یک کارشناس مسایل خاورمیانه:

انتخابات پایان بحران مصر نخواهد بود/ عربستان دیگر در آینده مصر سرنوشت ساز نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برای رژیم صهیونیستی مهم آن است که مصر درگیر مشکلات داخلی باشد تا به جبهه مقاومت ملحق نشود زیرا مصر خودش می‌تواند تغییر دهنده معادلات جهانی باشد از همین رو باتوجه به مشکلات اقتصادی که مصر دارد هر دولتی که روی کار بیاید درگیر مسائل داخلی است که از این موقعیت آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌توانند سوء استفاده کنند.

"مصیب نعیمی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر گفت: باتوجه به جمعیتی بیش از 80 میلیون نفری مصر به نظر می‌رسد حضور مردم در انتخابات تا حدی بالا باشد و این که آیا این انتخابات و حضور در آن به مشکلات و درگیری‌های داخلی مصر پایان می‌دهد یا نه بحثی است که در خود مصر هم مطرح است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود در این انتخابات طیفی که حامی حاکمیت فعلی است حضور خوبی داشته باشد از همین رو دولت کنونی مصر مشارکت در انتخابات را بیش از 50 درصد می‌داند.
 
وی بیان داشت: مجموعه اصلی اخوان‌المسلمین حضور در انتخابات را تحریم کرده است اما دولت به دلیل غیرقانونی اعلام کردن فعالیت‌های این حزب، سرانشان را زندانی و احکام تند، خشن و سنگینی را برایشان وضع کرده است، بنابراین مصالحه امکان‌پذیر نیست اما این احتمال وجود دارد که اخوان‌المسلمین بعد از انتخابات هم دولت فعلی را غیرقانونی بداند. 
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه شرایط فعلی مصر را شرایط پیچیده‌ای دانست و افزود: بحث انتخابات و آرام شدن مصر برای رسیدن به وحدت ملی موضوع مهمی است که در ساختار آینده مصر تاثیر گذار است از همین رو تا مصر امن نشود وضعیت اقتصادی در این کشور بهتر نخواهد شد چراکه پایه‌های اقتصادی مصر بر پایه جذب توریست و برخی صنایع سبک بوده که در حال حاضر تعطیل است. 

نعیمی در ادامه تصریح کرد: ارتش مصر از ابتدا هوشمندانه عمل کرد از همین رو  تغییرات و ساختارش کاملا پابرجا ماند تا در فرصتی مغتنم موفقیتی به دست آورد، از این رو مشاهده می‌کنیم در حال حاضر نگاه دموکراسی که در جهان مرسوم است در این کشور وجود ندارد و حاکمیت نظامی قدرت بیشتری نسبت به جریان‌های سیاسی دیگر دارد.

وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از سیاستمدارهای مصر به دلیل رفتارهای اشتباه اخوان‌المسلمین به سوی ارتش کشیده‌ شده‌اند اما ساختار حضور "عبدالفتاح السیسی" در رأس کاندیداها این نگرانی را در افکار عمومی ایجاد کرده که از تشکیل یک دولت دموکراسی در مصر جلوگیری شود. 

نعیمی با اشاره به نقش عربستان در بحران‌‌های منطقه،  نقش عربستان درمصر تنها تأثیرگذار و نه سرنوشت‌ساز برشمرد و اظهار داشت: عربستان در مراحل قبلی اشتباهات زیادی در منطقه انجام داده است، اخوان را رها و با حمایت از نظامیان برای حفظ موقعیتش در منطقه تلاش کرده است، همچنین سیاست عربستان در قبال سوریه جواب نداده است از همین رو عربستان در حال حاضر در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

وی بیان داشت: اکنون جناح نظامی مصر بحث اصلی در سیاست خارجه را معادلات جهانی می‌داند که اگر به سمت شرق برگردند می‌توانند از تنش‌های ایجاد شده توسط غرب جدا شوند اما در عین حال هم با آمریکا رابطه خود را حفظ می‌کنند.

نعیمی با بیان اینکه مصر در این برهه زمانی دشوار سیاست دوگانه‌ای را بر ایجاد رابطه با دنیا اتخاذ کرده است، تصریح کرد: برای رژیم صهیونیستی مهم آن است که مصر درگیر مشکلات داخلی باشد تا به جبهه مقاومت ملحق نشود زیرا مصر خودش می‌تواند تغییر دهنده معادلات جهانی باشد از همین رو باتوجه به مشکلات اقتصادی که مصر دارد هر دولتی که روی کار بیاید درگیر مسائل داخلی است که از این موقعیت آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌توانند سوء استفاده کنند.  

وی اظهار داشت: مصر در آینده با چالش‌های زیادی اعم از رکود اقتصادی، ناامنی، منابع کم و بیکاری مواجه می‌شود و اگر سیاست‌های حسنی مبارک را دنبال کنند باز هم به مشکل مواجه می‌شوند.
 
نعیمی در ادامه تاکید داشت: انتخابات در مصر قطعا پایان بحران مصر نخواهد بود بلکه آغاز بحران‌های سیاسی و اقتصادی مصر است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: اکنون شعارهای "صباحی" که مخالف حضور نظامی‌ها در رأس هستند شرایط را مقداری برایش مساعد کرده ولی ابزار انتخابات در دست "السیسی" است زیرا ارتش، امنیت و کارگزاران برگزاری انتخابات زیر نظر وی هستندلذا بسیار دشوار است که صباحی آرای بیشتری را کسب کند مگر اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود که این احتمال خیلی ضعیف است

وی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون اکثر کارشناسان نظر به این دارند که "عبدالفتاح السیسی" پیروز این انتخابات خواهد بود.
 
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار