اهمیت است،  برنامه‌های  آمریکا  در مصر است، گفت: این کشور  به دنبال فراهم کردن ثبات این منطقه،  توسعه دولت موثر ، قدرتمند و افزایش شرکت‌های اقتصادی است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار